Litt smarter

Tråkker til med gratis el-transportsykkel

Del denne artikkelen

Ny opplevelse: Kjell Arne Elgsæther og datteren Kathrine (10) har lånt seg el-transportsykkel for aller første gang. I lastevogna er det plass til både barn og varer

Vær lur når du skal på tur – lån en el-transportsykkel gratis! Da kan du både storhandle og ta med familien på utflukt. Bare spør Kjell Arne Elgsæther.

Tekst
Unni Skoglund

– Helt genialt!

Kjell Arne Elgsæther er henrykt over den litt spesielle sykkelen. Han kjøpte seg el-sykkel tidlig på sommeren og er svært fornøyd med den nye tilværelsen som syklist med ekstramotor i oppoverbakkene. Denne dagen har han for første gang prøvd en elektrisk transportsykkel.

Låner på biblioteket
Hovedbiblioteket i sentrum og filialen på Moholt låner nå ut slike sykler gratis. I motsetning til Elgsæthers egen, vanlige el-sykkel, har lastesykkelen tre hjul og en stor lastevogn i front. Vogna skal tåle hele 100 kilo, og sykkelen har en aksjonsradius på opptil 50 kilometer. Datteren Kathrine (10) er med på turen. Etter å ha kvittert for utlånet på biblioteket, setter de kursen mot en av de nærliggende matbutikkene.

Bra lastekapasitet: I lastevogna er det god plass til både 10-åringen og flere handlenett. Foto: Unni Skoglund

Populariteten til el-sykler har eksplodert de siste årene, og rundt 150 000 el-sykler ruller rundt på norske veier. Stadig flere velger i mange sammenhenger å bruke sykkel framfor bil. Det er bra for både miljøet og folkehelsa. For et knapt halvår siden startet biblioteket på Moholt med utlån av elektriske transportsykler. I løpet av sommeren ble tilbudet utvidet til også å gjelde hovedbiblioteket. Kommunen som finansierer ordningen, håper at utlånet skal bidra til at bilen velges bort oftere.

– El-sykkel er veldig praktisk. Du slipper å lete etter parkeringsplass, du slipper å stå i kø i rushtida og du får oppleve byen på en annen måte, sier Kjell Arne Elgsæther.

God plass i lastevogna
Så snart han og datteren Kathrine har kjøpt og betalt dagligvarene, plasserer de dem i lastevogna. Her er det god plass til både 10-åringen og flere handlenett. På brede fine, sykkelveier går turen fra Moholt og mot Brundalen. Veien slynger seg mellom åkerlandskap og boligstrøk.

Suser avgårde: – Å sykle gir helt andre opplevelser enn å kjøre bil, poengterer Kjell Arne Elgsæther. – El-transportsykkel er både nyttig og artig. Foto: Unni Skoglund

– Det er litt uvant å kjøre en slik doning, innrømmer Elgsæther. – Men jeg kjenner ikke vekta av matvarer og datteren min i det hele tatt. Det er en positiv overraskelse.

Han har valgt sportsmodus, som er den innstillingen som gir mest motorkraft. Dersom du ønsker å tråkke mer selv, kan sykkelen innstilles på eco-modus. Da varer også batteriet lengre før det må lades. På denne rundt tre kilometer lange turen er ikke batterikapasiteten noe å tenke på. Ned en bakke og rundt en sving og så er vi framme ved blokka der familien bor.

– Sykkelen har ganske stor svingradius, så det er en tilvenning. Men den rommer mye og har stort nytte-potensial. Det er godt å slippe å bruke bilen hver gang vi skal handle.

Passasjer Kathrine er også fornøyd med turen:

– Det var gøy å sitte på. Litt skummelt over humpene, men mest gøy!  

Svært populært tilbud
Tove Rudi Tanem, som har hovedansvar for å administrere utlånet av el-sykler på Moholt bibliotek, forteller om stor pågang.

