Levende by
Gratis å bysykle i hele april
Gratis: I hele april kan du sykle gratis på bysykkel i Trondheim. I Trondheim ønsker vi at flere skal sykle og gå. Gjennom at alle får prøve bysykkel gratis i april, kan flere få teste ut om bysykkel passer dem. (Foto: FYR Media)
Årets bysykkelsesong startet såvidt før påske i kaldt vintervær, men nå i april er det lov å håpe på vårfølelsen. Det er igjen på tide å ta sykkelturen og få vind i håret. Og det beste av alt: I april er det helt gratis!
– I Trondheim ønsker vi at flere skal sykle og gå. Gjennom at alle får prøve bysykkel gratis i april, kan flere få teste ut om bysykkel passer dem, forteller Åse Karen Søreng som er prosjektleder for ordningen i Trondheim kommune. Hun er godt fornøyd med at Trondheim bysykkel ønsker å tilby hele april gratis.
– Å eie og bruke egen sykkel er riktig for mange, men for en del som bor og oppholder seg sentralt er bysykkel et godt alternativ eller supplement. Mange er redde for tyveri og vil helst ikke parkere sin egen sykkel offentlig, og med bysykkel slipper du å tenke på sykkelvedlikehold selv.
Bysykkel kombineres ofte med kollektiv og gange. Trondheim bysykkel samarbeider med Miljøpakken om prosjektet hjem-jobb-hjem som gir et ekstra godt tilbud. Bedrifter kan også tegne abonnement og gi bysykkeltur i gave til ansatte, gjester og besøkende.
Med bysykkel slipper du å tenke på sykkelvedlikehold selv!
Hele 67 bysykkelstasjoner i byen
Utbygging av bysykkelstasjoner i byen har skjedd gradvis over noen år, men plasseringen er ikke tilfeldig.
– Plasseringene er valgt i prosess med oppdragsgiver. Hensyn som trafikksikkerhet og grunneierforhold er ivaretatt. Vi har forsøkt å plassere oss tett på viktige målpunkter for brukerne, slik som kollektivknutepunkt, kulturtilbud, arbeidsplasser og studiesteder. Steder brukerne ønsker å sykle til og fra. Mange av stasjonene strategisk plassert langs byens sykkelveinett, forteller Christoffer Bakken Åkre fra UIP Trondheim Bysykkel. Han er utdannet by- og regionplanlegger og har ansvar for bysykkeltjenesten i Trondheim på vegne av Clear Channel Norway AS.
Selv om nettet av stasjoner er ganske tett, så er det også mulig å låse sykkelen hvis en for eksempel skal innom for å kjøpe en is eller noe å drikke en varm sommerdag. Da kan en velge pausefunksjonen i appen og sette på låsen i framhjulet.
Virtuelle stasjoner
– Vi jobber også med virtuelle stasjoner. Det kan være fleksibelt hvis stativene blir fulle, hvis vi vil teste ut nye steder eller for eksempel ved arrangement. Teknologien er klar, og vi vil teste ut noen flere lokasjoner i år.
I år er det for eksempel aktuelt å få på plass en stasjon på Tyholt. Her er bussruten lagt om på grunn av anleggsarbeid, og da har det for noen blitt ekstra langt til bussholdeplassen. Da er det greit å kunne ta bysykkel et stykke hvis det blir knapt med tid for å nå bussen.
Enkelttur er nytt i år
For bysykkelentusiastene er det ingen tvil. De må ha ha sesongpass slik at de kan sykle så ofte de vil med en hel time inkludert i hver eneste tur.
– Men alle er jo ikke som meg. For noen passer det bedre å betale for en tur i gangen. For alle dem er det i år mulighet til å kjøpe enkelttur til bare nitten kroner, forteller Søreng.
Uansett om du kjøper sesongpass, benytter deg av gratismåned eller skal ha en enkelttur: Alle som vil bruker bysykkel må laste ned appen, godta vilkårene og registrere seg før sykkelturen kan starte. Men så er det bare å suse avgårde!