Transport & miljø

Slik blir vinterveiene i Trondheim trygge

Del denne artikkelen

Høysesong: 15. oktober til 15. april er årets travleste tid for Trondheim Bydrift. Trond Bjerkan har ansvaret for trygge veier i Tømmerdalen, Vestoppfarten, Breidablikkveien og opp mot Skistua. Foto: Kirsti Kringstad

Været er sjefen over alle sjefer i Trondheim bydrift. Det betyr at medarbeiderne må evne å snu seg med vinden – og at de aller fleste innbyggere har en mening om hva du driver med.

Tekst
Kirsti Kringstad

– Det beste med jobben er å gjøre byen tryggere, sier Trond Bjerkan.

Etter en periode med knusktørt og bikkjekaldt vintervær, er sjåføren fra Trondheim bydrift tilbake bak rattet på den svære Mercedesen. Den neste halvtimen skal han fjerne et 5,5 centimeter tykt teppe fra veien i Tømmerdalen på vestkanten av Trondheim. Trærne farer forbi, og den knallrøde plogen kaster det hvite pulveret ut av veibanen. Selv om «sjefen» er uforutsigbar, nekter Trond Bjerkan å være det.

Kjent ansikt: Trond Bjerkan har jobbet i Trondheim bydrift i sju år, og er blitt et kjent ansikt for mange av dem som bor i området han jobber i. – Det er fint å bidra til at de får bedre fremkommelighet og tryggere forhold, sier han. Foto: Kirsti Kringstad

– Jeg følger med på været og gjør det jeg kan for å være tidlig ute slik at folk kommer seg smertefritt fra a til b, sier han, idet han løfter hånda «god dag» til en turgåer.

I retur får han vink og smil. Etter flere år med vintervedlikehold i samme område er brøytebilsjåføren blitt et kjent ansikt for mange av dem som bor eller ofte ferdes i området.

– Disse menneskene er selvsagt hovedgrunnen til at jeg liker jobben min. Det er fint å bidra til at de får bedre fremkommelighet og tryggere forhold. Omgivelsene er heller ikke noe å klage på. Selv om brøytebilen bråker, føler jeg ro her i Tømmerdalen, sier Bjerkan.

Prioriterer trygge skoleveier
I bykjernen er det mindre snø denne onsdagen, men staben i Trondheim bydrift tar det likevel ikke piano. Flere av de gulkledde er i gang med å forebygge smertefulle og samfunnsøkonomisk kostbare lårhalsbrudd ved hjelp av sand og grus. Trondheim bydrift har sammensatte oppgaver, og må naturligvis omstille seg med vær og vind – fra årstid til årstid. Ekstra trøkk er det i perioden 15. oktober til 15. april. Da står 240 eksterne arbeidere i vinterberedskap sammen med de 60 kommuneansatte, alle med ett mål for øyet: At trafikken skal flyte bedre både til fots og på hjul.

Værnerder: – Alle som jobber i Trondheim bydrift er over gjennomsnittet opptatt av været – både prognosene og situasjonen i nåtid, sier arbeidsleder Ståle Bjerken. Foto: Kirsti Kringstad

– Førsteprioriteten vår er å sikre trygge skoleveier. Deretter skal vi gjøre alle andre veier og fortau farbare, forklarer vaktleder Ståle Bjerken.

Som vaktleder har han ansvar for utkalling av det kommunale mannskapet både når det gjelder preventive tiltak som salting, støvdemping og renhold, og akutte tiltak som brøyting og strøing. De eksterne arbeiderne kaller ut seg selv.

– Værprognosene er et av våre viktigste hjelpemidler, i tillegg til værstasjonene på Lade, Saupstad, Sverresborg og Voll som viser situasjonen i sanntid. Jobben er blitt enklere etter at disse ble satt opp i fjor. Værstasjonene måler alt fra temperatur og luftfuktighet til snødybde, slik at vi vet hva slags utstyr og kjøretøy vi skal bruke til enhver tid, forklarer Bjerken.

Strekker seg ofte lenger enn kravene
De som jobber med vintervedlikehold har dessuten strenge krav og tidsfrister for når godkjent føreforhold skal være gjenopprettet. Hvor strengt det er, varierer fra område til område:

  • Kommunale boliggater: 10 timer
  • Fortau og gang- og sykkelveier: 10 timer
  • Bussgater: 5 timer
  • Gang- og sykkelveier med barveistrategi: 2 timer

Legger kabalen: Det er mye organisering bak ryddige og trygge vinterveier. Planlegger Imre Aleksandersen er blant dem som fordeler roder på de totalt 300 arbeiderne. Foto: Kirsti Kringstad

Hvor raskt de må komme seg ut, avhenger naturligvis av værsituasjonen. Kravet for brøyting er fem centimeter dyp snø, mens strøing må skje ved en friksjonskoeffisient på 0,2. Til sammenlikning har tørr asfalt en friksjonskoeffisient på 1.

– Uansett hvor høyt vi ønsker det, kan vi ikke være overalt samtidig – vi må begynne i en ende. Dessuten er vi nødt til å sikre flyt i kollektivtrafikken før vi tar oss av mer avsidesliggende boliggater. Det mange ikke vet, er at vi ofte strekker oss lenger enn vi trenger. Vi strør for eksempel ofte før vi må, sier planlegger i Trondheim bydrift, Imre Aleksandersen.

Renere byluft
Mens tiltak som brøyting og strøing lett blir lagt merke til blant byens innbyggere, gir andre oppgaver usynlige, men vel så viktige, resultater. Trondheim bydrift sørger nemlig for at vi puster inn renere luft.

Friskere by: Trondheim bydrift har jobbet målrettet for å gjøre byluften renere. – Det har ført til resultater jeg er stolt av, sier ingeniør og ansvarlig for vinterdrift, Kjetil Haarberg. Foto: Kirsti Kringstad

– Flere norske byer har hatt perioder med dieselforbud eller datokjøring på grunn av høy luftforurensning. I Trondheim har vi sluppet unna, mye takket være våre dyktige medarbeidere, sier ingeniør og ansvarlig for vinterdrift, Kjetil Haarberg.

Nylig fikk han en henvendelse fra en misfornøyd byborger som mente det var unødvendig å salte bygatene i perioder uten snø. Svaret han fikk gjorde at misnøyen raskt snudde til takknemlighet, forklarer Haarberg:

– Kontinuerlig vasking i kombinasjon med påføring av magnesiumklorid er årsaken til at vi får en friskere hverdag i tørre kuldeperioder. Mange av klagene som kommer vår vei skyldes nok at vi er for dårlige til å informere om hvilke tiltak vi gjør – og når vi må iverksette dem.

Vil du ha de siste nyhetene fra Trondheim 2030?

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Takk for din påmelding!

Saken plassert geografisk

Se alle saker på kartet

Har du lest disse sakene?