Litt smarter
El-varesykler gjør handleturen mer klimavennlig
Gode samarbeidspartnere: f.v. Tom Jensen i Trondheim kommune, Sigbjørn Krøvel fra IKEA Leangen og Sveinung Hovde fra Sit håper mange får glede av el-lastesyklene. Foto: Unni Skoglund
Det nye tilbudet med el-varesykler som er til utlån flere steder i byen, er i ferd med å etablere seg. – Vi er glade for at stadig flere benytter seg av tilbudet som gjør handleturen enklere og mer klimavennlig, sier Tom Jensen i Trondheim kommune.
Seks el-varesykler er tilgjengelig for utlån i Trondheim. Trondheim kommune, IKEA og Sit samarbeider om syklene som er plassert på både på IKEA, Moholt studentby, Berg studentby og i Teknobyen studentby. Du kan låne syklene opptil tre timer gratis. Trenger du å benytte deg av sykkelen utover tre timer, kan du gjøre det ved å betale leie. Disse syklene kommer i tillegg til tilbudet fra bibliotekene på Byåsen, Moholt, Risvollan og Saupstad om utlån av el-varesykler.
– Du kan sykle hvor du vil med syklene. Det er selvfølgelig supert om du vil handle på IKEA. Vil du heller gjøre ukeshandlingen din i en dagligvarebutikk, så er det vel så viktig. Poenget er at el-varesykkel blir brukt i stedet for bil, sier Sigbjørn Krøvel, som er bærekraftsleder ved IKEA Leangen.
Foranledningen til at de flunkende nye el-varesyklene nå er tilgjengelige for folk i Trondheim, var at Trondheim kommune samarbeidet med IKEA og Studentsamskipnaden i Gjøvik, Ålesund og Trondheim (Sit) i bærekraftprosjektet City Exchange. Her var målet å bidra til energipositive bydeler. I demoprosjektet var blant annet mobilitet i fokus, og samarbeidspartnerne fikk utviklet en app hvor folk kunne finne ulike mobilitetsløsninger. Samarbeidet mellom de tre var fruktbart og de bestemte seg for å se på om de kunne få til enda mer. Ideen om el-varesykler dukket opp, og i høst kom syklene på plass.
Vil nå studentene og innbyggere forøvrig
Prosjektet er i utgangspunktet treårig, og fungerer slik at IKEA har betalt for syklene. Sit stiller med lokaliteter og strøm til lading, og Trondheim kommune har betalt for de spesiallagde små husene som syklene parkeres i.
– Det har vært en veldig god arbeidsprosess. Vi jobber godt sammen, og ønsker alle å bidra til mer grønn mobilitet i Trondheim. FN sitt bærekraftmål nummer 17, peker på nettopp samarbeid som en vei for å nå bærekraftmålene, sier Tom Jensen, fra enhet for næring og samfunnsutvikling Trondheim kommune.
At flere av el-varesyklene er plassert nære studentboliger er ikke tilfeldig. Sit har i underkant av 6000 studentboliger i Trondheim og bosetter dermed et stort antall studenter, som nødvendigvis har behov for å frakte møbler og matvarer med mer.
– Sit er jo en velferdsorganisasjon og vi har pekt ut flere satsinger fremover. Vi ønsker å ta et større samfunnsansvar, ved å gjøre det enkelt for studentene å leve klimavennlig. Jeg synes det er fint å være med å tilrettelegge for at de kan frakte varer på en miljøvennlig måte, sier Sveinung Hovde, som er boligdirektør i Sit.
Åpen for å videreføre, hvis det blir suksess
Prosjektet først kom i stand for et halvt års tid siden. Det er fortsatt nesten 2,5 år igjen av prosjektperioden, og de tre aktørene har allerede tenkt på at prosjektet kan bli et mer varig tilbud. Kanskje kan det også komme enda flere el-varesykler.
– Sit er positive til å skalere opp el-varesykkel-prosjektet og videreføre det utover de tre årene, dersom vi ser at tilbudet blir godt brukt, sier Sveinung Hovde og tilføyer: – Dette er en fin gjeng å jobbe fram ideer sammen med, og at vi deler på kostnadene er perfekt.
Han får støtte fra Tom Jensen:
– Alle tre partene har eierskap til prosjektet og vi fant raskt ut hvem som kunne bidra med hva. Dette samarbeidet er et bidrag for at flere av byens innbyggere skal benytte delt mobilitet, og det bygger opp under klimaløftene som nylig ble vedtatt.
Rullende reklame
Fraktekassen på el-varesyklene er dekorert med IKEAs lett gjenkjennelige logo. Dermed får foretaket rullende reklame når syklene er i bruk.
– Som en stor aktør har vi som mål å vi ta en markedsposisjon i forhold til grønn mobilitet, og det skader jo ikke med rullende reklame, sier Sigbjørn Krøvel og tilføyer:
– Vi håper flere aktører kan se verdien av å tilgjengeliggjøre slike el-varesykler. Kanskje kan det komme sykler på andre lokasjoner også?
Nå er de alle tre spente på hvor populære syklene vil bli. Syklene har helårsdekk og kan dermed også kjøres på snø. Sommerhalvåret vil nok være høysesong for bruk av syklene. Den siste helgen i april var første gang at alle syklene var i bruk samtidig.
– Det lover godt. Det hadde vært kjempegøy hvis syklene blir brukt i stor utstrekning. Det ville gjøre det attraktivt å videreføre prosjektet, sier Tom Jensen.
Sveinung Hovde i Sit fremhever at det må legges til rette for å leve bærekraftig.
– Jeg tror at når gode løsninger blir kjent så blir de tatt i bruk. Vi håper el-varesyklene kan bli det naturlige førstevalget for studentene våre.
Firmaet Fritrailer har bookingløsningen. Når det er feilmeldinger på syklene, så er det Trondheim Sykkelservice på Ila, som tar jobben med å reparere syklene.
Bra pågang på bibliotekenes el-varesykler
De første el-varesyklene til utlån i kommunal regi kom i 2018. Det var en pilot på to sykler på Moholt bibliotek, og to sykler på Folkebiblioteket i Midtbyen, for å sjekke om det var en ordning som fungerte. Det gjorde den, så ordningen ble utvidet med flere sykler på flere bibliotek.
– Sykkelutlånet ved bibliotekene går fint, syklene er mye i bruk, spesielt nå på våren og sommeren. De har piggdekk på vinteren, men brukes ikke like mye da. Vi har åtte sykler spredt rundt i byen, sier Tove Rudi Tanem, avdelingsleder på bibliotekene på Moholt og Risvollan.
Hun er positiv til at det nå har kommet et nytt tilbud.
– Jo, flere som bruker sykkel istedenfor bil, jo bedre, kommenterer Tanem.