Levende by
Ta bysykkelturen!
Ny bysykkelsesong: Den 15. mai åpnet bysykkelsesongen i Trondheim med snorklipping og taler og mange fornøyde bysyklister opp Nordre gate (Foto: Knut Opeide).
Bysykkelsesongen i Trondheim er i gang. Nå er det enda enklere og morsommere å bruke bysykkelen, og snart er det bysykkelstasjoner tilgjengelig både i sentrum og litt utenfor.
App for Trondheim Bysykkel
Har du lastet ned appen for Trondheim Bysykkel? Hvis ikke, så er tiden inne nå!
Med appen på plass er det veldig enkelt å bruke bysyklene. Da har du alt du trenger på telefonen. Appen forteller deg hvor langt det er å gå til nærmeste bysykkelstativ. I tillegg hvor mange ledige sykler og låser det er på alle stativ. Når du nærmer deg stativet, kommer valget ”Lås opp sykkel” på skjermen. Når du låser opp, får du beskjed om å hente ut sykkel i et bestemt stativnummer.
Så er det bare å sykle i vei. På styret kan du feste telefonen. Den gir deg beskjed om hvor lenge du har syklet og når sykkelen må være tilbake i stativet.
Via appen kan du også ta kontakt med Trondheim Bysykkel. Det kan være at du har behov for å melde om noe som er ødelagt eller feil på sykkelen eller stasjonen. Appen vil også bli brukt til å sende meldinger til brukerne, for eksempel hvis en stasjon er midlertidig stengt eller når det åpnes nye stasjoner.
Bysykkelområdet utvides
– Snart er 400 sykler på plass ute i byen. I løpet av året vil enda 200 bli satt ut, og i løpet av 2019 vil bysykkelparken telle totalt 750 sykler. Det er en stor forbedring hvis vi sammenligner med de 150 syklene vi hadde i den tidligere ordningen. I tillegg er dagens sykler av mye bedre kvalitet, forteller Åse Karen Søreng som er prosjektleder for bysykler og reklamefinansierte bymøbler i Trondheim kommune.
– Med så mange sykler kan vi også utvide området. Det er ikke hundre prosent bestemt hvor alle stasjonene vil komme enda, men utvidelsen starter i sentrum. Videre vil nye bysykkelstasjoner komme på Lade/Dalen og Kristiansten og sørover til Lerkendal/Sorgenfri og opp mot Eberg og Tyholt. Når alt er ferdig utbygd neste år, regner vi med å ha inntil 70 sykkelstasjoner.
Sykkeltiden er 45 minutter
Uansett om du har bestilt dagpass eller sesongabonnement, så er sykkeltiden 45 minutter. Noen synes det høres lite ut, men leverandøren har erfaring fra Oslo som bekrefter at de aller fleste bysykkelturene er korte.
– De aller fleste turene er faktisk under 10 minutter, og over 90 % av alle turene er under 45 minutter, forteller Axel Bentsen som er daglig leder av UIP Trondheim bysykkel.
Det er likevel mulig å bruke sykkelen lengre. Gjennom å betale fem kroner ekstra per kvarter, kan du ha sykkelen i ytterligere 6 timer. Vær da oppmerksom på at du må skru på mulighet for utvidet leie før du låser ut sykkelen, og du må knytte et betalingskort til profilen din.
– En annen grunn til at standard sykkeltid ikke er mer enn 45 minutter, er at vi vil unngå at syklene blir liggende i parker eller stående utenfor kafeer. Vi ønsker at syklene skal være tilgjengelig og at så mange som mulig skal få bruke dem!
Vi tråkker selv med beltedrift
Elsykkelbølgen er over oss, og mange lurer sikkert på hvorfor Trondheim Bysykkel ikke tilbyr elsykler?
– Det er flere grunner til at bysyklene er mekaniske. For det første er det et kostnadsspørsmål. Elsyklene er mye dyrere, det ville blitt færre sykler, og det ville ha krevd en annen infrastruktur og et annet system for vedlikehold. I tillegg viser det seg at system med elsykler gjør at hver enkelt sykkel gjør færre turer per dag. Og intensjonen med bysyklene er at flest mulig skal få glede av dem!
– Dessuten er elsykler forbundet med større fart og større risiko. Det gjelder jo spesielt hvis brukeren kanskje aldri har prøvd en elsykkel før, legger Bentsen til.
Selv om de nye bysyklene i Trondheim ikke har elbatteri, er de kraftig forbedret kvalitetsmessig sammenlignet med syklene som har vært her tidligere.
– De nye syklene er en nyutviklet modell med beltedrift, større hjul, trinnløst gir, bedre regulerbart sete og moderne design. Du får rett og slett en mye bedre sykkelopplevelse, avslutter prosjektleder Søreng.