Levende by
Brua over Bjørndalen tar form
Saupstadbrua: Ei ny bru tar form. Her er første del på plass, men fremdeles er det et stykke igjen til Saupstad. Til sommeren åpner brua for gående og syklende og vil binde to store bydeler bedre sammen.
Første delen av Saupstadbrua er nå på plass. I løpet av februar vil du kunne se bru over hele strekket i Bjørndalen. Og til sommeren kan du få prøve den nye gang- og sykkelbrua.
Den nye brua blir 180 meter og vil binde to store bydeler tettere sammen. På begge sider av brua vil det bli bygd vei som knytter brua sammen med eksisterende sykkelveier både på Tiller- og Saupstadsiden. Til sammen blir det 550 meter med ny vei for syklende og gående.
Stålproduksjon i Polen
– Brua har vært planlagt i mange år, og brua skulle egentlig ha vært ferdig. Det har vært ulike utfordringer, men grunnforholdene har ført til et omfattende ekstraarbeid. Det er blant annet bygd ei permanent motfylling i Bjørndalen som et sikringstiltak. Det førte til at fylkesvegen måtte legges om over en strekning på 350 meter. Heldigvis ser alt til å gå som planlagt nå, forteller prosjektleder Bård Sand i Trondheim kommune.
Selve brua i stål produseres i Polen på et mekanisk verksted som er spesialister på bruproduksjon.
– Vi er veldig godt fornøyd med arbeidet som gjøres i Polen. Det er veldig god kvalitet og alt stemmer. Selv om det handler om store dimensjoner ble det likevel gjort en prøvesammenstilling av de to første seksjonene utendørs i Polen for å se at de passet sammen. Det gjorde de heldigvis, forteller Gylve Fiskum som er prosjektleder hos Contur AS som er totalentreprenør på prosjektet.
Her vil flere tusen myke trafikanter få en effektiv snarvei
Brua lanseres på plass
Brua blir sendt i to omganger til Trondheim. Første del av reisen går med bil 50 mil fra Katowice i Polen. Neste etappe er med båt fra havna Swinoujscie til Trondheim. Båten «Link Star» skipet den første delen og lastet opp torsdag i Polen og var på plass tirsdag i Trondheim. Prøven Bil gjorde så fraktejobben opp til Tiller.
Det som er mest spennende er likevel jobben med å få brua på plass. Metoden som brukes kalles lansering. Elementene sveises sammen på den ene enden av brua og skyves over til den andre siden. Brua skyves over med en midlertidig lanseringsnese i front, eller egentlig trekkes den framover med flere waiere og kraftige hydrauliske utstyr. Under dette arbeidet stenges veien under brua. Dette arbeidet foregår derfor på natt.
Første etappe gikk fint med mindre startproblemer, og neste etappe skal også på plass før jul. Ny båt med de siste elementene kommer på nyåret.
Utfordrende i kulden
November har vært kald og desember fortsetter med de samme kalde gradene. Det skaper noen ekstra utfordringer på byggeplassen.
– Det er kaldt å drive med sveising. Og det er spesielt utfordrende med overflatebehandling og maling. Det krever at det er ti plussgrader og tørt. Vi lager telt og varmer opp arbeidsområdet. Da smelter isen, men vi må også vente til det blir tørt før det er mulig å male, forteller Fiskum.
Sykkeltur til sommeren
– I februar regner vi med at alle bruelementene er på plass. Siste del skal over toglinja, så da må vi bruke ei natt hvor det ikke går tog! Vi regner med få alle bitene på plass i løpet av februar.
Men brua er ikke klar til å brukes med det samme. Det gjenstår mye arbeid med blant annet sveising, maling og asfaltering, og vei skal etableres på begge sider av brua.
– Til sommeren håper vi at de første syklister og gående kan få bruke brua. Vi tror dette blir et stort løft for byen og spesielt innbyggerne på Tiller og Saupstad. Her vil flere tusen myke trafikanter få en effektiv snarvei, sier prosjektleder Bård Sand.