Levende by
Eirin – helårssyklist med elsykkel
Hekta:Eirin Berge Steinshamn har snart fullført sin første vinter som elsyklist. Hun ser ingen grunn til å velge bil framfor elsykkel, heller ikke i vinterhalvåret
– Jeg trengte en kjapp måte å komme meg til og fra jobb og barnehage på. Det ville blitt mye mer
klønete med bil, sier elsykist Eirin Berge Steinshamn.
Eirin flyttet til Byåsen i august, og er midlertidig alenemor i hverdagslogistikken. Hennes første vinter på to hjul har gitt mersmak.
Trettifireåringen sykler – eller kjører – daglig mellom Nyborg og Teknobyen. Det var aldri noe spørsmål om sykkelen skulle være med eller uten motor da hun trengte et framkomstmiddel til og fra jobb. Distansen i seg selv er ikke avskrekkende, utfordringen er antall høydemeter. Byåsen er, sammen med Nardo, den bydelen som har høyest andel elsykkeleiere. Det er altså mange på vestsida som har konkludert på samme måte som Eirin:
Å bli en av byens 20 000 elsyklister er en litt smarter måte å løse hverdagslogistikken på.
Trasevalg
Hadde hun kjørt bil til jobb, ville veien gått via Sluppen eller gjennom Midtbyen. På sykkel går ruta rett over køfrie Stavne bru.
– Det går raskere på elsykkel enn det ville gjort med bil eller buss og er dessuten mer smidig. Rekker jeg ikke bussen, kommer jeg for sent til barnehagen. Med bil har du utgifter til bom, bensin og parkering, og dessuten parkeringsstress i tillegg.
Vinterutfordringer
Eirin er heldig. Når hun parkerer sykkelen i parkeringskjelleren hos arbeidsgiver Sykehusapotekene i Midt-Norge, har hun tilgang på fasiliteter for vask og vedlikehold av sykkel, og garderobe for syklistene. For elsyklistene er dusjen overflødig – garderobeoppholdet dreier det seg stort sett om å ta av tøy.
– Jeg har syklet i dunjakke i hele vinter, forteller Eirin. Motorløse syklister kan streve med å finne bekledning som er varm nok uten å bli håpløst klam i oppoverbakkene. Eirin kjører på med full vinterhabitt og bestiller mer kraft fra motoren hvis svetten begynner å melde sin ankomst.
Hyggetråkke
Men vinterværet kan vel allikevel være litt røft av og til? Jo, hun innrømmer det.
– Men det er mye enklere å motivere seg til å være ute i kulde eller ruskevær når du vet at du bare skal sitte og hyggetråkke. «Jeg er i hvert fall ikke sur i låra», tenker jeg da. Og de fleste dagene er det flott med litt bevegelse ute i frisk luft.
Barvei-standard
Når vi møter Eirin på Stavne bru en tidlig morgen i februar, er en stabil kuldeperiode akkurat tilbakelagt, og regnet har meldt sin ankomst.
– Det har vært bare sykkelveier fra Byåsen butikksenter til jobb i hele vinter, og det var ok også i dag, kan Eirin melde. Jobbveien hennes er merket rødt på kartet over Trondheims vintersykkelveinett. Det betyr at den tilhører de drøyt 50 kilometerne med sykkelvei som kommunen drifter med barveistandard.
Elsykkel framfor bil
En fersk undersøkelse utført av Transportøkonomisk institutt, viser at syklister prioriterer god infrastruktur foran kort eller rask rute. Vi synes med andre ord det er greit å ta en omvei hvis dette betyr at vi får sykle på en trygg og god sykkelvei. I Oslo, der undersøkelsen er gjennomført, velger syklistene i gjennomsnitt 21 prosent omvei sammenlignet med korteste rute og 17 prosent lengre enn raskeste rute. Det er all grunn til å anta at dette er overførbart til Trondheim og vinterens sykkelveier. En litt lengre rute på bar asfalt er å foretrekke framfor vinglete føre på snarveien. Eirin kjenner seg igjen i dette. Småbarnsmoren er opptatt av sikkerhet, og sykler pent og forsiktig.
