Lademoen
Elektrisk stemning i Strandveiparken
Stille: Ove Vevang og Petter Hauge Johansen fra Peab Solberg Maskin ser flere fordeler enn CO2-utslipp med å bruke elektriske maskiner i anleggene. At det er stille og mye enklere å snakke sammen er en viktig faktor.
Flere har blitt stående på utsiden av byggegjerdet fascinert av synet av den store semitraileren. Lydløst snor den seg rundt på liten plass inne i parkområdet. Ingen lyd fra bilen, kun knitring fra grusen den kjører på.
Med et krav om minst 95 % utslippsfrie løsninger, setter Kommunalteknikk en ny standard for anleggsprosjekter. Entreprenører som ikke kan møte disse ambisiøse målene, har måttet stå på sidelinjen. På miljøområdet ble det i dette prosjektet i stedet konkurrert på gjenbruk og reduserte utslipp på transport.
For når Peab Solberg Maskin skaffet en semitrailer på el via sin underleverandør Ramlo, ble det vanskelig å konkurrere med dem.
– Vi trodde det ble vanskelig å få til utslippsfri transport i prosjektet, men der ble vi positivt overrasket, forteller prosjektleder i Kommunalteknikk Stine Irene Ruud.
Balanse mellom ambisjoner og realisme
– Selv om vi nå har brukt utslippsfrie maskiner som tildelingskriterium i prosjekter en stund, er det viktig for oss å høste erfaringer og finne riktig nivå, forklarer miljørådgiver Laure Pascual.
– Vi ønsker selvsagt å sette krav som utvikler bransjen i en miljøriktig retning, men samtidig vil vi jo ha en god dialog for å høre hva som er mulig. Vi ønsker at konkurransene skal være rettferdige og vi vil ikke være urimelige. Vi er hele tiden i en prosess når det gjelder å finne riktige evalueringskriterier.
Ruud forteller at de er veldig godt fornøyd med hvordan entreprenøren har funnet praktiske løsninger.
– De har planlagt veldig godt og utnytter semitraileren slik at de har last både inn og ut fra prosjektområdet. Inne på området er det trangt, men de har organisert det slik at traileren kan snu og manøvrere seg rundt. Det er mye trafikk av gående og syklende i området, så vi har stilt krav om at det ikke skal rygges på veien.
Konkurranse på like vilkår
Petter Hauge Johansen og Ove Vevang er prosjektleder og anleggsleder i Peab Solberg Maskin. Det er de som har ansvar for anlegget i Strandveiparken.
– Vi må og vil satse på elektriske maskiner for å kunne konkurrere om oppdrag i Trondheim kommune. Vi omstiller oss hele tiden etter hva våre oppdragsgivere krever og ønsker, sier Johansen. Han forteller at de foreløpig ikke har kjøpt egne elektriske maskiner, men leier alle.
– Planen er å investere i egne elmaskiner på sikt. Når vi leier først, får vi testet ladekapasitet og hvilke som fungerer best, supplerer Vevang.
De er positive til at det stilles krav til utslippsfrie maskiner i stedet for at de konkurrerer om det.
– Det er ryddig. Da blir det konkurranse på like vilkår. Det har skapt noe frustrasjon at det i andre prosjekt er brukt dieselmaskiner og at entreprenøren heller har betalt bota for å ikke ha oppfylt vilkårene.
Lading kan gi utfordringer
Peab Solberg Maskin tilbød like godt 100 % utslippsfritt. I anlegget går det en stor 12 tonner gravemaskin, en mindre gravemaskin og en hjullaster. Alle på el.
Lading er ofte en utfordring. I noen prosjekt er det ikke ladekapasitet i området og en må leie egne ladecontainere. I dette prosjektet slapp de heldigvis det.
– Vi lader gravemaskinene i lunsjen og om natta. Da holder det hele arbeidsdagen. Lastebilen må lades to ganger om dagen, men samtidig er det stopp i massetransport i dette området når det er mest trafikk av gående og syklende til skole og jobb. Så da går det ganske greit.
– Men det er klart at kapasiteten er dårligere med elektriske maskiner. Det trengs større antall for å gjøre samme jobben. Hver maskin går ikke like mange timer i døgnet, og lastebilen har for eksempel mindre lastekapasitet enn en dieselbil som ikke drar på et tungt elbatteri. Men det er greit så lenge vi får betalt for det!
Lettere å kommunisere
Fordelene med elmaskiner er også mange. En ting er at vi får redusert støy for de som bor i nabolaget, men det er også mange fordeler for de som jobber i anlegget.
– Vi slipper logistikken rundt drivstoff og drivstoffsøl. Det blir ingen eksos og det blir mye mindre støy. Flere har nevnt at det er behagelig å slippe bråket, det blir mye lettere å kommunisere. Vi slipper å kauk!
Den store semitraileren snor seg lydløst rundt på liten plass. Ingen lyd fra bilen, kun knitring fra grusen den kjører på. Og ja, den kjører rolig – farten på filmen er skrudd opp!