Levende by
Gjenbruksmaterialer ble til gapahuker
Tre nye gapahuker: Gjenbruksprosjektet har resultert i tre ulike gapahuker plassert rundt et bålsted i uteområdet til Nidarvoll og Sunnland skole. SFO-ungene tok møteplassen i bruk med en gang.
Nidarvoll og Sunnland skole har fått tre nye gapahuker til glede for skolebarn og nabolaget. Byggelever og arkitektstudenter har fått bryne seg på et spennende oppdrag, og oppdragsgiver har bare lovord om samarbeidsprosjektet og resultatet. – Dette må vi gjøre igjen!
Nidarvoll og Sunnland skole har fått enda et flott uteområde. Tre gapahuker er klare for bruk. Mange unge forventningsfulle SFO-unger pressa på byggegjerdene før åpninga. Det var noe nytt og spennende på innsiden som de gjerne ville utforske.
– Takk for det vi har fått!
Rektor Jan Tilset Larsen fra Nidarvoll skole er tydelig glad for det nye uteområdet. Gjenbruk kler oss – så tusen takk for det vi har fått, innleder han. Skolen hans fyller 140 år i år og med gjenbruk av gammelt bygningsmateriell kan skolen trekke tråder fra gammeltida til dagens moderne skole.
– Jeg føler at vi har det fineste uteområdet i hele byen. Folk får litt hakeslepp når vi snakker om og viser fram skolen. Og se nå – ungene står i kø og venter på å få ta i bruk områdene, sier han og peker mot ungene utenfor byggegjerdene. – Samtidig er jeg litt spent på om vi klarer å skape en grønn jungel her.
Idéen bak
Tore Myrvold, tidligere utbyggingssjef i Trondheim kommune dro i gang dette spennende utviklingsprosjektet. Han spoler tilbake til starten for noen år siden.
– Byen vår har mange studenter. Hvert år bygger arkitektstudentene spennende trekonstruksjoner i byen, som får stå en liten stund. Bærekraft og gjenbruk står på dagsorden i deres prosjekter – så hvordan kan vi bidra til å inkludere unge mennesker i utdanning inn i et slikt prosjekt? Noe måtte vi få til, mimret han. NTNU var positiv og Trøndelag fylkeskommune ble med – så da dro vi i gang.
Samarbeidsavtale
En felles avtale mellom partene fastsatte ansvar og oppgaver. Landskapsarkitekten i kommunens byggeprosjekt leverer grunnlag for plassering av fundamentene. Skanska ordner med fundament og monterer gapahukene på byggeplassen. Materialer til gapahukene hentes fra Trondheim kommunes gjenbrukslager.
Pasi Aalto fra institutt for arkitektur ved NTNU og Irene Laukholm fra utdanningsavdeliga i Trøndelag fylkeskommune så raskt hvordan et samarbeid mellom arkitektutdanningen og videregående skole kunne gjennomføres. Dette var et reelt case som studenter og elever kunne bryne seg på.
Én studentgruppe fikk oppgaven med å designe og utarbeide underlag for gapahukene som byggelever på tre videregående skoler (vgs) skulle bygge. Arkitektstudentene gjennomførte work-shop med elevene på de tre skolene som skulle bygge hver sin gapahuk. De ferdige gapahukene måtte så demonteres, transporteres til byggeplassen og settes opp der.
Gjenbruk
Faglærerne ved de tre videregående skolene (vgs) Skjetlein, Tiller og Charlottenlund tok tak i prosjektet med en åpen innstilling; hva kan vi få til her? De forteller om en krevende prosess og utfordringer med å bygge med gjenbruksmateriale. Det ble en lærerik og kreativ prosess for både elever og lærere.
– Dette har vært et veldig bra case å prøve seg på. Gruppene fikk bryne seg på et reelt prosjekt og lærte mye, sier Knut Hølås fra Skjetlein vgs. – Vi tar veldig gjerne flere slike prosjekt.
Han blir engasjert når han snakker om gjenbruk.
– Vi fant bolter og kabelhetter slengt på skolen. Det fikk vi bruk for til vår gapahuk – det er gjenbruk det, sier han smilende. Så kommenterer han gapahuken som elevene hans har jobbet med: Det som mangler er et tre som kan vokse opp gjennom åpningen i taket. Vi hadde også en idé om planter som klatrer opp et metallgitter, men det kunne vi ikke realisere på grunn av sikkerhet. Kravene for hva vi kan bygge er strenge, og det er også viktig kunnskap.
Dagfinn Nilstad fra Tiller vgs forteller om at deres gapahuk har elementer fra det gamle bygget til sivilforsvaret i Granåsen. Noe kom fra Klæbu og noe fra gamle Nidarvoll skole. – Det vanskeligste var å finne gode materialer til å tekke tak og vegger med, sier han.
Carl Haarberg fra Charlottenlund vgs fortalte om elever som var veldig engasjerte og brukte god tid på byggeprosessen før de satte i gang. – Skiltene ble også produsert på skolen vår, sier han. Han er også opptatt av eierskapet til gapahukene. – Nå står de her og skal være til glede for elever og nabolag, men de kan også bli utsatt for hærverk. Det er viktig at de tas vare på, oppfordrer han til slutt.
Fruktbart samarbeid
Alle partene var skjønt enige om at samarbeidet fungerte og at resultatet ble bra. Det er ikke bare bare å koordinere et slikt prosjekt, sikre at ting blir gjort og at leveranser kommer i rett tid.
– Tore Myrvold spurte om vi ville bli med. Jeg sa ja – ganske tvert, sier Jarle Refseth, prosjektleder i Skanska.
– Vi jobber mye med gjenbruk. Det er gøy å være med på slike prosjekt. Vi overleverte siste uteområdet og ballbanen til skolen idag, avslutter han fornøyd. Han får bekreftelse fra en lettet Morten Marøy, prosjektleder for Nidarvoll og Sunnland skole. – Vi kom i mål, resultatet er bra. Nå gjenstår det bare å se hvordan gapahukene blir tatt i bruk.
Ungene på SFO kom tvert!