Litt smarter
Trimsykk-EL, Kollektivdagen og CO2-maskinen stakk av med seieren
Liam (12) ved ordførerens bord.
I januar deltok 600 elever fra 7. trinn over hele byen i prosjektet «Elevenes klimautfordring». Her ble elevene nødt til å tenke kreativt for å redusere klimautslippene innen transport, energi og forbruk.
“Elevenes klimautfordring” er et samarbeid mellom Ungt Entreprenørskap, Grønn Barneby og Klima- og miljøenheten i Trondheim kommune. Her har elevene gjennom fire dager jobbet med å finne kreative løsninger som skal redusere utslippene innen transport, energi og forbruk. Elevene utviklet i alt 89 fysiske eller digitale prototyper. Av disse ble tre vinnere kåret: CO2-maskinen, Trimsykk-EL og Kollektivdagen.
Vi skriver 7. mars, og alle vinnerne skal få møte ordfører Ranum for å presentere sine idéer. At det nettopp ble denne dagen er ikke tilfeldig, for dette er også dagen der Klimaløftene, forslaget til byens nye energi- og klimaplan, skal behandles av bystyret.
Det er tre spente grupper med vinnere som møter opp utenfor rådhuset. Noen gleder seg mens andre synes det er litt kleint. En ting er imidlertid alle enige om: De ønsker at Trondheim kommune skal få ned klimagassutslippene, og de håper at ordfører Ranum tar med seg innspillene videre.
Produsér strøm mens du trener
Gruppa som står bak bidraget Trimsykk-EL kommer fra Byåsen skole og består av Liam, Sigurd, Oda og Laura. Idéen kom fra Liam, delvis ved en tilfeldighet.
– Jeg er sånn at jeg ofte får smarte tanker, så dette ramlet bare i hodet mitt. Jeg tenkte på ting som går rundt, som et vannkraftverk, og at det lager energi. Og da kom jeg på at på treningssenter brukes det mye strøm, samtidig som det også produseres mye energi av dem som trener. Så hvorfor kan de ikke produsere sin egen energi? Så ble det trimsykk-EL da.
Trimsykk-EL fungerer slik: Når du tråkker på pedalene så vil bakhjulet være koblet til en generator som omdanner energien til strøm. Denne kobles til en strømboks som gir strøm til treningssenteret. Dette vil kunne spare treningssenteret for penger og også motivere flere til å trene. Vinn-vinn!
– Vi tror at dette vil komme i fremtiden. Dessuten er det kult at ordføreren vil møte oss og høre på ideene våre, sier Laura.
Lærer, Trine Bekkos Wannebo, er imponert over elevenes arbeid.
– Elevene er ulike, men de har likevel klart å samarbeide godt, og jeg synes resultatet ble mektig bra. Dessuten må jeg skryte av det tverrfaglige opplegget, her ligger det mye læring som elevene ikke nødvendigvis reflekterer over selv. Det å lage prototypen i seg selv var en lærerik og artig opplevelse, forklarer hun.
– Det gikk med cirka 66 doruller, legger Liam til.
Gratis kollektivtransport
Gruppa Kollektivdagen er også spente i forkant av møtet med ordfører. De kommer fra Huseby skole og heter Maja, Stella, Vu, Lina og Nilas . Sammen med dem er lærer Christer Løkås Hindkjær.
Konseptet deres går ut på at Trondheim kommune innfører en kollektivdag hver måned. Akkurat denne dagen skal det være gratis å reise kollektivt, samtidig som bompengene blir dyrere.
– Vi kunne velge mellom transport, energi og forbruk. Da valgte vi transport fordi mange hadde valgt energi og forbruk. Og så tenkte vi at transport kanskje er veldig aktuelt for byen da, sier Maia.
Målet bak ideen er å motivere flere til å velge buss og trikk. Elevene tror at det er nødvendig med både belønning og straff for å få folk til å endre reisevanene sine.
– Det må kanskje til. Det viktigste er å få ned klimagassutslippene, sånn at vi kan ha det godt i byen her i fremtiden også, oppsummerer Lina.
CO2 fangst- maskin
Gjengen som står bak den innovative CO2-maskinen kommer fra Åsheim skole, og heter Mathilde, Iesha og Alva. Sammen med dem er lærer Lasse Kvalvik.
