Transport & miljø

Tester ut nye metoder for å fjerne gatestøv

Del denne artikkelen

To ansatte i Trondheim bydrift valgte å bruke skoleprosjektet til å utfordre dagens renholdsmetoder av veg ved å bygge en egen prototype. Merete

Rengjøring som reduserer støvverdiene i byen er en utfordring for Bydrift. Nå prøver de å spyle vegen med høyt trykk, for så å kjøre etter med en stor støvsuger!

Tekst
Merete Mauland

Når ansatte i Trondheim bydrift setter seg på skolebenken igjen bruker de utfordringer i jobben som inspirasjon.

Et skoleprosjekt jobbet med å utfordre dagens praksis innenfor rengjøring av veg. Det er tre elever ved teknisk fagskole, to av dem ansatt i Bydrift, som har jobbet med et nytt konsept for rengjøring av de mest trafikkerte veiene.

Real rengjøring

sveising

Knut Erik Elnæs er i full gang med sveising av utstyr som skal monteres på spylebil. Foto: Trondheim bydrift

Ole Kristian Dahlen og Knut Erik Elnæs jobber i Trondheim Bydrift. Men de har også valgt å studere ved teknisk fagskole i tillegg. De kjenner godt til Bydrift sine arbeidsoppgaver og utfordringer, og sammen med medstudent Torgeir Sørhaug fra Vigor på Orkanger, tok med seg dette inn i skoleprosjektet sitt.

Dahlen forteller oss om bakgrunn for prosjektet. Han sier at tilgjengelig produkter i markedet ikke bør være en begrensning og at de nå har bygd en protomodell. De kaller dette et innspill til fremtidens metoder.

«Det er lov å være kreativ. Vi kommer med ideer og andre måter å tenke på. Vi må være innovative, vi bor jo i en teknologihovedstad!»  sier en engasjert Dahlen.

Han fortsetter å fortelle om bakgrunnen for prosjektet. De ønsker å ha mer fokus på preventive tiltak mot støvproblematikken. Grundigere rengjøring med ekstra høyt vanntrykk gir nok energi til å ta laus støvet som sitter fast i asfalten. Dette får ikke vanlig feiemaskiner opp. Etter at veien er spylt med høyt trykk kjøres et kjøretøy bak som kort sagt støvsuger gata ren.

Den ferdige prototypen som deltagerne i skoleprosjektet har bygd. De har satt på ekstra utstyr på en av Bydrift sine spylebiler.

Den ferdige prototypen som deltagerne i skoleprosjektet har bygd. De har satt på ekstra utstyr på en av Bydrift sine spylebiler.

Asfalten er også et potensielt støvdeponi, forteller Dahlen. Støvet legger seg nede i det ruglete underlaget. Hvis man rengjør asfalten veldig godt en gang i uka, vil den være mer egnet som deponi for støv. Et av målene er å holde veiene så ren som mulig med minst mulig bruk av støvdempende saltlake.

 

Pågangsmot og innsats på verkstedet

ute for å måle slitasje

Elnæs og Dahlen er ute for å måle resultater og slitasje på veibanen etter rengjøring.

«Vi har vel kalt oss selv Reodor på felgen underveis!» – sier Ole Kristian Dahlen med et smil.

De  forteller at folk var litt skeptiske til prosjektet i starten. Men prosjektgruppa har hatt trua på dette hele veien. De har stått på verkstedet og sveisa og skrudd, både i og utenfor arbeidstiden! Det er ingen tvil om at de involverte har tro på prosjektet.

 

Rengøring midt på natten

Øystein Aadde og Arild Flønes er sjåfører i Trondheim bydrift og kjører høytrykkspyleren og «kjempestøvsugeren». De starter arbeidet med å rengjøre gatene kl 02.00.

Midt på natten kjøres spylebil og støvsuger gjennom de meste trafikkerte veiene i sentrum.

Midt på natten kjøres spylebil og støvsuger gjennom de meste trafikkerte veiene i sentrum.

Før de kan kjøre maskinene ut fra Valøya må de påkoble utstyr og fylle på vann. For de skal ut å høytrykkspyle og støvsuge Elgsetgate og Innherredsveien.

Øystein forteller at de har veldig god erfaring fra kjøring. Han ser forskjellen på stripene inn mot byen og sier at det vises veldig godt. Også andre entreprenører er interessert i det de gjør.

to ansatte står ved kjøretøy

Øystein Aadde og Arild Flønes rengjør gatene mens resten av oss sover. De ser gode resultater av prøveprosjektet.

– De kjører til og med etter meg og måler på natta! De er nysgjerrige på hva vi driver med og følger med. Æ like det! sier Øystein Aadde med et smil.

Bydriftssjef Per Øystein Karlsen sier at dette er et spennende prosjekt. – Denne høsten skal vi ha en gjennomgang av maskinparken vår og dette er et veldig interessant innspill. Vi må helt klart ta med oss dette inn i det videre arbeidet, sier Karlsen.

Har du lest disse sakene?