– Det er ikke for å ha spesielt høy fart jeg har valgt elsykkel, presiserer hun. Det er for å greie de bratte bakkene, og for å orke å være helårssyklist.
Superkrefter
En elsykkel har høyere egenvekt enn en vanlig sykkel, noe som gjør at piggene trykkes ekstra godt ned i isen. På grunn av motorhjelpen straffes ikke lårene for dette ekstra grepet. Du har dessuten glede av superkrefter i tråkket hvis du må komme deg gjennom områder med løssnø eller slush. Eirin var litt spent i høst, etter elsykkelkjøpet. Hun hadde aldri vært vintersyklist tidligere. Ville det være skummelt?
– Men når du har kjøpt en sykkel til 20 000 kroner, kan du jo ikke la den stå i boden halve året. Så jeg skiftet til piggdekk og prøvde meg, selv om jeg var litt skeptisk. Det har fungert over all forventning!
Til våren bytter Eirin ut sykkelen med barnevogn. Da kommer et nytt barn til verden og mor får en pause fra jobbsyklingen. I den andre enden av permisjonen venter en hverdag med sykkelvogn for to bak elsykkelen. Før den tid har mannen hennes kommet flyttende til Trondheim, og med ham kommer familiens bil. Eirin har imidlertid ingen planer om å ta den i bruk til jobbtransport.
– For meg er det rett og slett ikke noe poeng i å kjøre bil når jeg har elsykkel.
Kvier du deg?
Lurer på du på om vintertransport med elsykkel kunne vært noe for deg, men kvier deg for å legge penger i det før du er sikker? Da bør du lese videre.
Det er ingen billig affære å kjøpe elsykkel, i hvert fall ikke med vanlig sykkelbudsjett. Skjeler du bort til bilbudsjettet, ser saken noe annerledes ut. Uansett er det en investering som merkes i lommeboka, og mange kvier seg for å legge såpass mange tusenlapper i en transportløsning de ikke har prøvd.
Gratis prøve-uke
– Vi gjør noen grep for å hjelpe folk i vei med nye reisevaner, og er opptatt av å la byens innbyggere teste ulike løsninger, sier mobilitetsrådgiver Christiane Solheim. De siste fire årene har Miljøpakken lagt til rette for at flest mulig skal få prøve elsykler.
– Vi har en container med sju elsykler som lånes ut til arbeidsplasser for en testperiode. Disse syklene er forbeholdt ansatte som vanligvis bruker bil til og fra jobb. Utlånsordningen for privatpersoner, derimot, den er åpen for alle, forteller fungerende leder for Miljøpakkens mobilitetsavdeling, Ingeborg Grønning. Tre elsykkelforhandlere, henholdsvis på Valentinlyst, Tiller og i Midtbyen, har inngått en avtale med Miljø-pakken om å stille sykler til disposisjon for gratis utlån fra onsdag til tirsdag. Dermed kan du teste ut hvordan elsykkel fungerer for å dekke dine transportbehov både til
hverdag og helg.
Smak på livet som vintersyklist
– Det er stor pågang på utlånsordningen i sommerhalvåret, men i vintermånedene har vi ledig kapasitet, sier Grønning.
Kanskje er elsykkel det som skal til for å utvide sykkelsesongen til å vare hele året? Bookingkalender for utlån ligger på Miljøpakkens nettside.
Lånet er uforpliktende, og skjer mot et depositum på 500 kroner. Sykkelen leveres ut sammen med en forsikrings-godkjent lås. Miljøpakkens undersøkelser viser at mellom 20 og 25 prosent av alle som låner sykkel gjennom utlånsordningen, kjøper elsykkel kort tid etter lånet. 12 prosent får avklart at dette ikke er noe for dem, mens resten holder muligheten åpen for å bli elsyklist på sikt. Det tyder på at utprøvingen er nyttig og gir folk et reelt grunnlag for å vurdere om de kan endre sine reisevaner.
– I løpet av våren utvides utlånsordningen ved at en forhandler på Byåsen starter utlån. Målet vårt er å la flest mulig å sjansen til å prøve ut elsykkel i hverdagen, sier Ingeborg Grønning.