Levende by
Dirtsyklister i skyene – over sin nye sykkelpark
Dirtsyklist: Espen Ramstad i fri flyt over ett av hoppene i Havstad sykkelpark. Foto: Carl-Erik Eriksson
Trondheim har fått en ny og unik sykkelpark som innbyr til lek på sykkel, både for nybegynnere og proffer, unge og eldre. Et etterlengtet samlingspunkt for alle dirtsyklister.
En gjeng med små og store gutter har samlet seg på startrampa. De sitter og hviler på syklene sine, og for en uvitende ser det litt daft ut. Etter å ha fulgt med på syklistenes tur gjennom løypa – er det ingen tvil om at aktiviteten krever både kondisjon og teknikk – og ikke minst guts. Dirtsykling har mye til felles med snowboard, skating og lignende uorganiserte miljø.
– Jeg hørte om parken og tok turen for å prøve den, sier William Tell. Han har nettopp kommet til byen fra Moss, for å studere.
– Jeg sykla mye før, mest på det som er å finne i terrenget. Dette er et flott tilbud og jeg kommer garantert til å være her mye framover. Pumptracken er grei, de mellomstore hoppene er mer krevende. På dirtjumpen … må du gutse! sier han.
Begeistret og takknemlig
Espen Ramstad og Gøran Arntsen sykler mye i perioder. De er over seg av begeistring for parken og at kommunen sa ja.
– Nå har vi fått et fast sted å være, før var det vanskelig å finne et sted der vi kunne være permanent. De pumper, hopper og tar salto og håper at mange etter hvert skal finne veien til Havstad sykkelpark.
Dirtsykling er lite organisert, den utføres for egen maskin. Å ha det artig med kompiser er driveren – forteller de. Selv holdt de på med spader i grustak, bygde hopp – testet, tilpasset hopp – testet… Om igjen og om igjen. Og på steder de ikke alltid var ønsket.
– Nå har vi fått Norges flotteste sykkelpark – åpen for alle! Det var artig å få være med på å utforme anlegget sammen med den danske entreprenøren og nå kan vi konsentrere oss om å bygge et godt miljø her, sier de entusiastisk før de hiver seg på syklene igjen og legger til:
– Få med at 17. september blir det offisiell åpning. Da blir det show med proffe utøvere som Erik Testdal og Adrian Tell og etterpå blir det jam. Ta med sykkelen og bli med – oppfordrer de. Da skal vi ha det skikkelig artig!
Jungeltelegrafen går
Banen har vært i bruk siden i fjor, da stod pumptracken ferdig forteller initiativtakeren til sykkelparken Arne Radmann. – Vi får mange gode tilbakemeldinger både fra privatpersoner og familier. Nå i juni ble de store hoppene ferdig – og har bare blitt mer og mer brukt. Det ryktes at det er fint her.
En av utøverne har tatt turen fra Kyrksæterøra. – Vi har en liten park der, men den kan ikke sammenlignes med denne, forteller Hans Olav Sødal Strømmen. Her er det litt mer å bryne seg på – og flere å være sammen med. Det er tredje gangen den ivrige dirtsyklisten besøker parken.
– Parken trekker både nybegynnere og erfarne, og vi ønsker å bygge et godt miljø her forteller Radmann. Det største håpet mitt er at vi kan øke rekrutteringen til sykkelmiljøet, spesielt blant de unge. Få til et samlingspunkt for de som liker denne typen sykling, et sted hvor nybegynnere kan få litt coaching fra de mer erfarne, sier han.
– Parken er stor på landsbasis. Det er ingen som har så store hopp som oss, sier Arne Radmann stolt. Sykkelparken er et supplement til annen sykkelsatsing i byen. I Bymarka er det bl.a. et godt tilbud for terrengsyklere.
Ideen som utløste parken
Arne Radmann er nabo til anlegget. Tilfeldig kom han over bilder av to brødre; den eldste er redaktør i Terrengsykkel, den andre er elitesykler. Det viste seg at disse har holdt på med sykling i sandbanken som lå her. De gravde og bygde hopp slik mange pionerer starter. De ordnet alt selv.
– Jeg er selv veldig opptatt av sykkel, spesielt terrengsykkel – og ble inspirert av historien deres. Hvorfor ikke bygge en sykkelpark her? tenkte jeg og tok kontakt med Enhet for idrett og friluftsliv i Trondheim kommune.
Mens vi prater om dette dukker en av brødrene, Henrik Kippernes, opp med en kompisgjeng.
– Vi har syklet i marka og ville bare stikke innom for å se. Det er riktig at vi holdt på mye her med hopping. Det høyeste hoppet måtte vi ta fart øverst opp i veien for å klare. Å holde på slik gir et godt grunnlag for å håndtere sykkel, sier Henrik Kippernes.
Det er et stort uorganisert miljø som holder på i Trondheimsområdet. Å ha det artig på sykkel er driveren for å bli god og parken kan utløse et potensial, sier Arne Radmann og avslutter.
– Jeg er sikker på at banen blir populær framover. Bare vent og se!!