Levende by
Smartere gatelys flere steder i Trondheim
Smarte gatelys i Tømmerdalen dimmes ned når det ikke er aktivitet og lyser sterkere når det er bevegelse der.
Trondheim kommune har ansvar for drift på over 25 000 gatelys! Men gatelys er ikke bare et gatelys. Nå er for eksempel 80% av gatelysene byttet til mer energieffektive LED-lys.
Fremover vil alle nye gatelysarmaturer få LED-lys og de er også klargjort for smart styring. For alle nye gatelys skal være klargjort for smarte gatelys. Dette står det også mer om i Trondheim kommunes Veglysnorm.
Hva er smarte gatelys?
Smart styring av gatelys gir mange muligheter. Med smarte gatelyset er det strøm til hvert gatelyspunkt, noe som ikke var standard på de gamle lyktene, forklarer planlegger i Trondheim bydrift Rune Ellingsen. Smarte gatelys kan også ha sensor som gjør det mulig at lyset dimmes opp og ned, ut fra aktivitet på veien. Det betyr mindre bruk av strøm og mindre lysforurensing.
Smarte gatelys kan også dimmes opp og ned i perioder ved behov. Så hvis politiet eller brannvesen har behov for ekstra lys på natten, kan lyset dimmes opp.
Enkel styring som gjelder alle punkter
Det som er mest vanlig ved kommunale veier i dag er gatelysarmaturer med såkalt midtpunktsdimming der det er mulig å dimme ned lyset på natten og dimme det opp tidlig morgen og kveld. I dagslys slås lyset helt av. Lysstyrken er på mellom 90% på kveld og morgenen, og rundt 60 prosent på natten.
Ellingsen forklarer at disse lysene styres sentralt. – Rundt i byen står det 8-900 tennskap med en node som snakker med et overordnet system. En fotocelle som står plassert ved Samfundet gir data om hvordan lysforholdene er. Dette gir utgangspunkt for når alle kommunale lys i Trondheim slås på og av, sier Ellingsen.
Gatelysene slås av rundt 30-45 min før soloppgang og på igjen tilsvarende etter solnedgang. Det kan være noen værvariasjoner ettersom det er forskjell på lysforhold ved helt klart vær og for eksempel mye skyer og nedbør.
Les også mer om økt trygghet ved belysning i parker og turstier
Hvor mye lyser et gatelys
Så hvor mange timer er gatelyset i drift i løpet av et år? Rune Ellingsen forteller at et gatelysarmatur har ca 4000 timer drift i gjennomsnitt på et år. – I Trondheim kommune har vi krav til 100 000 timer levetid på armatur, ca 25 år, forteller han.
Det er mye fokus på forbruk av strøm. Kjetil Haarberg jobber som ingeniør ved vegavdelingen i Trondheim bydrift og han forteller at i Trondheim kommune har de energimåling på gatelys og det er kun et fåtall av tennskapene som ikke er målt. – Totalt var energibruken for gatelys i Trondheim kommune ca 126 408 000 kWt for 2021, forteller han.
Testområder i Trondheim
Trondheim bydrift har hatt et prøveprosjekt i Breidablikkveien der de satt opp helt nye gatelys. Men det var ikke kun gatelyset, men hele systemet rundt armaturene ble også modernisert. Det er strøm til hvert gatelyspunkt, noe som ikke var standard på de gamle lyktene.
I Tømmerdalsveien og ved Sandmoen/Heggstadmoen er det også sensorer som gjør at lysene dimmes automatisk ned når det ikke er noen der. En slik løsning er ikke aktuell på steder med mye trafikk, men i skogområder som Tømmerdalen passer det godt. Det er fordeler med mindre lysforurensning og mindre strømforbruk.
Et annet prøveprosjekt er Sjetnemarka. Her har kommunen montert smarte gatelys hvor de manuelt kan gå inn og gjøre endringer ved behov. Det ser ut til at det stort sett har fungert bra. – Det har ikke vært noen store utfordringer her, forteller planlegger Rune Ellingsen.
Ellingsen forteller om et prosjekt på Nordre Ilevollen i Trondheim som kommer. Her skal det settes opp Trolla-armatur med asymmetrisk belysning. På den måten vil det lyse kun til en side. I dette tilfellet lyser de mot veien og ikke husene.
Hva er planen for gatelys fremover?
Utfordringen for Trondheim kommune fremover blir å finne et system som er enkelt å bruke og som ikke har for store kostnader for innkjøp og drift. – Men det bør jo fungerer som vi ønsker, sier Rune.
Fremover skal de undersøke videre hva som finnes på markedet og se på hva andre kommuner har gjort. Et spørsmål som dukker opp er om Trondheim skal ha ulike systemer i byen eller om de skal gå for mest mulig lik styring. Trondheim kommune har vært i dialog med entreprenører og leverandører. -Vi setter krav til hva slags armaturer vi skal ha i Trondheim kommune, påpeker Ellingsen. Han forteller at de kan ikke bare hoppe på det første som dukker opp. – Det er mange muligheter, så nå må vi finne hvilken løsning vi skal bruke, avslutter han.