Kampanje: I hele oktober blir plakatene å se på busskur nær deg, iallfall om du bor eller beveger deg i og rundt sentrum av Trondheim. Foto Knut Okkenhaug
Du har kanskje sett dem? Plakatene på busskur i Trondheim som forteller deg at sykkelen du ser på plakaten, slettes ikke er en sykkel…
- Tekst
- Knut Okkenhaug
I hele oktober blir plakatene å se på busskur nær deg, iallfall om du bor eller beveger deg i eller rundt bysentrum Trondheim. Budskapet er “Dette ikke er en sykkel – men en litt smarter og billigere bil nr. 2”. Kampanjens avsender er Miljøenheten i Trondheim kommune, og målet er å formidle at elsykkel kan være et godt alternativ for mange som i dag kjører bil til og fra sentrum. I uke 42 skifter kampanjen budskap, men har samme tema.
Vi spurte folk i byen om hvordan de opplever og oppfatter budskapet:
John Brødreskift (48), bussjåfør Trønderbilene:
Støtter: – Jeg har gode erfaringer med elsykkel, kjøpte en til kona for ikke så lenge siden. Det er flere åpenbare fordeler med en slik sykkel; du kan få bort en del miljøforurensende biltrafikk i sentrum, det er svært enkelt å komme seg fram og du trenger ikke være topptrent for å tilbakelegge en god del kilometer. Foto: Knut Okkenhaug.
Erik Ingstad (22), student Trondheim:
Busser og går: – Selv er jeg ikke i målgruppa, ettersom jeg går eller busser til og fra sentrum. Jeg kommer nok neppe til å kjøpe meg elsykkel med det første fordi transportbehovet mitt enten er korte eller lange avstander. Foto: Knut Okkenhaug.
Alejandro Barrera (19), student Trondheim:
Mer miljøvennlig:– Jeg har ikke reflektert over budskapet i kampanjen. Men når jeg ser den forstår jeg at el-sykkelen er et mer miljøvennlig og billigere alternativ enn bil nummer 2. Foto: Knut Okkenhaug.
Frida Meyer (21), student i Trondheim, fra Sandnessjøen:
Billigere enn bil: – Jeg går, sykler eller tar buss når jeg skal til og fra sentrum, hva jeg velger er ofte væravhengig. Kanskje kommer jeg til å anskaffe meg elsykkel på et tidspunkt, det vil jo være billigere enn bil. Men nå bor jeg så nært til det meste at jeg ikke har behov for en elsykkel. Foto: Knut Okkenhaug.
Stine Teigen (30) Stjørdal, jobber med salg- og markedsføring for Røros hotell-gruppen:
En stopper: – Jeg la merke til kampanjen da den kom opp på busskurene. Plakaten har en tekst som gjør at jeg må stoppe opp litt, samtidig som det er et enkelt budskap i kampanjen. Jeg liker måten den kommuniserer på og ser frem til oppfølgeren – for det kommer vel en oppfølger? Jeg har ikke skaffet meg elsykkel ettersom jeg bor på Stjørdal og har arbeidssted i Trondheim og Røros. Av den grunn er jeg storforbruker av buss og tog. Men jeg planlegger å flytte til Trondheim, da kan elsykkel absolutt være aktuelt å kjøpe. Jeg opplever elsykkel som ganske trendy. Foto: Knut Okkenhaug.
Julie Hjortland (22), Larvik, student i Trondheim:
Har lyst på en selv: – Reaksjonen min da jeg så kampanjen for første gang, var at jeg har lyst på en elsykkel selv. Samtidig som jeg kjenner på at det er litt “juks”, du trenger jo ikke bruke mye krefter på syklingen. Jeg har en søster som har elsykkel, men hun tar bussen når det regner. Elsykler med lastebrett/barnevogn integrert på sykkelen må være veldig praktisk å bruke. Foto: Knut Okkenhaug.
Halvard Hovtun (29), Trondheim, lokfører:
Toger, går og sykler: – Budskapet i kampanjen er jo positiv. Selv har jeg ikke bil, bor sånn til at jeg bruker beina og sykkelen for det meste når jeg skal bevege meg rundt i Trondheim. Foto: Knut Okkenhaug.
Lisbeth Meslo (66), Trondheim, pensjonist:
Tar beina fatt:– Kampanjen kunne gjerne hatt budskapet: Dette er en elsykkel – den kan brukes som bil nr. 2. Selv kommer jeg nok aldri til å sette meg på en elsykkel. Vi har en bil i familien, det holder. For øvrig går og sykler jeg en del. Foto: Knut Okkenhaug.