Litt smarter
Bli med inn i Trondheims nye sykkelhotell
SYKKELPARKERING: Det nye sykkelhotellet ved Leütenhaven er klar for å ta i mot sykler.
Vegrer du deg for å sykle til sentrum fordi sykkelen kan bli stjålet? I Miljøpakkens nye sykkelhotell på Leüthenhaven står sykkelen både trygt og tørt.
– Vi bygger sykkelhotell for at det skal bli tryggere for syklistene å parkere sykkelen sin når de for eksempel skal i Midtbyen for å handle, på konsert på Byscenen, på Trøndelag Teater eller NTNU Kalvskinnet, sier sykkelplanlegger Ole Vebjørn H. Bakken (bildet) i Miljøpakken.
Behovet for trygg sykkelparkering satt i høysetet da hotellet ble planlagt:
– Dette er et anlegg for de som ikke synes det er trygt nok å sette fra seg sykkelen på gata. Det gjelder typisk dem som skal parkere over lengre tid, eller for dem som har større og dyrere sykler. Store lastesykler trenger også et trygt sted å stå.
Bygget for fremtiden
For dagens syklister har andre behov enn tidligere. Elsykkelrevolusjonen gjør at sykler er dyrere og derfor viktigere å parkere sikkert, og det blir stadig vanligere med sykler med økt lastekapasitet. Det har Miljøpakken tatt hensyn til i planleggingen.
– Hotellet er bygget for fremtidens sykler. Det er satt av egne plasser for større sykler som lastesykler og sykkeltilhengere.
Det er derfor også satt opp skap hvor du kan låse inn elsykkelbatteriet ditt – og lade det samtidig!
Trygghet med noko attåt
Den låste døra inn til sykkelhotellet åpner du med appen Smart Mobilitet (Google Play / App Store), hvor du oppretter bruker og legger inn mobilnummer og bankkort. At du må legitimere deg i appen bidrar også til sikkerheten, ettersom det gir oversikt over hvem som bruker sykkelhotellet. Men anlegget tilbyr mer enn bare trygg parkering:
– Inne i sykkelhotellet finner du også et flott anlegg for å spyle sykkelen din, oppbevaringsskap, sykkelpumpe for å fylle luft i dekkene, og litt reparasjonsutstyr.
Gjenbruk og miljø
En del materialer er gjenbrukt fra andre kommunale bygninger. Eksempelvis har takkonstruksjonen gjenbruksmaterialer fra Brøset sykehus – 2800 løpemeter er sortert og sertifisert – og inngangsdøren og branndørene er fra gamle Breidablikk skole.
– Prosjektet har dessuten vært en fossilfri byggeplass under hele byggeperioden, sier Bakken, som også løfter frem bymiljøaspektet – at utenfra vil sykkelhotellet lyse opp på en flott måte:
– Utebelysningen tror jeg blir veldig fin på vinteren. Slik gir sykkelhotellet noe tilbake til byrommet også, avslutter sykkelplanleggeren.
PS: Miljøpakken har også etablert 39 sykkelskap rundt omkring i sentrum, i tillegg til 1500 sykkel-p-plasser (skoler ikke inkludert).