Transport & miljø

Nå skal veisaltingen reduseres

Del denne artikkelen

Nytt utstyr: Det er montert en temperaturmåler og et system som fordeler riktig mende salt når sjåførene er ute. Foto: Trondheim kommune

Trondheim bydrift tar i bruk et nytt system som beregner riktig mengde med salt ut fra værforhold og temperatur i bakken. Det betyr mindre salt og magnesiumlake på veiene våre.

Tekst
Merete Mauland
Foto
Trondheim kommune

Salt er et tiltak som skal gjøre vinterveiene våre mer trafikksikre. Men bruk av salt får også andre uheldige konsekvenser. Derfor jobber kommunen med tiltak for å begrense saltbruken. Nå tester Trondheim bydrift temperaturstyrt salting.

Ut fra denne sprederen bak på kjøretøyet fordeles salt ut på veien.

Sprederen bak på kjøretøyet fordeler salt ut på veien.

Trondheim bydrifts nyeste investering er en saltfordeler med dataprogram. Den beregner riktig mengde salt som skal porsjoneres ut for å oppnå ønsket effekt. Disse målerne er montert på alle saltbilene til bydrift. Utstyret som nå er kjøpt inn kan brukes for å måle spredning av både vanlig veisalt og magnesiumlake.

Beregner ut riktig mengde salt

Montøren fra leverandøren viser hvordan systemet fungerer. Han forteller at sjåføren taster inn informasjon om værforhold før han trykker start. Sjåføren velger om det er snø, dugg eller regn før han kjører ut. Deretter måler systemet temperatur i bakken underveis i ruta, beregner nødvendig mengde salt eller lake, og doserer så ut nødvendig mengde ut fra dette.

Avdelingsleder for teknisk støtte i Trondheim bydrift, Bjørn Mathisen, forteller at det var under et besøk fra leverandør av brøyteskjær og salttanker at løsningen ble presentert.

− Vi ville jo gjerne prøve det, sier han.

En måler er montert bak på bilene og vil måle temperatur i veibanen under kjøring. Systemet vil da regne ut og posjonere ut riktig mengde salt eller lake.

En måler er montert bak på bilene og vil måle temperatur i veibanen under kjøring. Systemet vil da regne ut og posjonere ut riktig mengde salt eller lake.

Systemet måler temperaturen i veien, men kan også måle temperatur i lufta og luftfuktighet. Ut fra denne informasjonen beregner den mengde salt eller lake som skal fordeles ut på veibanen mens saltbilen kjører.

− Dette er ikke noe nytt, forteller Mathisen. Denne teknologien er mye brukt i Europa. Systemet beregner riktig mengde med salt som skal brukes til formålet.

− Da salter vi ikke mer enn nødvendig og mindre salt blir liggende igjen. Veibanen blir heller ikke bløt lenge, den tørker opp fortere, forklarer avdelingslederen.

Per Øystein Karlsen er leder for Trondheim bydrift og forteller at Trondheim bydrift er veldig interessert i å finne løsninger som kan begrense saltbruken.

− Det å redusere saltbruken er bra for både miljøet, trafikkantene og lommeboka, sier Bydriftsjefen.

Saltlake for støvdemping

Trondheim bydrift salter veiene på to måter. Vanlig salting av hovedveier og bussgater er et nødvendig tiltak for økt trafikksikkerhet. Dette må ikke forveksles med saltlake med magnesiumklorid som legges for å binde svevestøvet på trafikkerte strekninger i sentrum. På enkelte strekninger med mye trafikk er vegstøvet et stort problem enkelte dager. Dette gjelder særlig på tørre og kalde vinterdager. Da vasker, spyler og støvsuger bydrift veibanen jevnlig for å holde støvverdiene nede. Dette gjøres ofte på  natten når det er lite trafikk. I tillegg til dette legger vi på magnesiumlake for å binde vegstøvet og holde det på asfalten.

Hovedveier saltes

Det er bussgater som hovedsaklig saltes i Trondheim.

Det er bussgater som hovedsaklig saltes i Trondheim.

Salt er en av flere tiltak for å gjøre veiene tryggere og mer fremkommelige om vinteren. Trondheim bydrift salter bussgater og enkelte prioriterte gang- og sykkelveier. Det saltes på asfalt for å unngå at snøen fester seg. Da blir det også mindre snø å fjerne etterpå. På Statens vegvesen sine sider kan du lese mer om salting som sikkerhetstiltak.  

Har du lest disse sakene?