Levende by
Se i kart når feiebilen kommer
Hovedrengjøringen settes i gang, og alle de kommunale gatene skal feies, vaskes og spyles. Ola Flatøy Lysberg
Hovedrengjøring av gatene i Trondheim er en stor operasjon. Feiing og spyling fra morgen til kveld over flere måneder må til når 900 km med vei skal rengjøres etter vinteren.
Hovedrengjøringen er feiing og vasking av kommunale gater i Trondheim. Jobben er stor og starter i april. Rengjøringsjobben inkluderer alt av kommunale gater, boliggater, hovedgater, fortau og gang- og sykkelvei.
Hovedrengjøringen starter i Midtbyen og i lavlandet der det er snøfritt først.
Midtbyen skal være ferdig til 17. mai
Finn informasjon i kart om når feiebilen kommer
Du finner informasjon om gatefeiing via interaktiv kartløsning Trondheim kommune selv har utviklet. Kartet tilbyr informasjon om hvilken uke feiebilen kommer, og vil oppdateres om det blir endringer i planen.
– Det er vanskelig å si hvilken eksakt dag vi feier én bestemt gate. Men hvilken uke vi kommer, det kan vi si. Den informasjonen finnes i feiekartet på våre nettsider, sier Kjetil Haarberg, som er planlegger ved vegavdelingen i Trondheim bydrift.
Det er et kontinuerlig arbeid som ligger bak kartet for å holde det oppdatert, og sørge for at tid og dato stemmer. Imre Aleksandersen er spesialkonsulent i Trondheim bydrift. Han jobber sammen med veiavdelingen og bidrar til at kartløsningen skal fungere. Han forteller:
– Kartet lever, og endres fortløpende om det trengs. Det er med forbehold om vær og temperatur når vi kan feie, og det vil stå i kartet om noe skjer.
Den kjente tekstmeldingen med informasjon om at feiebilen er på vei kommer du til å se hvis du benytter regulert parkering og boligsoneparkering.
Liker ikke hauger
Massene som ligger på egen eiendom kan feies ut i gaten slik at feiemaskinen får det med seg. Grusen bør ligge jevnt fordelt langs rennesteinen. De som kommer med feiebilene har en klar oppfordring til beboere som feier grus ut i veien:
– Vi liker ikke hauger, sier driftsleder for veg i Trondheim bydrift Sturla Reistad.
Innbyggernes ansvar er tredelt, og særlig viktig om man er bileier eller huseier.
- Se på kartet når feiebilen kommer.
- Flytt bilen vekk fra kommunal veg.
- Koste vekk sand og grus som ligger på egen eiendom.
Feiemaskinene følger snøen
Ryddesjauen starter i Midtbyen og brer seg utover til boligfelt. Først i rekka står lavlandet, før høyereliggende områder får vaskerunden sin. Etter planen er Midtbyen og skoler det eneste som skal være ryddet før 17. mai.
En del av feiejobben i Midtbyen foregår på nattestid ettersom det er mindre trafikk da, og i boligfelt kan arbeidet vare helt til klokken ti om kvelden. Hvis temperaturen synker kan det føre til komplikasjoner og utsettelser. Grunnen til det er at feiemaskinene ofte bruker vann, enten for å få med strømasse eller dempe svevestøv.
– Hovedrengjøringen er veldig påvirket av været. Er det fare for nattefrost er vi ikke ute å feier, spyler og rengjør. Da blir det utsatt, sier Reistad.
Vegavdelingen sitt renholdsteam har lagt planene for hovedrengjøringen. Kjetil Haarberg forteller at fokuset før de setter i gang, er å legge en plan over hvem som gjør hva.
-Vi starter ryddejobben forsiktig, men trapper opp etter hvert som vinteren trekker seg tilbake. Da må planene ligge klare for at dette skal gå så smidig som mulig, sier Haarberg.
Renholdet er et felles ansvar
Trondheim bydrift og Trondheim eiendom samarbeider om å klargjøre skoleplassene før 17. mai. Bydrift har også ansvar for organisering av utvendig renhold av gater og areal utenfor skoler, barnehager, helsehus og kommunale andre lokasjoner for Trondheim eiendom.
Borettslag og fylkesveier faller ikke inn under Bydrift sin plan. Det er kun enkelte borettslag med kommunale veier som ikke må ta seg av feiejobben selv.
– Utover det at skolene og Midtbyen skal være rengjort før 17. mai, får sykkelveier og bussgater en prioritet når vi starter i et visst område, sier Reistad.
Mengder med masser må kjøres bort
Feiebilene må tømmes ofte. Det brukes mellomlager for å få minst mulig transport av de tunge massene. Disse mellomlagrene er kun en midlertidig løsning, før massene fraktes vekk fra byen.
– Vi prøver å effektivisere tømmingen så godt som mulig, og mellomlagrer massene i feiesonene. Det er snevret inn slik for å få minst mulig tungkjøring, sier Reistad.
Alle maskinene bruker vann i feiingen, men mengden varierer. De største feiebilene som bruker mest vann i prosessen må tømmes og avvannes. Det blander seg mye vann i feiemassen og da må de tømmes på en spesiell måte.
Modernisering av maskinpark
Maskinparken har gjennom noen år blitt gradvis oppgradert og modernisert. -Vi har en fin utskiftingstakt på utstyret nå, forteller Reistad. Trondheim bydrift har byttet ut flere gamle kjøretøy med nye og klimavennlig utstyr som går på strøm og biogass.
I tillegg har vi et eget verksted disponibelt om det skulle skje noe. Maskinene blir gjennomgått før hovedrengjøringen settes i gang, og vi har gode rutiner for å sjekke at alt på maskinene fungerer som det skal. Om det skulle bli kritisk kan vi leie inn utstyr. Det som kan hindre arbeidet er parkerte biler, hindringer og værforhold, sier Reistad.