Levende by
Slik reiser vi når vi handler i Trondheim
Folk som går, sykler eller reiser kollektivt står for 62 prosent av handelen i Midtbyen. Bilister handler mest per tur i sentrum, men de handler sjeldnere.
Midtbyen er det mest miljøvennlige handelsalternativet i Trondheim – en skarpt grønn kontrast til de tungt bilbaserte kjøpesentrene. Også ved nærbutikkene dominerer bilen fullstendig.
Det går fram av en undersøkelse av reisemåter og handlevaner utført av Sentio Research for Næringsforeningen i Trondheimsregionen, Midtbyen Management og Miljøpakken. Formålet er å skaffe mer kunnskap om sammenhengen mellom hvordan vi reiser og hvor mye penger vi bruker på butikker og kafeer. Undersøkelsen i sin helhet: Rapport reisemidler og handel.
– Viktig undersøkelse
Helt tilfeldig forelå resultatene omtrent samtidig med at debatten om bilfrie sentrumsområder i Oslo og Trondheim nådde sitt klimaks. Forskningsleder Aud Tennøy ved Transportøkonomisk institutt (TØI) mener funnene er viktige for videre planlegging av Midtbyen og Trondheim. Tennøy tolker dem slik:
– Gateparkering og annen tilrettelegging for bil er til ulempe for de fleste som handler i Midtbyen, og til nytte kun for et mindretall. Hvis man ønsker å redusere bilbruk, bør byen satse på utvikling av handel, boliger, arbeidsplasser og andre funksjoner i Midtbyen, i stedet for å legge slike funksjoner i utkanten av byen. Det innebærer også å begrense videre utbygging av kjøpesentrene utenfor Midtbyen.
Flest kroner fra bilister
Næringsforeningen peker derimot på at bilistene er viktige for Midtbyen fordi de legger igjen relativt sett mer penger enn de miljøvennlige trafikantene: 27 prosent av kundene kommer med bil, men de står for 38 prosent av omsetningen.
Bildet er likevel svært forskjellig fra en såkalt bussbrukerundersøkelse som i flere år har dannet premiss for debatten om bilbruk og parkering i Midtbyen. Den tydet på at bilister handler for tre ganger så mye som busspassasjerer. Metoden i den nye undersøkelsen skal gi et mer korrekt bilde (se faktaboks om metoden).
Noen hovedfunn for Midtbyen:
• Omsetning fordelt på miljøvennlig trafikk/bil er 62/38.
• Reiser fordelt på miljøvennlig trafikk/bil er 71/27.
• Midtbyen har både flere kollektivreisende og flere gående blant kundene enn det er bilbrukere.
• Kollektivreisende utgjør 31 prosent av kundene og 31 prosent av omsetningen.
Kjøpesentrene:
• 79 prosent kommer med bil, og de står for 85 prosent av handelen.
• Gående er nest største gruppe. De representerer 9 prosent av handelen.
Nærbutikker:
• Mer enn halvparten kjører bil, en tredel går.
• Bilistene står for 71 prosent av handelen.
TØI har nylig gjennomført en internasjonal litteraturstudie om temaet handel og reisemåte. Undersøkelsen fra Trondheim er et nybrottsarbeid i Norge. Det fins mange lignende studier i utlandet, men hovedsakelig for større byer.
Forskjell på Oslo og Trondheim
Tennøy forteller at funnene i Trondheim ligger nær opp til det man ser i den nasjonale reisevaneundersøkelsen.
– Den viser at 39 prosent av kundene ved kjøpesentre i sentrum av byer med over 50 000 innbyggere kom med bil. Det som kan være overraskende er forskjellen mellom ganske store byer, som Trondheim, og store byer som Oslo. I Oslo står de som kommer til sentrum med bil for 7 prosent av handelen, mens tallet er 38 prosent for Trondheim, sier forskningsleder Aud Tennøy.
Forskningslederen håper andre norske byer, både større og mindre, gjennomfører tilsvarende undersøkelser.
– Det finnes mange myter om hvordan folk reiser når de skal handle.