– Vi har laget en maskin som tiltrekker seg CO2. Inne I maskinen så omdannes CO2 til oksygen. Dette fungerer fordi vi har planter og sollys inne i maskinen, forklarer Iesha.
De forteller at ideen kom til etter at de ble satt sammen i grupper.
– Jeg hadde en idé om å plukke søppel under vann. Iesha hadde det samme. Og så måtte vi tenke sammen, og da ble det CO2-maskinen, forklarer Mathilde.
Lærer Lasse sier han er stolt over elevene, og at de ble overrasket da de vant.
– Vi visste ikke at dette var en konkurranse, så dette var artig. Jeg synes de har en kjempegod idé, som det hadde vært spennende å se om kan omdannes til praksis på sikt. Det er slike nye tanker vi trenger.
– Så genialt!
Så er tiden kommet for at elevene skal få møte ordføreren. De får bli med inn der det aller helligste skjer, i bystyresalen. Elevene samler seg høytidelig rundt ordførerens bord, og han ønsker dem velkommen.
– Her er vinnerne av “Elevenes klimautfordring”. Det er nesten 600 elever som har vært med, og vi har knallgode og kreative løsninger heftet sammen som du kan få. Dette kan du ta med i bystyret som en inspirasjon til at vi kan finne på i fremtiden, innleder Eva Forbord fra Ungt Entreprenørskap.
Og så får elevene presentere sine idéer for Ranum. Først ut er CO2-maskinen. Ranum blir begeistret både for idéen, og over at det er Åsheim-elever som presenterer den.
– Den skolen har jeg nemlig gått på. Bra skole og bra prosjekt! Jeg håper dere får tatt det videre, sier han blidt.
Så er det Kollektivdagen sin tur. Også de klarer å begeistre ordføreren.
– Det er én dag dere tenker? Det er også en spennende tanke, dette skal jeg ta med meg, svarer Ranum.
Trimmsykk-EL er siste gruppe ut.
– Så her får du trent og laget energi samtidig? Så genialt! Og tenk at dere alle har vunnet over så mange andre elever. Hvordan føles det?
Stillhet i salen.
– Det er lov å si at det er kult. Dere må tørre å være stolte over dere selv. Jeg synes i hvert fall det er kult, og jeg håper at dette tar med dere dette møtet videre, for det kommer jeg til å gjøre, sier han.
Så er tiden kommet for å levere rapporten som er resultatet av alle elevenes arbeid. Rapporten går rundt bordet, innom alle barnas hender, før den kommer til Ranum. Til slutt er det Ranums tur til å gi noe tilbake til elevene. Alle får utdelt et gavekort på Trondheim kino, før de får være med en tur til formannskapssalen der alle de store beslutningene skal tas senere på dagen. De små innovatørene blir til slutt både sultne og slitne, og heldigvis venter pizza i rådhusets kantine før de tar turen tilbake til skolene sine. Forhåpentligvis med gode og minnerike opplevelser i sekken.
De unge stemmene
Bjørn Arild Silseth fra Grønn Barneby, Tove Hellem fra Klima- og miljøenheten og Eva Forbord fra Ungt Entreprenørskap Trøndelag, er blant de ansvarlige for “Elevenes Klimautfordring”. Alle er fornøyde med dagen, og påpeker den symbolske verdien i at møtet skjedde nettopp i dag. Det er nemlig svært viktig å løfte frem de unge stemmene i klimasatsingen.
– Disse barna er fremtiden og de har noe de skal ha sagt om det. De trenger en reell mottaker med innflytelse, og å erfare at det nytter, sier Forbord.
Forbord forteller at hvis du går inn på kalenderen til bystyret så vil du finne flere vedlegg til Klimaløftene. Ett av vedleggene er basert på fjorårets rapport etter “Elevenes klimautfordring”.
– Ett av vedleggene er basert på elevenes arbeid i fjor. Så Bystyret har hatt mulighet til å ta utgangspunkt i hele rapporten. Dette ønsker vi i år også, slik at politikerne skal se og forstå hva som rører seg blant unge i Trondheim i dag. Det er sentralt at barnas interesser blir ivaretatt i beslutningene som skal tas, utdyper hun.
