Levende by
App gjør det lettere for redningstjenesten å finne fort fram
Full kontroll: Betjenter ved 110-sentralen kan se på en av skjermene sine hvor Smart113-innringere dukker opp. Råd AS
Den nye appen Smart 113 gir beskjed om hvor du befinner deg når du ringer etter hjelp.
Alarmsentralene (113 og 110) i Sør-Trøndelag har i ett år testet appen Smart 113/Smart Help som gir beskjed om hvor du befinner deg når du ringer etter hjelp. Appens oppgave er å bidra til at du får raskere hjelp når sekundene er livsviktige, enten det står om ditt eller andres liv.
110-sentralen for brann- og redningstjenesten i Sør-Trøndelag er over seg av begeistring etter testperioden:
– Appen er genial. Vi ser med en gang hvor innringer befinner seg på kartet, forklarer daglig leder Arvid Vollum. – Det gjør at vi kan sende hjelp med en gang.
Så langt har 16 000 personer lastet ned appen.
– Vi vil gjerne at så mange som mulig skal ta den i bruk. Det letter arbeidet vårt, og gir rask og riktig hjelp til de som trenger det, sier Vollum.
Kartinformasjonen viser hvor du er
Når nøden er størst teller hvert sekund. Med Smart113 trenger du ikke huske et spesielt nummer, eller være avhengig av å kunne beskrive hvor du er.
– I stedet for å bruke minutter på å forklare, vises GPS posisjonen din umiddelbart og automatisk på kart hos oss, forteller Vollum.
Appen er egentlig et tosidig system: På den ene siden har brukeren enn app på mobilen sin og på den andre siden ligger et datasystem kalt Smart Decision Support på alarmsentralenes systemer. Disse to kommuniserer sammen når du aktiverer appen, og de hjelper deg og folkene på sentralen.
Ulykke ga appidé
– Dersom flere melder inn ulykke, er det lett å se om innringer melder fra om samme hendelse. Med appen er det også lettere å sende meldinger tilbake til innringer om at hjelp er underveis.
Det forteller apputvikler og gründer Fredrik Øvergård ved Råd AS i Trondheim. Ideen til å utvikle en enkel app kom etter at gründeren selv var ute for en alvorlig ulykke i 2008.
– Ambulansen kjørte feil og brukte mye lengre tid på å finne frem enn det som kunne vært tilfellet om de hadde fått min nøyaktige posisjon med en gang. Frem til denne opplevelsen trodde jeg at nødmeldesentralene kunne få en god posisjon hvis noen ringte de, men dette viste seg definitivt ikke å stemme, sier Øvergård.
Appgründeren forteller at dagens løsninger for mobiltelefonposisjonering har i storbyene i beste fall en nøyaktighet som starter på 1,5 kilometer i radius. Etter det blir det verre. I distriktene kan det være flere mil.
– I ny versjon av appen kan bruker registrere unik adresse for eksempel boliger og hytter. Dette vil bidra til at appen kan oppgi en enda mer nøyaktig posisjon, forteller Fredrik Øvergård.
Unik adresse vil gi enda mer nøyaktig posisjon
En presis adresse er mange steder en forutsetning for at ambulanse og andre utrykningskjøretøyer skal finne raskt fram. Alarmsentraler sentraliseres og lokalkunnskap hos den som tar imot nødtelefonen kan ikke forventes lenger. Rett som det er oppstår det misforståelser når adressen som oppgis er mangelfull. Derfor er det et nasjonalt mål at hele landet skal ha oppdaterte vegadresser innen 2016.
I Trondheim har alarmsentralen vært pådriver for dette arbeidet ettersom sekunder teller og at liv i verste fall kan gå tapt på grunn av uklar kjørebeskrivelse.
Trondheim kommune har de siste årene prioritert dette viktige arbeidet.
– I juni i år var vi i mål med fullstendig vegadressering i Trondheim, sier en fornøyd kartsjef i Trondheim kommune, Mona Høiås Sæther.
Det gjør at alle innbyggere i Trondheim nå er tildelt en unik vegadresse. Over 3000 nye vegadresser er registrert; dvs. at alle eksisterende bygg har fått en adresse som er lagt inn i det nasjonale eiendomsregister. Registeret er, sammen med nasjonal vegdatabank, en sentral kilde for kart som blant annet Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral (AMK), politi og brann- og redningstjeneste daglig bruker i arbeidet sitt.