Levende by
Sentrum kan få flere gang- og sykkelbruer
KJAPPERE: Ny bru mellom Trondheim Spektrum og Ila er en av de foreslåtte forbindelsene for raskere ferdsel gjennom sentrum for fotgjengere og syklister.
Flere gang- og sykkelbruer over vannet i Trondheim sentrum kan gjøre livet mer lettvint for myke trafikanter.
– Nye bruer for gang- og sykkeltrafikken over blant annet Kanalen, Nidelva og jernbanen vil bidra til kortere, mer effektive og attraktive reiseruter for gående og syklende, og bidra til målet om at det skal bli enklere å sykle. De kan også avlaste andre forbindelser i hovedsykkelnettet, ved at sykkeltrafikken blir bedre fordelt, sier prosjektleder Maria Meland Christensen i Trondheim kommune.
På oppdrag fra Miljøpakken har Norconsult utredet til sammen ni ulike bru-alternativer på Nidarø ved Trondheim Spektrum, Kanalen nær Ravnkloa og Rosenborgbassenget ved Solsiden.
– Alle alternativene kan gjennomføres og har potensial for å bli mye brukt, men verdien for brukerne er ganske forskjellig, og de har ulike konsekvenser. Hvilke bruer som prioriteres vil for eksempel styrke byutviklingen i ulike områder i byen, sier Christensen (bildet).
Les mer om de ulike brualternativene lengre nede i artikkelen.
Fra konsept til virkelighet på ti år?
– Denne konseptfasen er viktig for å tenke kreativt om mulige løsninger, men også for å forberede veien videre i prosjektet: hvilke hensyn man kan komme i konflikt med, hva som må utredes videre, og hvilken nytteverdi de ulike alternativene har for fremtidige brukere, forklarer hun.
Det er ennå for tidlig å slå fast hvilke bruer som blir noe av, og når, men prosjektlederen har trua:
– I min jobb hjelper det å være optimistisk! Vi håper å ha på plass mange nye bruer til jubileet for Cicignons byplan i 2031.
Nå pågår prosessen med Miljøpakkens budsjett og handlingsprogram for 2022, og der vil det bli avklart hvilke prosjekter som prioriteres for videre arbeid. Og det stopper ikke med disse bruene, understreker Christensen:
– Nå jobber vi med konseptfase for en tverrforbindelse mellom Hoem/Hallset og Tempe/Sluppen, og økt kapasitet på Verftsbrua. Alle disse fem prosjektene vil være gode bidrag til at vi når målene i sykkelstrategien.
Nidarø: Raskere til og fra Spektrum
Bedre forbindelse til Spektrum er et viktig formål. Tilrettelegging for sykling og gange til og via Spektrum fra andre akser enn Klostergata vil avlaste kryss og bedre fremkommeligheten til St. Olavs hospital, spesielt ved store arrangement på Spektrum.
Konsulentene skisserer fire alternativer for ny bru, i tillegg til å forbedre adkomsten til dagens Nidareid bru. Norconsult anbefaler videre utredning for å avklare om de to som virker mest fristende kan gjennomføres:
- N3: Ei bru med to armer sør og nord for Trondheim Spektrum og «landing» i krysset Kongens gate/Osloveien/Ilevollen
- N4: Ei bru fra sørsida av Spektrum til Osloveien, nær starten på Nyveibakken
Disse alternativene er gode supplement til Nidareid bru for brukere av Spektrum og andre tilbud på Øya. I tillegg vil de åpne for en effektiv sykkeltrasé via Klostergata.
Kanalen: Knytter sammen Midtbyen og Kanalhavna
En ny bru for gående og syklende mellom Midtbyen og Kanalhavna vil revitalisere Ravnkloa som viktig byrom, og tilrettelegger for fremtidig byutvikling på Vestre Kanalhavn.
Visste du at det tidligere gikk en bru over kanalen til Vestre Kanalhavn? I forbindelse med utbyggingen av jernbanen og havna ble St. Olavs bru bygget i 1882 som en forlengelse av St. Olavs gate. Brua ble revet allerede i 1920 fordi den var til hinder for båttrafikken. En ny gang- og sykkelbru vil kunne åpnes slik at båter kan passere.
Tre mulige kryssinger er utredet:
- K1: Østsida av Ravnkloa over til Fosenkaia
- K2: Vestsida av Ravnkloa over til Vestre kanalhavn
- K3: Fra Prinsens gate til Vestre kanalhavn
Utrederne foreslår å gå videre med Prinsen-alternativet (K3) fordi bru fra Ravnkloa vil komme i konflikt med kulturmiljøet, både båtlivet og bryggerekka. Bru fra Prinsens gate kan gi et spennende byrom nederst i gata mot kanalen, der det i dag er bilparkering. Her kan det bli en flott promenade langs kanalen til Ravnkloa, med god kobling videre til sykkelveien i Sandgata.
Rosenborgbassenget: Kjappere til Lade
Utredningen skisserer to mulige snarveier over vannet:
- R1: Fra Solsiden nordover til Dyre Halses gate (i direkte linje mot Beddingen og videre opp Rosenborg gate)
- R2: Langs Nidelva ved utløpet av Rosenborgbassenget
Begge alternativene vil gi effektive traseer for syklister og fotgjengere som reiser mellom Midtbyen og Nyhavna/Lade.