Vi handler mindre klær og sko – Midtbyen taper på det

Del denne artikkelen

Midtbyen lever bra selv om tunge trender rammer sentrumshandelen og det bygges mer handelsareal utenfor sentrum.

Folk i Trondheim bruker mindre penger på klær og sko. I 2018 falt salget med 52 mill. kr. Midtbyen er størst på disse varene, og taper mest. Men hos Thea og Kurt går det godt.

Tekst
Hans Kringstad
Foto
Hans Kringstad

Vi spiser i stedet mer ute. Også her er salget størst i Midtbyen, men veksten i servering veier ikke opp for nedgang i andre bransjer i sentrum.

– Vi elsker Midtbyen. Sentrum er et spennende sted der det skjer mye. Vi må bare jobbe hardere for å gi kundene en god opplevelse i butikken, sier daglig leder Thea Martine Jacobsen hos Livid Jeans i Olav Tryggvasons gate.

Hos Livid Jeans og Thea Martine Jacobsen finner du systue og butikk i skjønn forening.

På Trondheim kommunes nettsider ligger nå detaljert statistikk for omsetning fordelt på bransjer og områder. Her kan du enkelt velge kategorier og bydeler for 2018 og endringer over tid.

NB! Vista Analyse har kartlagt utvikling i 36 byområder på oppdrag fra Kommunaldepartementet. Trondheim kommer best ut av de større byene i Norge: Minst nedgang i handel, desidert størst vekst i servering. Her omfatter sentrum også Solsiden og Bakklandet. Den lokale handelsstatistikken definerer disse to områdene som Bydel Nord og ikke en del av Midtbyen.

Noen nøkkeltall fra fjorårets handel i Trondheim – lokal statistikk:

  • Vi handlet for 31 milliarder kroner.
  • Det var 618 millioner kroner mer enn året før (2 %).
  • Bydel Nord økte mest med 3,2 %.
  • Bydel Syd økte med 1,7 %.
  • Midtbyen falt med 0,6 %

Mens «klær, sko og reiseeffekter» gikk mest ned, hadde kategorien «servering» sterkest vekst. NB! Bakklandet og Solsiden inngår ikke i Midtbyen, men i bydel Nord sammen med bl.a. Sirkus Shopping og City Lade.

– Nedgang i salg av klær og sko er en nasjonal trend, og påvirker også sammenlignbare byer som Bergen og Tromsø. Alle bydelene i Trondheim har nedgang i omsetningen, men nedgangen er størst i Midtbyen. Nasjonalt er det også et prisfall på klær og sko, det kan forklare en del av omsetningsnedgangen, men ikke alt, sier Håkon Strand ved byplankontoret, som står for handelsstatistikken på kommunens nettside.

Midtbyen er fortsatt nesten like stor i disse bransjene som resten av byen til sammen, til tross for konkurranse blant annet med varehusene på Lade og Tiller. Midtbyens andel av all handel har imidlertid gått nedover jevnt og trutt fra ca 22 % i 2012 til ca 16 % i 2018. All handel inkluderer også plasskrevende varer som salg av kjøretøy, som det er lite av i Midtbyen.

Nye butikkgolv utenfor Midtbyen

I samme periode har også Midtbyens andel av arealet til handel gått ned. Fra 2015 til 2017 økte handelsarealet utenfor Midtbyen med ca 32 000 m², mens det trolig ikke har økt i sentrum. Siden 2003 har golvflate til handel utenfor Midtbyen økt med over 50 %, ifølge byplankontorets beregninger.

Skandinavisk Høyfjellsutstyr åpnet butikk i sentrum for over ti år siden, og har aldri sett seg tilbake.

– Veksten har vært god helt fra starten av, men sunn økonomi er viktigere enn vekst. Vi har mange stamkunder som jobber i Midtbyen. Å hente kajakk eller skipakker med bil er ikke noe problem. Vi løser det, sier daglig leder Kurt Wulff.

Klær og toppturski selger best hos Kurt Wulff og Skandinavisk Høyfjellsutstyr i Olav Tryggvasons gate. Selskapet har markert på egen nettside hvor kunder kan parkere hvis de kjører bil. Tre av fire som handler i gata (Byhaven som eksempel) kom ikke med bil, ifølge en spørreundersøkelse.

2012 markerte et trendbrudd for handel i Trondheim med nedgang i Midtbyen og rask vekst spesielt i Nord. Dette året åpnet Sirkus Shopping etter at det tidligere kjøpesentret KBS hadde vårt stengt ei tid for ombygging.

– Økningen i handelsareal i Nord sammenlignet med resten av byen, blant annet Sirkus shopping og City Lade, sammenfaller med fallende markedsandeler i Syd og Midtbyen. Midtbyen blir definitivt påvirket av økning i handelsareal i resten av byen. Spørsmålet er bare hvor mye, sier Strand.

2018 et godt år for Olav Tryggvason

Debatten om Midtbyen handler i stor grad om tilgjengelighet for bil og parkering, underforstått at flere biler inn gir økt handel.

– Det er vanskelig å vite noe sikkert om årsakssammenhenger. I 2018 så vi at Olav Tryggvasons gate ble en vekstvinner i Midtbyen samtidig som det ble forbudt å kjøre bil gjennom gata, mens Fjordgata fikk mer trafikk og tapte omsetning. Dette beviser ikke noe i seg selv annet enn at det ikke finnes noen enkel forklaring, sier Håkon Strand.

Olav Tryggvasons gate økte mest i omsetning av alle av gater og soner i Midtbyen i 2018.

 

Netthandel vokser fort

Danske Bank med hovedsete i Trondheim har fulgt 300 nordiske handelsbedrifter siden 2013. Omsetning i butikk faller i alle bransjer unntatt dagligvare. Banken peker særlig på to årsaker.

  1. Netthandel vokser fort og vil vokse videre.
  2. Vi har det vi trenger, vi kjøper færre varer og heller flere tjenester eller opplevelser.

Som trønder har jeg fulgt debatten om utviklingen i Trondheim sentrum og tenkt at diskusjonen her er for snever og kortsiktig. Det går noen lange trender som er mye viktigere for hvordan detaljhandelsnæringa skal se ut over tid enn hvorvidt vi skal kjøre bil eller buss til Midtbyen, sier landsjef Trond F. Mellingsæter i Danske Bank  til Adresseavisen.

Fargerik Thomas Angells gate i fager høstsol. Vi kjøper generelt mindre klær og sko i butikk, men spiser mer ute.

Vil du ha de siste nyhetene fra Trondheim 2030?

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Takk for din påmelding!

Saken plassert geografisk

Se alle saker på kartet

Har du lest disse sakene?