Litt smarter
På brøytevakt med biogass
Fornøyd: – Beste lastebilen jeg har kjørt, langt stillere enn bensin- og dieselbiler, sier Alfred Kristiansen fornøyd om lastebilen han i vinterhalvåret bruker som brøytebil.
Ved første øyekast ser bilen til Alfred Kristiansen ut som en hvilken som helst brøytebil. Men tar du en titt på drivstoff-beholderen, ser du at noe er helt annerledes.
– Beste lastebilen jeg har kjørt, langt stillere enn bensin- og dieselbiler, sier Alfred Kristiansen fornøyd fra førersetet i sin nye lastebil.
Brøytebilsjåfør Alfred kjører på biogass. Der drivstoff-tanken normalt skal være på lastebilen, er det åtte gassbeholdere. Disse fylles opp med biogass. Og vipps- bilen er fossilfri. Det innebærer langt mindre utslipp av miljøskadelige stoffer, sammenlignet med diesel- og bensinbiler.
– Føles fint å bidra
Utetemperaturen er godt under minus ti grader celsius denne formiddagen i februar. Det påvirker ikke yteevnen til lastebilen; plogen kaster unna hardpakket snø langs veibanen rundt om på Tyholt. Alfred har kjørt lastebil i 40 år, de 13 siste årene for Trondheim Bydrift. Og det siste halvåret har han kjørt fossilfritt.
– Det føles fint – å kunne bidra i klimaregnskapet med klimanøytral lastebil, forsikrer 59-åringen fra førersetet på brøytebilen.
For skal Trondheim nå de politisk vedtatte målene om 80 prosent klimagassreduksjon innen 2030 (sammenlignet med 2009-tall), må kommunen feie for egen dør. Det innebærer blant annet utfasing av kjøretøyparken som går på diesel og bensin.
På vei mot fossilfritt
For lette kjøretøy er kommunen godt i gang. Alle lette kjøretøy i kommunens flåte skal være tilnærmet 100 % nullutslipp innen utgangen av 2023. (Det innebærer at med dagens kjente teknologi, skal kjøretøyparken består av hydrogen-kjøretøy eller gå på elektrisitet.)
Så hvordan ligger kommunen an med utfasingen av tyngre kjøretøy som går på fossilt drivstoff?
– Vi har begynt! Bydrift har flere små lastebiler som går på el og biogass, og vi har en stor lastebil som går på biogass, sier Kristian Lauritzen, avdelingsleder vei i Trondheim bydrift.
Biogass i vinterdrift
Biogass er i dag en dyrere løsning enn el når det gjelder forbruk. Hvorfor velger da kommunen å kjøpe inn biogass-lastebiler?
– Da vi anskaffet den ene biogass-lastebilen vi har, fantes ikke et elektrisk alternativ. I dag vet vi at det finnes elektriske alternativer også innen store lastebiler. Men vi er ikke trygg på at de dekker våre behov i forbindelse med eksempelvis vinterdrift som brøyting og snørydding. Eksempelvis kan vinterdrift kreve kontinuerlig drift over korte eller lengre perioder. Biogass er velegnet til dette formålet, noe el kanskje vil bli med tiden. Vi må nok uansett se på kombinasjoner av drivere for kjøretøyene våre ennå en stund, sier Kristian Lauritzen.
Til pumpene – offentlig samarbeid
Bak rattet på brøytebilen konstaterer Alfred at det er på tide å svinge nedom Sorgenfri, ikke langt fra Lerkendal stadion, for å fylle biogass. Den fylkeskommunale fyllestasjonen der Tide fyller biogass på sine busser, er nå åpen også for Trondheim kommune sine biogass-kjøretøy.
Nå øker fylkeskommunen kapasiteten på anlegget, og finansieringen av to nye fyllepunkt står Trondheim kommune for.
– Samarbeidet mellom fylkeskommunen og Trondheim kommune vil gjøre det mulig å starte utfasingen av den offentlige kjøretøyparken som fortsatt går på fossilt drivstoff, tidligere enn først antatt, sier klimarådgiver Silke van Dyken i kommunens Miljøenhet.
Inne på Sorgenfri-anlegget kopler Alfred på biogassen til bilens gassbeholdere. Det tar kun noen minutter å fylle beholderne med komprimert gass. Så er Alfred klar for en ny brøyte-økt.