Levende by
Skøytebanen har blitt en ny samlingsplass på Solsiden
På solsiden er det kommet en ny isbane som islegges. Merete Mauland
Nå blir det skøytebane i Dokken på Solsiden hvert år fra november og frem til påske. Hvis været spiller på lag!
–Vi har aldri laget skøytebane før, så dette har vært et spennende prosjekt for oss, forteller Ruth Hege Falck Havdal. Hun er administrerende direktør for KLP Eiendom i Trondheim. Skøytebanen hun snakker om ble ferdig i vinter og har blitt et kjempepopulært tilbud blant store og små på Solsiden.
–Ja, vi er veldig fornøyd. Spesielt med at den blir så mye brukt, både sent og tidlig, sier Havdal. Hun forteller at i ukedagene ser de at skøytebanen benyttes av barnehager og skoleklasser.
Skøytebane hele vinterhalvåret
Det skal være skøytebane i KLP Dokken på Solsiden hvert år fra ca november og frem til påske, forteller Ruth Hege Havdal. Men hun påpeker at hvis det blir mer enn 15 plussgrader sliter de med å lage is på banen, så det er litt væravhengig.
De har inngått en driftsavtale med Trondheim Bydrift for å etablere isen og drifting i ukedagene. -De er profesjonelle på dette, og drifter andre skøytebaner i byen. Vi er veldig godt fornøyd! I helgene er det Din Vaktmester som holder banen fri for snø, og her er vi også veldig godt fornøyd, sier Ruth Hege Havdal.
Brukes hele tiden
Per Egil Strøm i Trondheim bydrift har jobbet med å etablere isen i dokken på Solsiden. Han forteller at isbanen har blitt så populær at de neste ikke får tid til nødvendig drift.
– I dag sto det folk klare halv åtte for å bruke banen, forteller Strøm i Trondheim bydrift.
Han er godt fornøyd med at banen blir brukt. Men det betyr også at de må legge inn litt innsats for å få isen bra for de skøyteglade på Solsiden.
De som skal drifte banen fra Bydrift prøver å være der før folk kommer, men banen er åpen hele tiden. Per Egil Strøm sier at det ikke er deres intensjon å jage bort folk, men de trenger litt plass når de kommer med maskiner og utstyr. – Vi prøver jo å finne løsninger, men sikkerhet er viktig. Folk må bare være litt forsiktige når vi er utpå og jobber, påpeker Strøm.
Strøm forteller at de legger is ut fra det som er sikkert for brukerne. Det er alltid et mål med jevn is, slik at folk ikke skal skade seg.
Hva er viktig for å drifte en isbane
Det å drifte en isbane handler mye om værforhold. Strøm forteller at ikke all nedbør blir is. Sludd er vanskelig, for da blir det for mye luft i islaget. Og kommer det snø, må det brøytes bort.
Jo flere som bruker isen, jo mere snø blir det på den. -Den løse snøen tar vi av, sier Per Egil Strøm. Han forteller at de høvler med ismaskin og freser bort snøen. De må fjerne is på kantene for det er et mål om mest mulig plan is. Når isen er tykk er det ikke noe problem. Men er det mye sår må de legge på vann.
De kjører på en tank på med et par hundre liter som vannes utover. Strøm forteller også at de kan kjøre flere tanker når det ikke er folk, men foreløpig er det folk på banen hele dagen.
Han innrømmer at det hørtes sprøtt ut til å begynne med. – Men tanken er fin! sier Strøm. De ansatte i bydrift måtte vurdere hvilke utfordringer drift av en slik isbane ville føre med seg. -Vi var redd for at isen skulle bli myk på midten over renna, sier Strøm.
–Vi lærer underveis og tar dag for dag. Vi får prøve i år og så evaluere. Ta med oss det som har gått bra og kanskje bli enda bedre neste år, sier Per Egil med et smil.
Det krever litt arbeid å bygge opp god is
Det er lagt over 3000 løpemeter som sørger for kjøling og jevn innfrysning. KLP har investert i et gjenvinningsanlegg som sørger for at de kan gjenvinne energien fra skøytebanen.
Per Egil Strøm fra Trondheim bydrift prøver å forklare hvordan de bygger opp en god isbane.
I Dokken måtte de først etablere og slå på kjøleanlegget. Rørene ligger 10 cm ned i betong, så den må kjøles ned. Det ligger en renne i bunnen, så den islegges først. Deretter vanner de ansatte i bydrift, og legger lag på lag.
Strøm forklarer at isen skal fryse nedenfra og ikke ovenfra. Da kan man få luftlommer som gjør isen dårligere. Så det er viktig å ha kontroll på lagene. Når de har fått opp en cm med plan is, legges det på kalk for å få banen hvit. En hvit bane gjør at isbanen ikke tar til seg så mye varme når sola står på. Deretter legger de på lag på lag igjen til ønsket høyde.
Hvor lang tid dette tar avhenger litt av værforholdene, men det tar ca en uke med ideelle værforhold. Alt avhenger av vær og vind og det kan ta mer tid med for eksempel regnvær.
– Kommer det skitat gatevann inn i dokken må det freses bort
– De første lagene fryser fortere, forteller Strøm. Han sier at jo mer is, desto langsommere fryser vannet. Det fungerer som et kjøleskap, forklarer Strøm, jo mer du putter inn jo mer skal kjøles ned.
Tenker langsiktig
Ruth Hege Havdal i KLP Eiendom sier at de ønsker å bidra til prosjekter som gir gode miljøer hvor alle trives, og ønsker å gjøre Solsiden-området enda mer attraktivt. – KLP Dokken skøytebane vil trekke flere folk til Solsiden, og vi syntes dette ble en veldig fin julegaven til Trondheim fra KLP, sier Ruth Hege Havdal.
Andre skøytebaner i Trondheim
Det er mange naturisbaner i Trondheim som driftes hver vinter. Drift av naturisbaner krever at bakken er hard og at det er tele i bakken. Dessuten bør det være minusgrader. Forskjellen fra isbanen på Solsiden er at naturis på grusbaner rundt i byen er avhengig av kulde oven i fra.
Disse banene bygges også opp lag på lag med vanning til de har fått en god tykkelse på isen. Deretter kjører bydrift rundt med lastebil på isen og vanner. Bak denne kommer en traktor traktor for å jevne ut. Dette gjør de ca en gang i uka når isen er bygd opp.
– Hvis vi ikke fyller på blir den tynnere og tynnere for skøytene sliter på isen. sier Per Egil Strøm fra Bydrift. Han forteller også:
Vi har et mål om å få noen centimeter naturis for å få bedre og sikrere is, så holder den lenger utover våren
På Leangen er det skøytebane ute, men her er det også flere isflater inne. På Dalgård er det isbane inne i hallen.
Disse isbanene bør man sjekke tider for ettersom de ofte er booket for trening og skoleklasser.