Levende by
Nydalsbrua: Nytt landemerke forandrer Trondheim
SLIK BLIR DET: Om alt går bra, åpner Nydalsbrua med vegtilknytninger høsten 2023 - trekvart år før fristen. Ill: Plan arkitekter.
Med Nydalsbrua får Trondheim Plumbo og smykke i en og samme pakke.
- Plumbo: Brua åpner et tett avløp i trafikken når den erstatter dagens Sluppen bru.
- Smykke: Byggverket blir et blikkfang for byen med smekre linjer og et tårn som vil strekke seg mot himmelen over Byåsen.
Vakker og krevende
– Vi bygger få slike bruer i Norge med den teknikken som skal brukes her. Prosjektet er teknisk krevende blant annet fordi brua skal bli fin. Ved arkitektkonkurransen ble det lagt vekt på estetiske hensyn, sier hovedbyggeleder Martin Jusnes Engum i Statens vegvesen.
På fagspråket kalles Nydalsbrua med det skjeve tårnet ei skråstagbru. Selve bruspennet skal bygges etter fritt fram-metoden. Ei bruvogn støper i åtte etapper (rett fram), fra vest mot øst. Med en prislapp på ca 1,4 mrd. kr. er dette det største pågående prosjektet i Miljøpakken, og Miljøpakkens største noen gang etter E6 Sør. Utbygginga omfatter mer enn selve brua.
Tunnel mot Byåsen
Ett år etter at daværende samferdselsminister Knut Arild Hareide markerte byggestart på Sluppen, ser du fortsatt ikke Nydalsbrua. Men om to år kan du trolig kjøre over byens nye monument. Aktiviteten er hektisk, nærmere 100 menn og kvinner er daglig i arbeid på anlegget. Omgivelsene endrer seg raskt på begge sider av Nidelva. Dronebildene viser noe av hva som skjer over bakken:
- Leirosbru nord over Leirelva er snart ferdig. Den blir anleggsveg fram til åpning i 2023.
- Rampebrua nordover ned fra ei rundkjøring ved den kommende Byåstunnelen er under bygging.
- Prosjektet sprenger seg 77 meter inn i fjellet i to løp der Byåstunnelen er planlagt. Tunnelåpningen med portal står snart klar selv om tunnelen ikke er endelig vedtatt bygd. Martin Jusnes Engum forklarer:
– Vi må inn i fjellet for å bygge et kammer til å forankre tårnet på brua. De skråstilte kablene skal ta opp store krefter og krever derfor solid forankring til fjell. Forankringen skal ligge mellom de to tunnelløpene. Vi kunne ha sprengt bare en åpning nå, men da ville det ha blitt svært dyrt og vanskelig å bygge Byåstunnelen i ettertid.
Laks og tog
I dag kan du også se to midlertidige fyllinger i elva. Dette er forberedende arbeid før selve brustøpen. Ved elva er prosjektet pålagt å ta nøye hensyn til laksens gytegroper og vandringsveier. Oppe i lia er jernbanen en utfordring. Følsomme sensorer måler hver eneste bevegelse i skinnegangen. Det 55 meter høye tårnet kommet for øvrig til å rage over Dovrebanen når det står ferdig mot slutten av 2022.
Noe av det som bygges ved siden av Nydalsbrua:
- Leirosbru sør i tillegg til Leirosbru nord som snart er ferdig danner tilførselsveger.
- Et digert betonglokk over Osloveien som skal fungere som rundkjøring mellom brua og Byåstunnelen på vestsida.
- Ramper på sørsida av lokket kommer i tillegg til de på nordsida som bygges nå. Her løftes trafikken opp til nivået på brua. Osloveien mellom avkjørings- og påkjøringsrampen vil da gå under betonglokket.
Bedre å sykle
Dagens veg nede ved elva bygges om til sykkelveg med fortau på en 1,7 km lang strekning. Den nye sykkelvegen vil krysse Oslovegen under Leirosbru nord. Sluppen bru oppgraderes og gjøres om til ren gang- og sykkelbru. En trase med mange jobbsyklister blir dermed både raskere og tryggere. Venting på grønt lys ved Sluppen bru er snart historie.
Samtidig forsvinner en flaskehals for biltrafikken. Nydalsbrua skal ha fire felt slik at det er tatt høyde for trafikk via en framtidig Byåstunnel. Byen får en effektiv linje øst-vest over et planlagt knutepunkt på Sluppen.
Foran tidsplanen
Entreprenøren Skanska har krav om å bygge brua ferdig til sommeren 2024. Målet nå er å sette trafikk på anlegget allerede høsten 2023. På grunn av anleggsarbeidet vil Osloveien nord for Sluppen bru – til Sivert Dahlens veg – bli stengt for all ferdsel fra januar 2022 til sommeren 2023.
– Vi søker muligens om å forlenge stenginga. Stengt veg litt lenger vil gi åpen bru litt tidligere, sier Martin Jusnes Engum.