– Interessen er kjempestor. Syklene er innom her ved levering og utlån, men ellers er de i bruk. Det er alt fra eldre folk til barnefamilier og studenter som låner transportsykkel. Syklene er blant annet blitt lånt av studenter som skal flytte mellom hybler, forteller Tanem.

Det er Trondheim kommune som har kjøpt inn syklene. El-transportsyklene er danske, av merke Christiania bike Model Light. De fire syklene kostet til sammen 200 000 kroner. I tillegg har kommunen brukt 100 000 kroner på å bygge boder til syklene, slik at de kan oppbevares på en sikker måte.

– Kommunen har som strategi, i klimaplanen vår, å legge til rette for dele- og lånemuligheter. Det er smart å dele og låne ting vi ikke trenger så ofte, uansett om det det er snakk om verktøy, lavvo eller en elektrisk transportsykkel, sier rådgiver ved Miljøenheten i Trondheim kommune, Hanne Aaserud. Hun påpeker at en elektrisk transportsykkel er en ganske stor investering for privatpersoner.

Testing: Utlånsordningen gir folk mulighet til å teste ut el-varesykkel gratis, før de eventuelt velger å gå til innkjøp av en slik sykkel, sier rådgiver ved Miljøenheten i Trondheim kommune, Hanne Aaserud. Foto: Unni Skoglund

– Ved å få låne en av disse syklene gratis på biblioteket, kan de som er nysgjerrige på dette teste det ut. Kanskje finner folk ut at en slik sykkel kan løse hverdagens transportutfordring? Det håper vi skjer, sier Aaserud.

– Gjør Trondheim flat
I kuperte Trondheim er det mange som ikke har el-sykkel, som lar sin vanlige sykkel stå på grunn av alle bakkene. Det er også en del som sykler ned til byen, men som gruer seg til hjemveien.

– El-sykkel gjør rett og slett Trondheim flat. Sykler med elektrisk motor er en problemløser for mange. Man slipper rett og slett å svette i oppoverbakkene, sier Robert Næss, førsteamanuensis på Institutt for tverrfaglige kulturstudier på NTNU. Næss, som har forsket på bruken av el-sykler, mener at den elektriske sykkelens inntok i Trondheim har mange positive sider.

Gjør byen flat: – El-sykkel gjør rett og slett Trondheim flat. Sykler med elektrisk motor er en problemløser for mange. Man slipper rett og slett å svette i oppoverbakkene, sier Robert Næss, førsteamanuensis på Institutt for tverrfaglige kulturstudier på NTNU. Foto: Melhuus

– Enhver bil som blir stående – dess bedre er det, i forhold til svevestøv og CO2-utslipp. I tillegg fører økt antall syklister til flere mennesker i bybildet. Det er positivt med folk i det offentlige rom, det bidrar til mer liv i byen. Det er jo også positivt for folks helse at de er i aktivitet.

Perfekt by for el-sykkel
Gjennom Næss sin studie fikk 23 personer i Trondheim, som ikke syklet til vanlig, låne seg el-sykkel i to uker.

Tidligere studier har vist at folk som fra før av har syklet lite, er mer tilbøyelig til å omfavne el-sykkel-teknologien. Av de som var med i forskningen min, så har nesten halvparten kjøpt seg el-sykkel i etterkant, sier Næss. De ferske syklistene uttrykte begeistring over den nye tilværelsen som syklende, men ønsket seg flere og sikrere parkeringsplasser for el-sykkel.

– Dette kan kommunen enkelt tilrettelegge. Med dyr sykkel er man er redd for at den skal bli stjålet. Bortsett fra det er Trondheim den perfekte byen for el-sykkel, poengterer Robert Næss.

Vel hjemme:Turen på rundt tre kilometer er unnagjort på kort tid. Det er nyttig med ekstra kraft når man sykler med last. – Og det er artig! forsikrer Kjell Arne Elgsæther og datteren Kathrine. Foto: Unni Skoglund

 

Vil du ha de siste nyhetene fra Trondheim 2030?

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Takk for din påmelding!

Saken plassert geografisk

Se alle saker på kartet

Har du lest disse sakene?