Levende by
Slik blir de nye bussene
Metrobussen og de andre bussene som settes i trafikk 3. august har flere nye fellestrekk som skal komme passasjeren til gode Ola Flatøy Lysberg
Sammen med metrobussene kommer det også nye bybusser. De har flere fellestrekk som kommer passasjerene til gode, og går på miljøvennlig drivstoff.
AtB utstyrer Trondheims gater med 300 nye busser fra 3. august. Disse skal gjøre bussturen lettere for alle på en miljøvennlige måte.
Bussene blir mer forbrukervennlige
Det er flere likhetstrekk blant de nye bussene som skal komme passasjerer til gode. Alle de nye bussene vil ha en ekstra dør bakerst som skal skape bedre flyt i bussen når passasjerer skal av.
-Den ekstra døren er for å unngå at alle må gå av for å slippe ut den som står bakerst i en full buss, sier seksjonsleder for rutetilbud i by hos AtB Helene Heggheim.
En annen ny løsning som blir å se på de fleste nye bussene er en selvbetjeningsknapp på dørene.
-Denne knappen gjør at man kan slippe seg selv ut og inn av bussen, og slipper å rope etter bussjåføren om døren ikke er åpen, sier Heggheim.
Løsningen ligner det man ser på tog og kollektivløsninger i andre byer, som t-banen i Oslo. Dørene lukkes automatisk.
Tretrinns trappen man i dag finner i enkelte bybusser skal bort. Alle bussene som kjører inn i byen skal ha gjennomgående lavt gulv slik som eksempelvis linje 5 har i dag, bortsett fra forstadsbussene som kommer fra Melhus, Malvik og Klæbu.
-Vi senker gulvet på alle bussene slik at det skal bli lettere å gå om bord og bevege seg rundt i bussen. Lavt gulv gjør det enklere for de med nedsatt bevegelse og rullestolbrukere å ta bussen, forteller Heggheim.
Du kan lese mer om de nye bussene her: Bussene som settes i trafikk.
Økt fokus på sikkerhet
AtB ønsker å gjøre bussen et reelt alternativ til bil, og vil gjøre det mulig for flere å reise kollektivt. I henhold til det stiller de strenge krav til seg selv om sikkerhet og tilgjengelighet.
Med tanke på at det er mange stående passasjerer på bussene, særlig i rushtiden, skal det bli rikelig med muligheter til å holde seg fast.
-Vi har lagt opp interiøret i bussene slik at det skal være tilrettelagt for å holde seg fast, både om man er kort eller lang, sier Heggheim.
I EUs bussdirektiv stilles det krav til at det skal være minst en rullestolplass i hver buss, men på metrobussene blir det to.
-Alle bussene, både el- by- og metrobussene kommer til å ha rullestolplass. Vi har økt kravet til oss selv på metrobussene til to rullestolplasser. Det blir flere barnevognplasser også, sier Heggheim.
Du kan lese mer om AtBs sikkerhetstiltak her: Trygge reiser for alle.
300 busser, flere forskjellige drivstoff
Hele den nye bussparken går på grønne alternativer til fossilt brennstoff. Noen går på strøm, flere går på biodiesel og biogass, mens metrobussen har en hybridløsning av biodiesel og strøm.
De fleste bussene som går i Stor-Trondheim i dag bruker naturgass, som er et fossilt brennstoff. Den grønne fordelen med naturgass er at det slipper ut mindre klima- og miljøgasser enn andre typer fossilt brennstoff. Fra høsten av blir det krav om at alle bussene i AtBs Stor-Trondheim skal være fossilfrie.
-Bybussene som ikke er elektriske kommer til å kjøre på biogass eller HVO biodiesel, sier Heggheim.
Biogass er et drivstoff produsert på avfall av organisk materiale, som gjødsel og søppel.
-Vi bruker biogass siden den er klimanøytral, klimautslippene fra bussene tilfører ikke “ny” CO2 til atmosfæren, sier Heggheim.
HVO står for hydrogenert vegetabilske oljer og er en type drivstoff produsert på fornybare plante- og dyrerester og avfall.
-Fellesnevneren for biodrivstoff er at de er produsert på organisk materiale. De nye bussene våre skal bruke HVO, som er andregenerasjons biodiesel, sier Heggheim.
Du kan lese mer om AtBs nye tiltak for klimavennlig drivstoff her: Godt for deg – Godt for Miljøet.