Levende by
Ute hele året: De sykler om vinteren
Glade vintersyklister hos Proserv. Fra venstre Tore Erntsen, Ole Tom Furu, Kristin Juberg Gangstad og Espen Haagensen.
Livet er best ute, mener ansatte i teknologibedriften Proserv. En stor del av staben sykler til og fra jobb også om vinteren.
Forskning viser at helårssyklister holder seg friske og lever lenger. Daglig leder Tore Erntsen hos Proserv er mest opptatt av de mentale gevinstene.
– Sykling skaper en positiv kultur i bedriften. Engasjement hos noen sprer glede også blant andre ansatte, sier Erntsen.
Proserv er en av byens mest sykkelvennlige arbeidsplasser, ifølge Miljøpakkens kartlegging gjennom flere år. Kriteriene er blant annet gode dusj- og garderobeforhold, trygg sykkelparkering og mulighet for vask og stell av tohjulingen. I tillegg har bedriften jobbet aktivt for at flest mulig sykler også når kulda setter inn. Viggo Unnerland gir råd og tips til nybegynnere.
Selv har Viggo sverget til sykkel siden ungdomstida som syklende avisbud i Bergen.
– Du kommer langt med piggdekk, vindtette klær, briller og refleks sånn at du også blir sett fra sidene, sier Unnerland. Han har lagt merke til at mange har begynt å bruke elsykkel i vinterhalvåret. Kollega Ole Tom Furu er en av dem.
– Jeg kjøpte nylig den første elsykkelen min nettopp for å sykle også om vinteren. Det er 180 høydemeter fra jobben i Strandveien og hjem til Steinåsen. Det kan være tungt vinters tid, sier Furu.
Sykkelfeberen rammet de Proserv-ansatte for alvor i 2007 da bedriften lovte ekstra fine sykler i gave til alle som ville prøve seg på Birken. Over halvparten av staben deltok.
– Sånn startet det for meg. Før syklet jeg bare hvis jeg var helt nødt. Nå er det sykkel året rundt, forteller Espen Haagensen.
Av 29 ansatte i Proserv sykler ca halvparten til og fra jobb – noen færre om vinteren. En litt sur dag i november står 17 sykler parkert i kjelleren. Det er god plass på bilparkeringa.
Kristin Juberg Gangstad er sykkelansvarlig i bedriften, ivrig vintersyklist – og slett ingen nerd som håper på dyrt utstyr under juletreet for å kunne takle snø og frost. – Jeg ønsker meg heller bedre vinterdrift. Flere ville ha syklet om vinteren dersom fortauene var godt brøytet. Mange steder er bra, men fortsatt er en del traseer farlige, for eksempel på Byåsen, sier Juberg Gangstad.
Ivar Arne Devik i Miljøpakkens sykkelgruppe varsler økt satsing på snø- og isfrie sykkelveger denne vinteren. Planen er å utvide nettet med bar asfalt fra 54 til 72 km. Her inngår blant annet deler av Byåsveien, Ringvålvegen mot Heimdal, deler av sykkelvegnettet på Saupstad/Kolstad, Strandveien-Lade allé og Ranheimsveien. Se kart under artikkelen.
Richards vintertips
Richard Liodden Sanders, mangeårig leder i Syklistenes Landsforening i Trondheim, er ansatt som ny leder i Miljøpakkens sykkelgruppe. Richard ivrer for mer vintersykling. Han siterer OECD på at «sykling er for den som ikke har råd til å komme for seint», og legger til:
– Som syklist slipper du å bruke tid til å skrape bilruta eller måke. Du får brukt kreftene i en ellers ”slapp” årstid, og unngår overfylte busser og/eller bilkø.
Her er Richards vintertips i kortform:
Klær
- Vanlige vinterklær som dunjakke (vindtett, lett, og tørker fort), overtrekksbukse, varme hansker og gode vintersko holder.
- Prøv gjerne sykkelhjelm med trekk eller flate ørevarmere under hjelmen, eller vindtett fjell-lue hvis du dropper hjelmen.
Sykkel
- Lys, refleks og gode bremser er nødvendig og lovpålagt.
- Gode piggdekk gir et helt fantastisk veigrep – må oppleves! Gode piggdekk sitter bedre enn brodder.
- Egen vintersykkel er verdt å vurdere. En god vintersykkel er gjerne litt kraftigere, uten smale dekk, med skjermer som beskytter både deg og drivverket, og satt sammen av deler som til sammen ikke fremmer rust.
Vedlikehold
- Særlig drivverk trenger mer kjærlig omtanke enn om sommeren. Kombinasjonen av vått og salt er til tider som å være på sjøen. Bruk gjerne teflonspray på kjede og drivverk – til tider daglig, kanskje minst hver annen uke. Koster lite og tar kort tid.
- Regn med å skifte strømpene til gir og bremser ofte, kanskje annen hver vinter, likeledes bremseklosser, kjede og gir-kassett hvis sykkelen har utvendige gir.
- De mest sykkelvennlige arbeidsplassene tilbyr mulighet for å spyle sykkelen og la den tørke i et oppvarma rom. Arbeidsplasser som ikke tilbyr det, oppfordres til å spandere månedlig ambulerende sykkelsjekk i vintermånedene.
Sjekk gjerne utstyrstester fra Syklistenes Landsforening: syklistene.no/utstyrstester