Levende by
Stor familie uten bil: Ikke eie, bare dele
Familien Bjelland/Vormeland - her ved fire av dem - er godt fornøyd med livet uten egen bil. Fra venstre Hanna (11), Hedda (43), Isak (15) og Hans (43). Foto: Hans Kringstad.
38 000 i Trondheim klarer seg uten egen bil. Det er 7000 flere enn i 2014, og det går helt fint. Bare spør familien Vormeland/Bjelland på Øya.
– Bildeling er billigere og mer fleksibelt enn å eie bilen selv. Vi henter ut en passe stor bil når vi trenger den. Mange bor slik her i byen at de enkelt kan bruke bilkollektivet, sier Hedda Vormeland og Hans Bjelland, som er foreldre til fire barn på 7, 11, 13 og 15 år.
I byen uten bil
Familien på seks er ikke alene om å klare seg uten fire hjul. Ifølge en ny, nasjonal reisevaneundersøkelse (RVU) bodde 23 prosent av innbyggerne i Trondheim i en husstand uten bil i 2019. Fem år tidligere var andelen 20 prosent. Trenden er den samme i alle storbyene, og jo større by – dess flere velger vekk bilen.
Ikke uventet er bilholdet lavest blant dem som bor sentralt i byene, som på Øya. En stor andel av de billøse er unge og eldre, men også barnefamilier som Vormeland/Bjelland ser fordeler med ikke å betale for en eller flere biler som stort sett står stille og mister verdi:
– Vi har aldri eid bil. Vi kom til Trondheim som studenter og ble med i Trondheim Bilkollektiv allerede for 15-16 år siden da vi flyttet til Øya. Her kan vi hente ut biler på flere oppstillingsplasser i nærheten. De fleste turene er småturer til korpsøvelse og andre aktiviteter med noen få i bilen. Da velger vi en liten en. Når alle skal på tur tar vi en sju-seter eller ni-seter. Skulle vi ha eid egen bil, måtte den ha vært stor og dyr siden vi er seks stykker.
På sykkel til jobb og skole
Alle i familien går, sykler eller tar buss til skole og jobb. Trenden i Trondheim er tydelig. Skolesykling ble tredoblet i løpet av tre år etter at bystyret fjernet en praksis med sykkelforbud før femte klasse samtidig som Miljøpakken startet utbygging av sykkelanlegg. Bilkjøring til og fra barneskolene gikk ned slik syklinga gikk opp.
Også på voksnes arbeidsreiser er Trondheim en stadig grønnere by, ifølge 2019-undersøkelsen:
- Sykkel: 18 prosent sykler til jobb. Det er en høyere andel enn i Oslo, Bergen og Stavanger, og nesten en dobling siden 2010.
- Bil: Bare Oslo har lavere bilandel på jobbreiser. Det har sammenheng med at byen er mye større enn de andre og skiller seg ut med høy kollektivandel. Trondheim har markant mindre bilbruk enn Bergen og Stavanger.
Sparer på å dele
Visste du at en bil i gjennomsnitt står parkert 96 prosent av tida? Verditapet alene kommer fort på 25-30 000 kroner per år de første årene for en nybil. I tillegg baller det på seg med andre kostnader.
– Det er vanskelig å se hvordan det skal kunne lønne seg økonomisk for oss å eie egen bil. I sommer hadde vi en bil i en måned på ferie, og det kostet en del, men det var garantert billigere enn om vi hadde eid en. Ved siden av å spare penger slipper vi mye ansvar og prakk som dekkskift og annet vedlikehold. Vi synes dette er den beste måten å ha bil på, og det belaster planeten mindre når mange bruker samme bil. Vinn-vinn for miljøet også, sier Hedda Vormeland og Hans Bjelland.
Trenger flere p-plasser
Naboer av familien har nå solgt bilen og meldt seg inn i bilkollektivet. Bildeling øker, men potensialet er stort, mener daglig leder Leif Tore Anderssen i Trondheim Bilkollektiv. Det finnes en stor utfordring: Mangel på oppstillingsplasser, noe bystyret vedtok å ordne i 2018. Målet ble satt til minst 300 p-plasser, fortrinnsvis med lademulighet i boligområder og ute i bydelene. Nå leter kommunen etter attraktive plasser.
– Om vi skal få folk over, må vi ha flere gode plasser. Brukerne må vite hvor bilen står og at det enkelt finnes et sted å sette den fra seg. Vi trenger 20-30 ekstra plasser ganske fort, blant annet i Møllenberg-området. Gode oppstillingsplasser gir nye brukere. Blant annet i Fagerlia ser vi nå at flere kommer til fordi de legger merke til at naboer velger bildeling.
Les mer om reisevaner hos Miljøpakken
* Antallet 38 000 øverst i artikkelen tilsvarer 23 prosent av befolkningen over 12 år. RVU omfatter personer fra 13 år og oppover.