– Vi hadde behov for å få inn barn og ungdommers stemme når det gjelder klimasaken. Det er viktig at våre yngste har mulighet til medvirkning, spesielt når det gjelder beslutninger som har konsekvenser for dem når de blir voksne. Klima- og miljøenheten koblet derfor på Grønn Barneby, og vi tok kontakt med Ungt Entreprenørskap, forteller Silseth.
Ungt Entreprenørskap sa ja, og slik startet samarbeidet mellom de tre partene. Elevenes klimautfordring ble arrangert første gang i 2023, og hadde så stor suksess at det også ble gjentatt i år. Prosjektet følger Ungt Entreprenørskap sitt Smart-program.
– Vi kommer da til skolene med en kickoff for å sette elevene i gang med arbeidet. Her gir vi litt bakgrunnsinformasjon om klimautfordringene, og setter i gang kreative øvelser og samarbeidsøvelser med elevene. I forkant har vi også vært på teamtid med lærerne og kurset de i hvordan de skal jobbe med prosessen, forklarer Forbord.
Det å tenke kreativt og utenfor boksen er viktig i prosjektet. I forkant av kickoff var også elevene på “problemjakt” der de kartla hva som finnes av problemer i byen, hvilke løsninger som allerede finnes og hva som kan utbedres. Etter at gruppa ble enige om hva de ville satse på, så startet arbeidet med å lage prototyper.
– Det er alltid en stor suksess, og elevene tar med alt mulig hjemmefra. Det kan være brytere, ledninger, knapper, papp og andre gamle ting. Den siste dagen kommer vi på en fremvisning der gruppene kan vise frem hva de har jobbet med.
Alle bidragene ble sendt inn til “Elevenes klimautfordring”, og det var mange sterke kandidater. CO2-maskinen, Trimsykk-EL og Kollektivdagen imponerte likevel litt ekstra.
– Med CO2-maskinen løfter de eksisterende kunnskap mange hakk. De går fra en deponi-tankegang til å faktisk bruke CO2 som ressurs. Jeg sier: Få dem opp og gi de ingeniørutdanning, sier Silseth begeistret.
– I tillegg så må vi huske at det ikke er noe magisk som skjer inni denne maskinen. Her er det planter inni som benytter seg av CO2, før de skaper O2 som de slipper ut. Altså skjønner de at det ikke er lurt å sluse CO2 videre når du først har fanget den, legger Forbord til.
Bidraget Kollektivdagen er kanskje det mest realistiske alternativet på kort sikt, og noe kommunen allerede har begynt å snuse på.
– Vi jobber allerede med at flere skal gå, sykle eller ta buss. Men hvordan skal vi lykkes med det? Det handler om å endre vaner, og det er vanskelig. Her hadde elevene et forslag om at kommunen arrangerer kollektivdag en gang i måneden, der kollektivtransport er gratis. I tillegg skulle bompengene bli dyrere akkurat denne dagen. Det er flott å se at elevene også tenker over hvordan vi kan endre vanene våre i hverdagen, for det er ikke alt som kan løses med teknologi, påpeker Hellem.
Trimsykk-EL kan imidlertid være en teknisk løsning på flere problemer. Her kan du nemlig både komme i form samtidig som du produserer strøm. Altså presenterer denne gruppen en ekte vinn-vinn-situasjon.
– I og med at hele samfunnet skal elektrifiseres så trenger vi energi. Da kan du enten bygge ut vindmøller, eller finne smartere måter å skaffe og bruke energi på. Dette kan være en av de smarte måtene, forklarer Hellem.
Gjennom menneskelig bevegelse skaper vi energi hele tiden. Med trimsykk-EL kan denne energien fanges, og forsyne treningssenteret med egenprodusert strøm. I tillegg kommer brukerne i form.
– Dette er jo en realistisk ide som treffer mange av bærekraftsmålene. Det hadde vært spennende hvis noen tok tak i disse ideene og brukte dem til noe fornuftig, sier Silseth.
Silseth benytter også anledningen til å skryte av skolene.
– Jeg setter stor pris på at lærerne tar sjansen på å miste fotfestet noen dager og at de hiver seg med. Dette er en gylden mulighet til å samle elevenes kreative ideer knyttet til fremtiden. Det er mektig, og elevenes stemme fortjener å bli hørt. Vi vil gjenta dette neste år også, så vi håper at flere skoler blir med da.