Levende by
Se i kart når feiebilen kommer

Hovedrengjøringen settes i gang, og alle de kommunale gatene skal feies, vaskes og spyles. Ola Flatøy Lysberg
Hovedrengjøring av gatene i Trondheim er en stor operasjon. Feiing og spyling fra morgen til kveld over flere måneder må til når 900 km med vei skal rengjøres etter vinteren.
Hovedrengjøringen er feiing og vasking av kommunale gater i Trondheim. Jobben er stor og starter i april. Rengjøringsjobben inkluderer alt av kommunale gater, boliggater, hovedgater, fortau og gang- og sykkelvei.
Hovedrengjøringen starter i Midtbyen og i lavlandet der det er snøfritt og det tiner først.
Midtbyen og skoler er det som skal være ferdig til 17. mai
Nytt kart forteller når feiebilen kommer
I år har bydrift en ny ordning for å se når feiebilen kommer. Fra i år finner du informasjon om gatefeiing via interaktiv kartløsning Trondheim kommune selv har utviklet. Kartet tilbyr informasjon om hvilken uke feiebilen kommer, og vil oppdateres om det blir endringer i planen.

Det nye kartet er enkelt å bruke. Bare trykk på din gate så vil informasjon om når det feies dukke opp.
– Det er vanskelig å si hvilken eksakt dag vi feier én bestemt gate, men hvilken uke det er kan vi si. Den informasjonen finnes i kartet på våre nettsider, sier Kjetil Haarberg som er planlegger ved vegavdelingen i Trondheim bydrift.
Det er et kontinuerlig arbeid som ligger bak kartet for å holde det oppdatert, og sørge for at tid og dato stemmer.
Imre Aleksandersen er spesialkonsulent i Trondheim bydrift, han jobber sammen med veiavdelingen og bidrar til at kartløsningen skal fungere. Han forteller:
– Kartet lever, og endres fortløpende om det trengs. Det er med forbehold om vær og temperatur når vi kan feie, og det vil stå i kartet om noe skjer
Den kjente tekstmeldingen med informasjon om at feiebilen er på vei kommer du mest sannsynlig ikke til å se, med mindre du benytter regulert parkering og boligsoneparkering.
Liker ikke hauger
– Vi liker ikke hauger, sier driftsleder for veg i Trondheim bydrift Sturla Reistad.
Innbyggernes ansvar er tredelt, og særlig viktig om man er bileier eller huseier.
- Se på kartet når feiebilen kommer.
- Flytt bilen vekk fra kommunal veg.
- Koste vekk sand og grus som ligger på egen eiendom.
Massene som ligger på egen eiendom må feies ut i gaten slik at feiemaskinen får det med seg. Massene bør ligge jevnt fordelt langs rennesteinen.
Feiemaskinene følger snøen
Ryddesjauen starter i Midtbyen og brer seg utover til boligfelt. Først i rekka står lavlandet før høyereliggende områder får runden sin. Etter planen er Midtbyen og skoler det eneste som skal være ryddet før 17. mai.
Grunnen til det er at feiemaskinene ofte bruker vann, enten for å få med strømasse eller dempe svevestøv. En del av feiejobben i Midtbyen foregår på nattestid ettersom det er mindre trafikk da, og i boligfelt kan arbeidet vare helt til klokken ti om kvelden, det kan føre til komplikasjoner om temperaturen synker.
– Hovedrengjøringen er veldig påvirket av været. Er det fare for nattefrost er vi ikke ute å feier, spyler og rengjør. Da blir det utsatt, sier Reistad.
Kjetil Haarberg har sammen med sitt team lagt planene for hovedrengjøringen. Han forteller at fokuset før de setter i gang, er å legge en plan over hvem som gjør hva.
-Vi starter ryddejobben forsiktig med åtte feiemaskiner, men trapper opp etter hvert som vinteren trekker seg tilbake til 25-26 maskiner. Da må planene ligge klare for at dette skal gå så smidig som mulig, sier Haarberg.
Renholdet er et felles ansvar
Trondheim bydrift og Trondheim eiendom samarbeider om å klargjøre skoleplassene før 17. mai. Her er fordelingen enkel, bydrift i øst og eiendom i vest, skillet går ved Nidelven.
Borettslag og fylkesveier faller ikke inn under Bydrift sitt regime, det er kun enkelte borettslag med kommunale veier som ikke må ta seg av feiejobben selv.
– Utover det at skolene og Midtbyen skal være feiet før 17. mai, får sykkelveier og bussgater en prioritet når vi starter i et visst område, sier Reistad.
Mengder med masser må kjøres bort
Feiebilene må tømmes ofte, det brukes mellomlager for å få minst mulig transport av de tunge massene. Disse mellomlagrene er kun en midlertidig løsning før massene fraktes vekk fra byen.
– Vi prøver å effektivisere tømmingen så godt som mulig, og mellomlagrer massene i feiesonene. Det er snevret inn slik for å få minst mulig tungkjøring, sier Reistad.
Alle maskinene bruker vann i feiingen, men mengden varierer. De største feiebilene som bruker mest vann i prosessen må tømmes og avvannes. Det blander seg mye vann i feiemassen og da må de tømmes på en spesiell måte.
Modernisering av maskinpark
Maskinparken har gjennom noen år blitt gradvis oppgradert og modernisert.
-Vi har en fin utskiftingstakt på utstyret nå. I tillegg har vi et eget verksted disponibelt om det skulle skje noe. Maskinene blir gjennomgått før hovedrengjøringen settes i gang, og vi har gode rutiner for å sjekke at alt på maskinene fungerer som det skal. Om det skulle bli kritisk kan vi leie inn utstyr. Det som kan hindre arbeidet er parkerte biler, hindringer og værforhold, sier Reistad.