Levende by
Gjennomtenkt bysykkelkart
Plassering: Bysykkelstasjonene er plassert tett på målpunkter for brukerne, for eksempel til matbutikker, treningssentre og studiesteder og til steder brukerne ønsker å sykle til som Bakklandet. (Foto: Vilde Bang Foss)
Første april startet en ny bysykkelsesong, og hvor du finner bysyklene er slett ikke tilfeldig. Du finner ingen bysykler på Byåsen. Hvor de 67 stasjonene er plassert, er gjort ut fra taktiske valg med tanke på hvor bysykkelen best fungerer.
– Plasseringene er valgt i samråd med kommunen, og har bakgrunn i kartanalyser og statistikk angående bruksmønster. Vi har forsøkt å plassere oss tett på målpunkter for brukerne, slik som matbutikker, treningssentre og studiesteder. Steder brukerne ønsker å sykle til. I tillegg er mange av stasjonene strategisk plassert langs kommunens sykkelveinett, forteller Christoffer Bakken Åkre. Han er utdannet by- og regionplanlegger og har hatt ansvar for planlegging av de fysiske stasjonene i Trondheim.
Passer best i de lavereliggende områdene
Du finner ikke bysykler i hele Trondheim. Det hadde ikke blitt et funksjonelt system hvis stasjonene hadde blitt spredt over hele kommunen. Gjennom å konsentrere seg om Midtbyen og de lavereliggende områdene, får vi et konsentrert nettverk med god dekning som er attraktivt og velfungerende.
Nå håper vi at folk tar byen i bruk igjen.
Da blir det også økt bysykkelbruk.
Hvis flere stasjoner hadde blitt plassert i høyden, ville det blitt enda mer arbeid med transport av sykler. For at riktig mengde sykler skal være på rett sted til rett tid av døgnet, fraktes sykler på bil. Gjerne fra lavtliggende stasjoner og opp til de som ligger høyere.
– Likevel har vi etter hvert fått et stort nett helt fra Sluppen til Falkenborg.
Fleksibilitet
– Selv har jeg brukt bysykkel siden lenge før jeg begynte å jobbe med dem. Å bruke bysykkel gir en veldig fin fleksibilitet til å gjøre ting på sparket. En trenger ikke å ta med sykkelen hjem igjen og en trenger ikke være redd for at sin egen sykkel blir stjålet. Dessuten blir det gjerne billigere å bruke bysykkel enn drift og vedlikehold av egen sykkel, sier Åkre.
Selv om nettet av stasjoner er ganske tett, så er det også mulighet til å låse sykkelen hvis en for eksempel skal innom for å kjøpe en is eller noe å drikke en varm sommerdag. Da kan en velge pausefunksjonen i appen og sette på låsen i framhjulet.
– Vi jobber også med virtuelle stasjoner. Det kan være fleksibelt hvis stativene blir fulle, hvis vi vil teste ut nye steder eller for eksempel ved arrangement. Teknologien er klar, men vi må selvfølgelig ha tillatelse fra kommunen før vi kan iverksette denne løsningen i bybildet.
Tid for å ta byen i bruk igjen
De to siste sesongene har vært preget av korona. Det har vært vanskelig å planlegge, det har vært mye restriksjoner og folk har holdt seg hjemme.
– Nå håper vi at folk tar byen i bruk igjen. Da blir det også økt bysykkelbruk. Vi har gjennom brukerundersøkelsene fått veldig gode tilbakemeldinger. Brukerne er generelt veldig godt fornøyd med tjenesten, både beliggenhet på stativene og og verdi i forhold til pris. Nesten alle svarer også at de vil fornye abonnementet sitt og at de gjerne anbefaler bysykkel til andre.
For deg som aldri har prøvd bysykkel før, anbefaler Åkre gjerne et dagspass en dag du skal litt flere steder og kanskje i tillegg har anledning til å ta en fin tur for turens egen del.
– Selv synes jeg det er veldig fint å sykle nede ved Skansen og Brattørkaia. I uke 17 blir det også arrangert ei gratisuke – da kan de som ønsker få prøve bysykkelen helt uten kostnader!