Levende by
Trondheim – byen med 70 snarveger
Den nye trappa mellom Ladebekken og Jarleveien er en av 70 snarveger som oppmuntrer folk til å bruke beina.
Her kommer byens raskeste snarveg. Trappa på 30 meter sparer deg for nesten 7 minutter sammenlignet med å gå rundt.
Den leder fra vegen kalt Ladebekken opp til Metrobusstasjonen i Jarleveien. Varmekabler og rekkverk er med på kjøpet.
Traseen har fått navnet Ladebekken 2 ettersom Ladebekken 1 er satt i stand like i nærheten. Trappa er ett av 13 smarte tråkk som Miljøpakken nybygger eller utbedrer i 2020. Flere tiltak er forsert i år for å holde byggeaktiviteten oppe til tross for korona. Når året er omme har byen fått 70 snarveger siden Blomsterstien fra Moholt i retning ned mot Lerkendal åpnet som første tiltak i 2014.
Snarvegene er Miljøpakkens fotavtrykk på byen, og de har blitt et identitetsmerke for Trondheim.
Besøk fra andre byer
– Vi får spørsmål fra bykommuner i hele landet om snarvegprosjektet. Enkelte kommer på besøk for å se på det vi bygger og høre mer om hvordan vi jobber. Snarvegene i Trondheim har blitt godt kjent, og andre følger etter, sier Kari-Anne Rørstad i Miljøpakken.
Hun deltar i ei gruppe som kartlegger smarte tråkk og bestiller utbedring eller nybygg. Snarveggruppa prioriterer blant annet basert på hvor mange som kan tenkes å bruke en trase og hvor mye tid de sparer.
Flere vil ha snarveger
Miljøpakken får mange ønsker om nye eller bedre tråkk, særlig etter omtale i mediene. De karakteristiske snarvegskiltene finnes nå i alle bydeler. Innbyggerne i byen begynner å kjenne godt til prosjektet.
– Snarvegene er populære og vi får mye ros. Det er morsomt å være ute på befaring når vi opplever at folk stopper opp og skryter av Miljøpakken, sier Rørstad.
Se kart over de fleste 2020-snarvegene.
De vanligste tiltakene er godt og tørt dekke, benker, håndløpere (rekkverk) der det er bratt, samt lys. Bratsberg skole og Bekkvolddalen er to av de mest markante prosjektene i år. Her følger en kort presentasjon av årets snarveger:
Til Bratsberg skole
150 meter gruset sti i mørk skog. Ingen vinterdrift tidligere.
Tiltak: Nytt toppdekke av naturgrus, traseen blir dimensjonert for brøyting. Reduserer stigning. Tak over brua for å hindre at snø legger seg. Belysning også under tak på brua. Håndløper i den bratte kneika.
Lengde: 160 meter.
Tid spart: 5 minutter.
Bekkvolddalen
Turveg på over 2 km mellom Valentinlyst og Moholt. Får belysning, benker og nytt toppdekke. Forslaget kom fra skoleelever. Ligger i tett befolket område med både unge og mange eldre. Leder til en rekke ulike målpunkt som skole og idrettsanlegg, lokalsenter, buss og butikk.
Lengde: 2100 meter.
Tid spart: Varierer etter hvor du starter.
Kort om de andre 11 snarvegene i 2020:
Fuglesangen Øvre
Lengde: 350 meter.
Tid spart: 7 minutter.
Bjørndalen-Lerkevegen
Lengde: 340 meter.
Tid spart: 5 minutter.
Eli Sjursdotters veg
Lengde: 80 meter.
Tid spart: 5 minutter.
Til Hallset Metrobusstasjon
Lengde: 270 meter (deler skal kun få forbedret belysning).
Tid spart: 4 minutter.
Vegamot
Lengde: 130 meter.
Tid spart: Et halvt minutt.
Anders Søyseths veg – Ranheimsvegen
Lengde: 290 meter.
Tid spart: 6 minutter.
Ladebekken 2
Lengde: 30 meter:
Tid spart: 6,5 minutter.
Kyvatnet
Lengde: 280 meter.
Tid spart: 6 minutter.
Rønningsveien
Lengde: 135 meter.
Tid spart: 6 minutter.
Høgreina-Øvre Flatås veg
Lengde: 130 meter.
Tid spart: 4 minutter.
Ratesvingen – Leirfossvegen
Lengde: 90 meter.
Tid spart: 6,5 minutter.
Les mer hos Miljøpakken.
– Vi har kartlagt mange traséer som ikke er utbedret ennå, og vi får stadig forslag om nye tiltak. Det kommer flere snarveger, lover Kari-Anne Rørstad i Miljøpakken.
Send innspill til gatiltak.miljopakken@trondheim.kommune.no