Byrom & grønt

Et anlegg for både aktivitet og rekreasjon

Del denne artikkelen
Solid fundament: Stein blir solid fundament under sykkelstien. Med minigraver og muskelkraft får Kristian Ertnes og Adrian Krohn Tøien fra Rekkje stiutvikling lagt steinene på plass.

Solid fundament: Stein blir solid fundament under sykkelstien. Med minigraver og muskelkraft får Kristian Ertnes og Adrian Krohn Tøien fra Rekkje stiutvikling lagt steinene på plass.

Neste vår vil friområdet på Skjermvegen på Byåsen stå ferdig med både skatebowl, sykkelløype og en fleksibel ballplass som blir islagt på vinteren. I tillegg blir det utsiktstårn, lekeområder og bølgelandskap, område for fotball- og frisbeegolf, sitteplasser, grillplass og stier for de som vil gå en tur.

Tekst
Ingunn Grøtte

I sommer er anleggsarbeidet i gang på flere deler av anlegget. Ett sted jobber en stor gravemaskin. Ett annet sted finner vi en liten minigraver og dumper og tre unge menn som også bruker mye muskelkraft.

Anlegg med aktivitet og rekreasjon: Skjermvegen aktivitetspark på Byåsen skal stå ferdig våren 2019 og inneholder blant annet skatebowl, sykkelløype, ballplass, lekeområder og grillplass. (Illustrasjon fra Agraff arkitekter)

Anlegg med aktivitet og rekreasjon: Skjermvegen aktivitetspark på Byåsen skal stå ferdig våren 2019 og inneholder blant annet skatebowl, sykkelløype, ballplass, lekeområder og grillplass. (Illustrasjon fra Agraff arkitekter)

Sykkelløype for ulike ferdigheter
Rekkje Stiutvikling fra Sogndal fikk oppdraget med å lage sykkelstien. Nå er halve firmaet i Trondheim og bygger sykkelløype i tre uker. Dialekten avslører imidlertid at ingen av dem er oppvokst i Sogndal. Der havnet de gjennom studier og en felles interesse for friluftsliv og utfordrene natur.

Sykkelløypa skal passe både til nybegynnere og mer erfarne sykkkelkjørere. Vanskelighetsgraden i løypa blir først og fremst regulert gjennom farten den enkelte holder.
– Vi sykler mye selv, og tidligere planla vi løyper som vi selv synes er morsomme. Etter hvert har vi vært mye rundt omkring og sett at i andre land har de en helt annen grad av opparbeidelse som gjør at løypene blir mye mer solide. I tillegg har vi lært mye om hvordan vi legger stiene i terrenget, hvor bratt det bør være og hvilket fall vi bør ha på kurvene. Nå lager vi løyper som både er morsomme for nybegynnere og for de som har mer erfaring. I denne løypa blir det slik at du selv kan bestemme farten, og farten bestemmer igjen hvor tøffe utfordringer du får, forklarer Kristian Ertnes som er utdannet landskapplanlegger og prosjektleder.

Farten bestemmer hvor tøffe utfordringer du får

Spennende terreng i skogen
– Her på Skjermvegen er det et veldig godt utgangspunkt for å lage ei spennende sykkelløype. Selv om det er mye leire her og skråningen noen steder er i bratteste laget, er det et spennende terreng. En kjører inn i en skog slik at det nesten blir som en egen verden, og en kan rett og slett glemme at en er i et boligområde.

I Trondheim blir det lange dager med mye fysisk hardt arbeid, men ikke verre enn at når de tar en fridag, så er det nettopp sykling som står på programmet: – Vi tok fri på søndag, så da var vi til Åre og syklet.

Rekkje stiutvikling arrangerer kurs i tillegg til at de har vært med på flere sykkelstiprosjekt.
– Vanligvis er vi mye mer med på planleggingen enn her, men vi får likevel god nytte av kompetansen vi har. Det handler både om teknikker for muring og drenering for å gjøre løypa solid og det handler om plassering i terrenget.

Pust i bakken: Et lite femminutt med påfyll av vått og tørt må til innimellom. Fra venstre Trygg Lindkjølen, Adrian Krohn Tøien og Kristian Ertnes fra Rekkje stiutvikling.

Pust i bakken: Et lite femminutt med påfyll av vått og tørt må til innimellom. Fra venstre Trygg Lindkjølen, Adrian Krohn Tøien og Kristian Ertnes fra Rekkje stiutvikling (Fotot: Ingunn Grøtte).

