Litt smarter
Grønt girskifte for byens næringsliv
Bravida-trio: Salgs- og markedssjef Roar Wold (t.h) holder til på hovedkontoret på Tungasletta, mens Erlend Husby og Ola Jenssen skal ha sin arbeidshverdag hos Bravida GreenHub i Midtbyen, der utslippsfri transport er ett av kravene de stiller til seg selv.
– Elektriske varesykler er dyre. Tilskuddet fra kommunen gjør jo at investeringslysten blir større! Det sier salgs- og markedssjef i Bravida, Roar Wold. Bedriftens nye midtbyavdeling, Bravida Greenhub, har akkurat fått sine første el-lastesykler, og satser på en billøs hverdag.
Trondheim kommune har tilskuddsordninger for en rekke transporttiltak som kan bidra til å redusere utslippene av klimagasser. En av høstens nyheter er at næringsaktører kan få dekket deler av utgiftene ved kjøp av elektrisk lastesykkel. Tanken er at dette skal gjøre det lettere å ha en bilfri arbeidshverdag for bedrifter som kan frakte med seg nødvendig utstyr på en lastesykkel.
For Bravida kom tiltaket perfekt timet. De har nylig åpnet en «GreenHub» i Kjøpmannsgata. Nå kan ti montører og serviceteknikere dra ut til kortreiste oppdrag i sentrum. To elektriske lastesykler er akkurat ankommet, en tredje står i bestilling.
– Vår grønne start
– En «hub» er et sted som distribuerer ting. GreenHub-konseptet er vår grønne start på å distribuere tjenester på en utslippsfri måte, forklarer Roar Wold. Han selv holder til på hovedkontoret på Tungasletta, sammen med 550 andre ansatte. Denne dagen har han tatt turen inn til byen på elsparkesykkel, det andre kjøretøyet som gjelder hos Bravida Greenhub.
1. september åpnet konsernet GreenHubs i åtte nordiske byer. Tanken er at de skal kunne levere servicetjenester i bykjernene uten bruk av bil. Konseptet er allerede testet ut i Oslo og Bergen, etter at politiske vedtak presset frem løsninger med mindre bilbruk.
En gulrot til bedrifter
I Trondheim jobbes det foreløpig mer med gulrot enn med pisk. Håpet er at tilskuddsordninga skal få flere bedrifter til å bytte ut bil med sykkel for å levere sine varer eller tjenester.
Etter at tilskuddsordninga ble innført i august, har seks bedrifter søkt. Stakvik håper at flere melder sin interesse innen 15. november, som er siste frist på dette budsjettåret.
Kommunen dekker 30 prosent
Kommunen kan dekke inntil 30 % av innkjøpet, begrenset oppad til 30 000 kr per sykkel. Hver bedrift kan søke om tilskudd for inntil 10 nye el-lastesykler. I søknaden må bedriften forklare hvordan syklene er tenkt brukt.
– Vi også ønsker et grovt estimat på hvor mye bilbruk lastesyklene kan erstatte, sier Stakvik.
Roar Wold har regnet litt på hvor stor utslippbesparelsen kan bli på Bravidas tre lastesykler. Han har kommet frem til at det utgjør om lag 4 tonn CO2 per år. Det inkluderer ikke endrede reisevaner til og fra jobb for de ansatte på den billøse avdelinga.
Gir godt omdømme
– Vi har stilt som krav til alle som skal jobbe ved Greenhuben i Kjøpmannsgata at de må komme seg til jobb uten bruk av bil. Det er ikke til å legge skjul på at for mange er det en litt tung ting å måtte gi fra seg servicebilen sin. Det må skrues noen knepp i hodet på folk, men dette blir bra! Vi ser at her i Midtbyen blir det vesentlig kortere reisetid ut på oppdrag hvis vi bruker sykkel. Kunden sparer penger, kommunen sparer utslipp, våre biler tar ikke opp p-plasser. Vi tror at Bravida blir en mer attraktiv leverandør av tekniske tjenester når vi med vår bærekraftsstrategi bidrar til at også våre kunder blir grønnere, sier Wold. De har allerede lagt merke til at folk snur seg etter sparkesykler og lastesykler med Bravidas logo. Utslippsfrie transportløsninger gir bedriften et godt omdømme.
Mange oppdrag kan løses uten bil
Typiske oppdrag for Bravidas elektrikere, rørleggere og serviceteknikere kan være å fikse et lysarmatur i et skilt som er blitt mørkt, montere noen ekstra stikkontakter på et kontor, ta en årskontroll på tekniske systemer i et bygg eller finne ut hvorfor det blinker feil på alarmsentralen på et kjøpesenter. Dette er jobber som strengt tatt ikke krever så mye utstyr og slett ingen bil.
– Montøren må ha med seg en sekk med PC for feilsøking og verktøykofferten sin. Dette er det god plass for i lastekassa på sykkelen. Hvis vi trenger mer utstyr, kan dette leveres på stedet av grossisten, sier leder for Bravida Greenhub, Erlend Husby. Hans salgskollega Ola Jenssen forventer at miljøprofilen på sikt også vil gi utslag på rekrutteringa av fagfolk.
– Yngre folk er opptatt av miljø og har et åpent sinn for nye løsninger. Det blir selvsagt spennende å se hvordan dette fungerer, ikke minst når det blir vinter. Vi har trua, sier Jenssen, som selv har begynt å bruke sparkesykkel når han skal ut til kunder for en prat.
Positive reaksjoner fra kunder
Wold berømmer kommunen for tilskuddsordninga. Det gjorde at det var lettere å få gjennomslag for å gå til innkjøp av sykler til 85 000 kr stykket.
Om han skal få komme med et innspill til kommunen, er det å gjøre en presisering i søknadsskjemaet. I skjemaet kan det ifølge Wold oppfattes som om det kun er administrerende direktør som kan logge seg inn i kommunens tilskuddsordning og søke kommunens tilskuddsbase.
Kommunens klimarådgiver, Renate Stakvik bekrefter at noen med en rolle i styret til bedriften må logge seg inn som aktør første gang man skal søke tilskudd, for eksempel administrerende direktør. Men så kan man opprette en rolle for den kontaktpersonen som ønsker å sende inn søknaden. Derifra er det den oppgitte kontaktpersonen for søknaden som får ansvar for videre oppfølging.
Roar Wold er definitivt fornøyd med at de nå får tilgang på flere sykler, takket være tilskuddsordningen.
– Kundenes reaksjoner lover godt. Vi får tilbakemeldinger om at de synes dette er smart, at det er kult å ha oss i Midtbyen. Og at våre miljøtiltak hjelper til å bygge opp under deres bærekraftsstrategi.
Les mer om ordningen her og send inn din bedrifts søknad før fristen 15. november. Søknadene behandles fortløpende.