Transport & miljø

Elsyklistene erobrer Trondheim – 20 000 på batteri

Del denne artikkelen
Tina Karoline Warhuus med Jenny (6 år) på elsykkelen som erstattet familiens bil for snart fire år siden. - Veien fra bilist til elsyklist er kort, sier Tina.

Tina Warhuus med Jenny (6 år) på elsykkelen som erstattet familiens bil for snart fire år siden. - Veien fra bilist til elsyklist er kort, sier Tina.

Trondheim er som skapt for elsykkel. Salget eksploderer. Møt tre som er frelst på å sykle med batteri.

Tekst
Hans Kringstad
Foto
Thor Nielsen

Men først:
13 000 i Trondheim eide en elsykkel i fjor. Antallet dobles i år, ifølge en undersøkelse Norfakta har gjort for Miljøpakken. Trolig ligger vi rundt 20 000.

– I fjor kom folk til butikken for å vurdere elsykkel. I år kommer de for å kjøpe. Vi økte salget med 74 prosent i april og 100 prosent i mai, sier daglig leder Morten Utheim Johnsen hos Scushi.

Den største kundegruppa er folk over 50 år, men unge barnefamilier øker mest. Mange sier at de dropper nummer to-bilen, noen vil kutte bilen helt. Det er veldig mye penger å spare. Det oppdaget…

Tina Warhuus (35)
Hun er mor til to barn på 6 og 8 år, bor på Nardo, jobber på Gløshaugen – og kvittet seg med bilen for snart fire år siden.

– Livet uten bil gir meg økonomisk frihet. Jeg slipper å stå i kø og å tenke på verkstedregninger . Jeg får mosjon og frisk luft, sier Tina Warhuus.

Tina Warhuus (35) elsykler til jobb, barnehage, butikk og møter.

Hun sykler over alt. Dagen starter med å levere den minste i barnehagen med transportsykkel, fortsetter til jobben ved NTNU, deretter fra dør til dør på møter utenfor Gløshaugen, så retur til barnehagen om ettermiddagen og gjerne en tur innom butikken på vei hjem. Transportsykkelen har plass både til barn og dagligvarer.

– Jeg kommer ofte først på eksterne møter, før dem som kjører bil eller tar buss. Elsykkel er utrolig effektivt, sier Tina. Hun valgte elsykkel for å kunne sykle uten å bli svett, og fordi det ble tungt å sykle med ungene bakpå etter hvert som de vokste til.

– Første gang med elsykkel? Det var en magisk følelse, litt skrekkblandet fryd først, men jeg fniste på hele turen. Denne byen egner seg så godt for elsykling. Bakkene forsvinner, sier Tina Warhuus, som håper arbeidsgiver NTNU etter hvert lager bedre parkering for de stadig flere dyre elsyklene. Mulighet til sykkelvask står også høyt på ønskelista.

Kristoffer Myran Winsnes (33) elsykler minst 22 km hver dag. Det gir ham bedre helse og trivelig jobbreise.

Det tilbudet har allerede…
Kristoffer Myran Winsnes (33)
Han jobber hos Svanholm gravferd, som er prisbelønt for å satse seriøst på jobbsykling. Kristoffer fikk elsykkel i bursdagsgave av kona høsten 2016. Siden har han syklet 500 mil. Strekningen Tiller-Moholt til og fra arbeidsplassen er 22 km.

– Det tar 25-30 minutter hver vei, kanskje mer om vinteren. Jeg får litt trening uten å måtte dusje. Du velger selv hvor sliten du vil bli. Med elsykkel er det som å sykle på flata hele veien. Fire kolleger har kjøpt nå, sier Kristoffer Winsnes Myran.

Han prøvde første gang via utlånsordningen Miljøpakken tilbyr sammen med forhandlere.

– Jeg hadde nettopp operert kneet og tenkte det var lurt å starte litt forsiktig. Elsykkel var veldig artig og spennende.

Svanholm sørger for godt renhold. Etter nesten to år finnes det ikke fnugg av rust på sykkelen. Verken drivverk eller kjede er skiftet.

Hilde Andersen (54)
Bor på Heimdal og jobber ved Pirsentret. Hilde har 11 km arbeidsvei akkurat som Kristoffer. Hun kjøpte elsykkel i mai i fjor og sa opp parkeringsplassen på jobb.

– Den plassen kostet meg 1100 kr i måneden. Det er mye penger. Siden har jeg stort sett syklet, med unntak av noen bussturer. Det gir en god følelse å sitte på jobben og vite at elsykkelen venter på deg når du skal dra hjem. Jeg bruker kortere tid enn med buss opp til Heimdal, sier Hilde Andersen.

Også ved Pirsentret er det sikker sykkelparkering og vaskemuligheter. Også Hilde testet elsykkel første gang gjennom Miljøpakkens låneordning:

– Jeg fôr opp bakkene som et olja lyn. Det var en helt annen verden. Jeg synes det er bra om vinteren også, det er lettere å sykle fordi om det er litt slaps.

Hilde Andersen (54) i fint driv på den nye sykkelvegen på Skansen og Brattøra. Heimdal-Pirsentret er Hildes jobbtur på elsykkel.

Trondheim blir gradvis en bedre sykkelby med stadig flere syklister. Trygge, effektive traseer er første bud for mer sykling. Nå øker også presset for mer sikker parkering. Syklistenes Landsforening plasserer Trondheim som nummer 5 blant 30 norske byer innen tilrettelegging for syklister. Kristiansand kom øverst i år etterfulgt av Lillestrøm, som har vunnet kåringen flere ganger tidligere.

Vil du ha de siste nyhetene fra Trondheim 2030?

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Takk for din påmelding!

Saken plassert geografisk

Se alle saker på kartet

Har du lest disse sakene?