Utfordringer og sikkerhet
Sykkelløypa på 465 meter inneholder også spesielle partier som en pumptrack, en morsom bru og en dropzone.
– Pumptracken er en slags kuleløype hvor en pumper for å få fart i stedet for å sykle. Brua som skal bygges vil både ha et flatt parti og en dosert del. Da kan syklistene selv velge ut fra hvor mye fart de ønsker. I en dropzone er det slik at syklisten hopper ut fra en kant, det kan for eksempel være en stein. Det skal ikke være ekstremt, men det er noe som barn synes er kult, forteller Ertnes.

For selv om det er meningen at løypa skal være spennende, er det tenkt mye på sikkerhet.
– Det viktigste er kanskje at det lages gode siktlinjer. Vi styrer farten før svinger og før det skjer noe nytt. Vi forbereder syklistene med mindre svinger før det kommer større og rydder i løypa slik at det blir oversiktlig.

Medvirkning og gode innspill fra brukerne
Det er Enhet for idrett og friluftsliv som bygger aktivitetsanleggene i friområdet som sykkelløype, skateanlegg og ballbane. Borghild Hårstad er prosjektleder for Skjermvegen for Trondheim kommune Kommunalteknikk. Hun forteller at det er en målsetting at oppgraderingen av friområdet fører til mer aktivitet både sommer og vinter og samtidig fungerer som møtested for barn og unge og beboere i nærmiljøet.

<strong>Brukermedvirkning: </strong>Prosjektleder Borghild Hårstad fra Kommunalteknikk i Trondheim kommune forteller at det har vært mye positiv medvirkning både fra brukergrupper i nærområdet og fra organisasjoner som har spesialkompetanse på sykling og skating (Foto: Ingunn Grøtte).

Brukermedvirkning: Prosjektleder Borghild Hårstad fra Kommunalteknikk i Trondheim kommune forteller at det har vært mye positiv medvirkning både fra brukergrupper i nærområdet og fra organisasjoner som har spesialkompetanse på sykling og skating (Foto: Ingunn Grøtte).

– Det er et mål at friområdet skal tilby aktiviteter og rekreasjon til alle brukergrupper i nærmiljøet. Derfor har vi også hatt stor grad av brukermedvirkning i planleggingsprosessen. Vi har blant annet hatt et åpent møte for beboere i området der vi fikk mange gode innspill.

– Vi hadde også tidlig en innledende runde med medvirkning fra både skoler og barnehager for å få fram hva de ønsker å bruke området til. Sykkelløype var noe av det som ble veldig godt mottatt, så den ville vi gå videre med. Etter diskusjoner med sykkelmiljøet landet vi på at det var lurt å leie profesjonelle aktører til å planlegge og bygge løypa. Dermed ble det utlyst en egen konkurranse for sykkelløypa, og her var det Rekkje Stiutvikling som trakk det lengste strået, forteller Hårstad.

Skummel skog blir spennende sykkelsti
Et annet viktig moment i utviklingen av området er at kvaliteter som finnes i området skal beholdes og utvikles. Skogen på området blir derfor bevart, men brukes til sykkelløype og det bygges et utsiktstårn der.

– Ungene som bor i området, oppfattet denne skogen både som skummel og uryddig. Det ble derfor viktig å gjøre noe i den samtidig som vi tok vare på den. Sykkelstien ble en god løsning, og det er veldig artig å bruke firma som har spesialkompetanse. Vi har tro på at de lager ei løype som er holdbar over tid, at de vet å utnytte potensialet i skogen og at de med sin kompetanse lager ei løype som er spennende og artig å bruke, avslutter Hårstad.

<strong>Sykkelløypa: </strong>Sykkelløypa svinger seg inn i skogen, og selv om den ikke er ferdig, er det observert flere som har vært inne i skogen for å prøve deler av løypa (Foto: Ingunn Grøtte).

Sykkelløypa: Sykkelløypa svinger seg inn i skogen, og selv om den ikke er ferdig, er det observert flere som har vært inne i skogen for å prøve deler av løypa (Foto: Ingunn Grøtte).

Skatebowl: Skatebowl og skateområde ble bygget sommeren 2018. Anlegget er bygd i plasstøpt betong av Betongpark Anlegg AS hvor alle utførende anleggsarbeidere er eller har vært profesjonelle skatere. (Foto: Ingunn Grøtte).

Skatebowl: Skatebowl og skateområde ble bygget sommeren 2018. Anlegget er bygd i plasstøpt betong av Betongpark Anlegg AS hvor alle utførende anleggsarbeidere er eller har vært profesjonelle skatere. (Foto: Ingunn Grøtte).

Vil du ha de siste nyhetene fra Trondheim 2030?

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Takk for din påmelding!

Saken plassert geografisk

Se alle saker på kartet

Har du lest disse sakene?