Levende by
Feiende flott – helt elektrisk
Godt fornøyd: Studentene Malin Kamfjord (22) og Philip Rojahn (23) er veldig fornøyd med at kjøretøyene som skal holde byen ren, selv også skal gi null i utslipp - slik som feiebilen i bakgrunnen.
Dette er kommunens splitter nye, elektriske feiebil. I tiden som kommer vil stadig mer av kommunens kjøretøy- og utstyrspark bli utslippsfri.
Feiebilsjåfør Ole Martin Vedø manøvrerer de roterende feiekostene med centimeter-presisjon langs fortauet, opp mot veggen til Trikkestallen på Lademoen. Det eneste som høres er den roterende feielyden fra børstene. Det er slutten av mai – Ole Martin har kjørt maskina i knapt to uker, og liker sin nye “arbeidskompis”.
– Det er greit å kjøre med denne, stilt og rolig. Den bråker mindre enn en vanlig diesel-feiemaskin. Det som bråker litt, er kostene og turbinen som ordner sug for oppsamling.
– Gjør meg glad
Studentene Malin Kamfjord (22) og Philip Rojahn (23) passerer forbi. De liker det de hører og ser. Malin mener det er i det små endring ofte skjer:
– Det er bra kommunen tar initiativ til elektrisk maskin- og utstyrsparken. Det kommer et grønt skifte, og det er viktig å være på ballen. Når du er det, vil det også være lettere for kommunen å gjøre de nødvendige omstillingene. Det er i de små tingene endring skjer. Det er et godt initiativ kommunen her gjør. Det gjør meg glad.
Teknologi og økonomi avgjør
Så raskt det er teknisk og økonomisk mulig å gjennomføre det, ønsker Trondheim kommune å skifte ut hele kjøretøy- og utstyrsparken sin som i dag går på fossilt drivstoff. Målet er utslippsfrie løsninger, forteller bydriftssjef Per Øystein Karlsen:
– Teknologi og økonomi vil avgjøre hvor raskt det går.
I dag har bydrift i bestilling en Scania lastebil som skal gå i beredskap vinterdrift (brøyting) med forventet levering inneværende år. Det er også bestilt en Iveco pick-up varebil, og en elektrisk søppelbil type Emos – også disse ventes å bli levert i år. I tillegg er det i ferd med å inngås intensjonsavtale om flere elektriske kjøretøy.
Åtte timers drift
Student Philip Rojhan er fornøyd med at det også tenkes fossilfritt for kollektivtransporten i Trondheim. – Som student kjører jeg en del kollektivt. Da er det viktig for meg at dette er så miljøvennlig som mulig.
Sjåfør Ole Martin Vedø kan ikke tilby studenter eller andre skyss, men et bidrag til renere luft – det kan han gi:
– Batterikapasiteten holder til åtte timers normal drift, det holder til en vanlig arbeidsdag. Så bruker vi ca 4 timer på å lade den opp igjen. Og skulle jeg ikke nå frem til hjemmebasen på Valøya, vil det alltids være en batterilader i nærheten, sier Ole Martin Vedø.