Byrom & grønt

Slik ble julemarkedet i Trondheim til

Del denne artikkelen

15-årsjubileum: Innbyggerne i Trondheim etterlyste arrangementer som kunne vekke Trondheim til liv om vinteren. Med det ble julemarkedet født – førjulstradisjonen som i år arrangeres for 15. gang. Foto: Sven-Erik Knoff

Det startet med et stort juleønske – og fem små boder. I dag er julemarkedet i Trondheim blitt en tradisjon trondhjemmerne holder kjær, og en destinasjon for folk fra hele landet som jakter julestemning.

Tekst
Kirsti Kringstad

Tidlig på 2000-tallet kom innbyggerne i Trondheim med en etterlysning: De ønsket mer liv og røre i årets mørkeste tid – at byen ikke skulle gå i dvale selv om sola tilsynelatende gjorde det. Trondheim kommune svarte i 2003 med å arrangere tidenes første førjulsmarked på Torvet.

Fortsatt kortreist og originalt

Vært med siden starten: Amfora Design har vært utstiller på julemarkedet i Trondheim hvert år siden starten. Keramiker Marianne Fjærvik og ektemannen Tom Nyhus synes julemarkedet skiller seg ut både i norsk og europeisk sammenheng. Foto: Privat

– Det første julemarkedet besto av fem boder og konstant striregn. På enkelte områder var det ikke nødvendigvis bedre før, humrer Marianne Fjærvik fra Amfora Design.

Hun lever av å lage bruks- og pyntegjenstander i steingods, og julemarkedet i Trondheim er hennes viktigste salgsarena. Faktisk er keramikeren en av få som har vært utstiller hvert år siden starten. Og det vil hun fortsette med så lenge arrangørene legger til rette for at håndverkere kan stille opp, og at de bevarer det Fjærvik kaller unikt for julemarkedet i Trondheim.

– Her rendyrkes husflid og håndverk, i sterk kontrast til mange andre julemarkeder som preges mer og mer av masseproduksjon og import. Du som legger julehandelen til julemarkedet i Trondheim har garanti for at det du legger under treet eller serverer til festmåltidet er kortreist og originalt, sier Fjærvik, som sammen med ektemannen Tom Nyhus er blant de 90 utstillerne på årets julemarked.

– Møtet mellom mennesker står sterkere
Selv om det kortreiste i aller høyeste grad er tatt vare på, er mye annet forandret på 15 år.

– Julemarkedet er blitt større både i areal, varighet og antall utstillere og frivillige. I tillegg står møtet mellom mennesker sterkere, med lavvoen som selve hjertet. Her inviteres du inn til gode samtaler over varm kakao så vel som å tine skrotten ved et knitrende bål.

Det sier Line Holm, prosjektkoordinator i Midtbyen Management og ansvarlig for julemarkedet på Torvet. Etter at arrangørene satte opp lavvoen for første gang, har de merket folks behov for et annerledes møtested.

Vokser for hvert år: I år blir julemarkedet både større og bedre, lover prosjektkoordinator i Midtbyen Management, Line Holm. Foto: Kirsti Kringstad

– I år har vi derfor utvidet antall sitteplasser til 300, satt quiz og konserter på agendaen flere kvelder, og videreført fjorårets varierte mat- og drikkekart, forklarer Holm.

På menyen står alt fra reinsdyr- og vegetarburgere til nystekte vafler og søt julegrøt. Og øltønnene er selvsagt fylt med spennende lokaløl for enhver gane.

13 dagers førjulsfestival
I fjor anbefalte The Daily Telegraph julemarkedet i Trondheim som er av de 25 i Europa det er verdt å besøke, noe som får rådmann Morten Wolden til å smile:

– Det er greit å skryte selv, men jeg må innrømme at det føles enda bedre når andre løfter frem byen vår. Miksen av opplevelser, underholdning og ikke minst kvalitetsmaten hos Bondens Marked er nok grunnen til at julemarkedet kan kalles Norges beste.

I anledning 15-årsjubileet varer julemarkedet lengre enn vanlig – i 13 dager til ende. De siste årene har 200 000 mennesker tatt turen, men med de tre ekstra dagene forventer arrangør Line Holm besøksrekord:

– Jeg håper at de som bor i nærheten benytter anledningen til å besøke oss flere ganger. Du trenger ikke nødvendigvis å ha et spesielt ærend, men kan stikke innom bare for å se hva som skjer. Julemarkedet er blitt en slags førjulsfestival.

Åpner 8. desember: – Julestemningen vokser i takt med at julemarkedet tar form, sier Frank Grønås og Siri A. Rasmussen fra Eierskapsenheten i Trondheim kommune. Foto: Kirsti Kringstad

Alle skal føle seg inkludert
I motsetning til de fleste kulturarrangement og festivaler, har ikke julemarkedet på Torvet en bestemt målgruppe.

– Julemarkedet er til for både barn, seniorer, kolleger som skal lunsje og dem som til vanlig ikke har råd til å dra på konsert. Derfor er alle de 130 kulturarrangementene under julemarkedet er gratis, inkludert de daglige grytekonsertene, sier Siri A. Rasmussen, eierskapssjef i Trondheim kommune.

Mange av de 120 frivillige som jobber beinhardt både før og under julemarkedet, er flyktninger.

– Et av kommunens samfunnsoppdrag er å ta vare på nye innbyggere. Mange av de frivillige har aldri opplevd norsk jul før, og vi er glade for at dette er en arena som gir dem trivsel og mening, sier Rasmussen.

Vil du ha de siste nyhetene fra Trondheim 2030?

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Takk for din påmelding!

Saken plassert geografisk

Se alle saker på kartet

Har du lest disse sakene?