Litt smarter
Elsykler gir hverdagshygge

Nyter turen: – Jeg kan ikke tenke meg en bedre måte å komme meg ut i byen på. For hver sykkeltur kan jeg se forandringer i bybildet på nært hold, Sven Kolstad (89 - beboer på Hjorten Helse og velferdssenter i Ila.Fører av el-transportsykkelen er sykepleier Wanda Roland. Foto: Knut Okkenhaug
Dette er det ideelle fremkomstmiddel for Sven Kolstad (89) og mange andre beboere på helse- og velferdssenter i Trondheim, når de skal oppdatere seg på hva som skjer i byen sin.
– Jeg kan ikke tenke meg en bedre måte å komme meg ut i byen på. For hver sykkeltur kan jeg se forandringer i bybildet på nært hold. Jeg er litt dårlig til beins, men med denne sykkelen kommer vi jo oss til steder som ellers ikke ville vært så lett tilgjengelige. Nei, dette er givende. Det er rett og slett hverdagshygge, sier Sven Kolstad, beboer på Hjorten helse- og velferdssenter i Ila.
Klar for sykling
En liten time før har Sven Kolstad tatt plass i passasjersetet på den ene av de to el-transportsyklene som helse- og velferdssenteret disponerer. I den andre sykkelen sitter en kvinnelig beboer.

Hjelm på: Avdelingsleder Monica Aftret sørger for at hjelmen til Sven Kolstad sitt reisefølge sitter slik den skal. Helse-rekrutt Per Martin Buan hjelper Sven. Sykepleier Wanda Roland har overoppsyn. Så er det klart for sykkeltur.
Ferden går forbi Ila kirke, gjennom Kalvskinnet der trærne ned mot Nidelva står i full blomst. Over lyskrysset ved Prinsen kinosenter, så forbi Nidarosdomen og rådhuset.

Is-tid: Etter halvtråkket tur er det klart for krone-is på Torvet.
På Torvet er det tid for en krone-is, før ferden går videre forbi jernbanestasjonen og restaurant Troll, under kulvert til sjøsiden forbi sjøbadet og tilbake til Hjorten.
Berikelse
Sykepleier og sykkelfører Wanda Roland kommer fra sykkellandet Nederland. Hun er klar på at de to el-transportsyklene også er en en berikelse for ansatte.

Nostalgi-tråkk: Forbi Fosenkaia der veteranbåtene til Kystlaget Trondhjem ligger til kai.
– Det er herlig å kunne ta slike avbrekk sammen med beboerne. Begrensningen i bruken er vel egentlig tiden. Bemanningen avgjør hva som er praktisk mulig. Derfor skulle vi gjerne hatt tilgang på sykkelpiloter – ansvarsbevisste frivillige fra lag og foreninger som kunne fått opplæring på syklene, sier Wanda.
Sykkelpiloter
I Trondheim finnes et slikt tilbud – Sykling uten alder – et tilbud der frivillige oppsøker helse- og velferdssenter og tilbyr sykkelturer. Men under korona-pandemien har ordningen ligget nede.
– Så snart situasjonen tillater det, ønsker vi å starte opp tilbudet vårt igjen, sier Monica Henriksen-Toset, leder av Sykling uten alder Trondheim.

Sykling uten alder: – Så snart situasjonen tillater det, ønsker vi å starte opp tilbudet vårt igjen, sier Monica Henriksen-Toset, leder av Sykling uten alder Trondheim. Bildet er fra 17. mai toget i 2017. Foto: Sykling uten alder
Sykling uten alder Trondheim har selv ingen sykler, men helse- og velferdssentrene i byen har tidligere kunnet søkt kommunen om midler til innkjøp av slike el-transportsykler. Derfor har en rekke helse- og velferdssenter sykler til disposisjon.
– Hvordan kan man bestille dere – og hvem kan bestille?
– Vi har en åpen side på Facebook for alle; Sykling uten alder Trondheim. Og så har vi en lukket side for de som vil bli pilot og for ansatte/aktivitører på helse- og velferdssenter i byen. Ta kontakt via åpen side først. Målgruppen er i første omgang de som bor på helse og velferdssenter, sier Monica Henriksen-Toset.