Litt smarter
Selger bruktklær på ny måte
Konseptmakerne: Sigrid Bakken Døsvik (t.v.) pitchet ideen og fikk med seg Lindre Margrete Hassum-Olsen, etter at hun vant Climathon for innbyggere. De to har utviklet konseptet Via, en løsning for salg av gjenbruksvarer i butikker, som nå skal testes ut i praksis.
Sigrid hadde en idé om en enklere måte å selge bruktklær i ordinære butikker. For dette vant hun kommunens idédugnad Climathon, og nå testes ideen ut i praksis.
Shoppingkundene på kjøpesenteret Sirkus haster forbi med fulle handleposer. De fleste av oss kjøper langt mer klær enn vi trenger. Vi ønsker oss stadig nye ting, mens kloden skriker etter mindre forbruk. Hva om vi kunne gått inn på favorittbutikken vår og kjøpt pent brukte klær, til en rimelig penge? Det ville vært positivt både for miljøet og for lommeboka, og denne løsningen skal nå prøves ut. Takket være Sigrid Bakken Døsvik og Linde Margrete Hassum-Olsen.
Stativ med brukt
Fra slutten av april vil Kleins ha klesstativ med brukte klær, fra merker som butikken fører. Idéen kom fra Sigrid.
– Det begynte med at jeg tenkte på hvorfor det var så vanskelig og kronglete med gjenbrukssalg. Jeg hadde et ønske om at det skulle være enklere å ta bærekraftig valg. Å bidra til at klær og ting som ligger hjemme hos folk kunne sirkulere lettere, tenkte jeg var et godt sted å begynne.
Vant 100.000 kr
Da kommunen arrangerte Climathon for innbyggere, konkretiserte Sigrid ideen, pitchet den for kommunen og vant 100.000 kr. Like etterpå kom Linde inn i prosjektet. Til daglig er Sigrid birøkter og driver firmaet bieffekten, med blant annet undervisning og foredrag. Linde er fiolinmaker. De to møttes gjennom et felles hageprosjekt på Bakklandet. Miljø og ombruk er noe de begge brenner for.
Siden januar 2021 har de jobbet med å utforme konseptet Via, både hvordan det skulle se ut, hvordan det skulle fungere i praksis og hvilken type butikker det kunne fungere i.
Egne løsninger
– Vi fant ut at flere butikker var positive til å ha salg av gjenbruksvarer. De vil være med på det grønne skiftet, men flere fortalte at de ikke hadde tid eller ressurser til å organisere gjenbrukssalg. Da begynte vi å jobbe med å utvikle en ferdig løsning som skal være enkel å integrere i butikker som er interessert, sier Sigrid.
Noen store kjeder har utviklet sin egen løsning hvor de selger brukte varer i butikken, eksempelvis IKEA, som har en egen krok for gjenbruksmøbler, Polarn O. Pyret som tar inn bruktplagg fra kunder, og Bergans som har en lignende løsning.
Prinsippet 20 – 80
– Vår løsning er et ferdig konsept man kan knytte seg til, uten at butikkene selv trenger å utvikle noe, eller trenger å sette seg inn i lovverket og så videre. Det gjør at også små butikker kan integrere salg av brukte klær og ting i sin butikk, forklarer de to.
I uttestingsfasen foregår det slik du tar med 2-3 plagg til Kleins og registrerer deg som selger der. Kleins hjelper deg med å sette på merkelapp. 20 % av utsalgsprisen går til drifting av Via og du som selger får 80 % av salgssummen. Planen videre er å utvikle handlevia.no til en digital løsning, med elektroniske skjema og en digital betalingsløsning.
Spent på responsen
Sigrid og Linde har bitt seg merke i at det i forbindelse med det grønne skiftet er mye snakk om sirkulær økonomi, men at det ikke alltid er så gode løsninger for hvordan dette skal foregå.
– Vi håper vår løsning kan bidra i riktig retning. Vi løser et konkret problem, både for butikkene og oss forbrukere som ønsker å selge på en annen måte enn på Finn eller Tise. Det er mange fine ressurser som ligger i klesskap, boder og på loft hjemme hos folk som ikke blir brukt. Det er gull å få dette i sirkulasjon, sier Sigrid.
De er veldig spent på responsen fra kunder. Til syvende og sist er det den som vil avdekke om det er behov for Via.
Pent brukt
– Jeg håper flest mulig vil benytte seg av dette tilbudet. Gjennom uttestingen får vi ny kunnskap som vil være god å ha med seg, før vi går inn i fasen hvor vi videreutvikler Via til å bli en digital løsning.
Fra 25. april skal gjenbruksvarene være tilgjengelig for kjøp hos Kleins. Planen er at også Companys på Torget skal være med på ordningen.
– Via kan bidra til å gi plagg lengre levetid og samtidig gjøre kvalitet tilgjengelig for flere. Jeg tror også det vil gjøre gjenbruk tilgjengelig for andre kundegrupper enn de som kjøper brukt i dag. Ikke alle er interessert i å dra på skattejakt på gjenbruksbutikker, det blir noe annet når du kan gå på favorittbutikken din og kjøpe pent brukte plagg her, kommenterer Linde.
– Kjempegodt konsept
Bak disken på Kleins står to av de ansatte. Det er like før de skal få opp ombruksstativet i butikken. Og faktisk er det de ansattes bruktklær som vil fylle stativet helt i starten.
– Klærne vi selger på Kleins er av god kvalitet og blir sjelden utslitt. Vi synes konseptet Via er kjempegodt. Det er et stort pluss å kunne gi kundene mulighet til å kjøpe merkevarer til en billigere penge og samtidig bidra til mer bærekraftig forbruk. Vi vil ha stativet med ombruksklær fremst i butikken, slik at det er godt synlig for kundene. Vi håper mange vil ta det i bruk, sier Stella Figueiredo og Virve Puurtinen.
Så neste gang vi er innom Sirkus og ser kunder haste forbi med fulle handleposer, kan det hende at det er bruktplagg de bærer på. Det vil være et bidrag til bedre ressursutnyttelse. Og kanskje er det begynnelsen på en ny og mer miljøvennlig trend.
Gjennomførbar idé
Konkurransen Climathon for innbyggere, som Sigrid Bakken Døsvik vant i 2020, er en global idedugnad for byer i regi av EIT Climate-KIC. Alle innbyggere over 18 år i Trondheim kan melde inn sitt forslag. Forslagene skal bidra til minst ett av følgende: Fornybart og effektivt energisystem, klimavennlig transport eller bærekraftig forbruk og sirkulær økonomi.
– Gjennom utlysningen av Climathon for innbyggere ville vi teste ut hvilke konsepter vi kunne få når vi senere skulle utlyse klimamillionen. Formålet med tilskuddsordningen Klimamillionen er å involvere Trondheims innbyggere i det lokale klimaarbeidet som skal bidra til å nå klimamålene for Trondheim, forklarer Hanne Aaserud, klimarådgiver i Trondheim kommune.
Den lille forskjellen
– Vi så at dette konsepter var gjennomførbart og at det ikke var testet ut før. Man kan alltids kjøpe brukt på Finn.no, men der får vi ikke prøvd klærne. Kommunen ønsker å få butikker som selger nytt til også å ta inn og videreselge brukt, og der var Via midt i blinken. Konseptet scoret på både gjennomførbarhet, effekt og overføringsverdi, og verdiskapingspotensialet. I tillegg liker jeg at det er lokalt forankret. Kleins en institusjon i Trondheim, så det er kjempebra at disse går i bresjen, sier Aaserud.