Microsoft har sluttet å oppdatere sikkerheten til Internet Explorer og anbefaler at man bruker Microsoft Edge istedet. På dette grunnlaget er ikke denne nettsiden optimalisert for Internet Explorer. Vi anbefaler at du åpner nettsiden i en annen nettleser.
Les mer her.
I høst lanserte NHO Trøndelag ideen om å bygge høyhus på Brattøra – lik Oslos Barcode i Bjørvika, der flere smale, men høye hus på opptil 25 etasjer er oppført side om side. Reaksjonene har ikke latt vente på seg.
Duellen
Merethe Storødegård
Regiondirektør i NHO Trøndelag
Fredrik Shetelig
Dekan ved fakultet for arkitektur og billedkunst, NTNU
Ja, fordi folketallet i Norge vokser, og det er byregionene som står for den største befolkningsveksten. Det fremmer behovet for økt mobilitet av arbeidskraft, mer arealeffektiv utbygging av boliger og arbeidsplasser, og en storstilt satsning på kollektivtilbudet slik at det blir enklere og mer effektivt å pendle til og fra jobb i regionen.
Derfor foreslår NHO Trøndelag å bygge Barcode på Brattøra etter at godsterminalen er flyttet til Torgård, for å samle næring og bolig i umiddelbar nærhet til både buss, båt og bane. Dette vil være en effektiv og miljømessig måte å øke mobiliteten og attraktiviteten i vår felles bo- og arbeidsmarkedsregion.
Analyser viser at byggingen av Barcode i Oslo har spart byen for svært mye biltrafikk og CO2-utslipp. En lignende miljøeffekt vil kunne få i Trondheim ved å utvikle Barcode på Brattøra som knutepunktprosjekt. En slik bygging med høyhus på mellom 10 og 25 etasjer vil være svært arealeffektivt, samtidig som man ivaretar både utsyn til sjøen og innsyn til byen
Næringslivet trenger større og mer robuste arbeidsmarkedsregioner, og det får vi til hvis vi konsentrerer boligbygging og bygging av arbeidsplasser i nærhet til kollektivknutepunkt. I så måte vil Barcode på Brattøra være et stort løft.
Nei til «Barcode». Ja til fortetting og bærekraftig by.
De underliggende spørsmålene bak NHO Trøndelag sitt utspill er:
Skal det bygges radikalt tett på Brattøra? For å redusere transportbehovet i byene MÅ vi bygge tett i sentrumsnære områder, og spesielt i områder med svært god kollektivdekning slik vi har på Brattøra. Dette vil bidra til økonomisk og miljømessig bærekraft, men ikke automatisk sosial bærekraft.
Hva skal bygges? I tillegg til en hovedtyngde av transportintensive arbeidsplasser og boliger, må man utvikle dette som en kompleks og levende bydel 24/7. Utbyggerne må etablere bygningstyper for store og små forretningskonsepter med ulik profil og som retter seg til befolkningen på gateplan. Avkastningen på gateplan vil slå til først etter 10-15 år, men vi da være bærekraftig i bred forstand.
Hvordan skal det bygges? Illustrasjonen viser noen høyhus skjødesløst droppet ned, og Barcode-navnet er lånt ukritisk for å låne hype fra Oslo uten kvalitetsøking for Trondheim. Det er en fallitterklæring for investeringene som er lagt ned i å skape kontakt mellom byen og fjorden for så å tette igjen kontakten med en vegg av høyhus. Bruk fagfolk, ikke reklameillustratører!