Litt smarter

Sparer penger og miljø med elvarebil

Del denne artikkelen

Trives med el-varebil: Tømrerne Lars Erik Wold (t.v) og Stian Svendsen hos Orion Vaktmesterservice AS har blitt positivt overrasket etter at de byttet dieselvarebil med el-varebil. − Den fungerer veldig greit, sier de to. Foto: Unni Skoglund

El-varebilen til Orion Vaktmesterservice AS suser nærmest lydløst gjennom gatene på vei til nye oppdrag. Bedriften sparer flere titusener i året per bil, som bruker el og ikke diesel.

Tekst
Unni Skoglund

− Jeg var negativ til el-varebil før vi fikk det, men det tok bare en ukes tid før jeg ble overbevist, sier tømrer Stian Svendsen.

Vi møter han i garasjen til bedriften i Fossegrenda. Her laster han og kollega Lars Erik Wold inn utstyret de trenger for å utføre dagens oppdrag: Demontering og ferdigstillelse av kjøkkeninnredninger. De to kollegaene har kjørt el-varebil hver eneste arbeidsdag de to siste månedene og er positivt overrasket over hvor bra bilen fungerer som arbeidsbil.

Overbevist:– Elvarebil fungerer veldig bra til vårt bruk. Det krever litt planlegging for å holde kjørelengden på et fornuftig nivå, men ellers er det som å kjøre en vanlig varebil, sier tømrer Stian Svendsen (bak rattet). Både han og kollega Lars Erik Wold er positivt overrasket over kjøreegenskaper og rekkevidde på elvarebilen, en Nissan ENV 200. Foto: Unni Skoglund

 Arbeidsgiveren til Stian og Lars Erik, Orion Vaktmesterservice AS, faser nå ut de fleste dieselbilene sine til fordel for el. I dag har vaktmesteravdelingen én el-varebil og tømreravdelingen én. Etterhvert som leasingavtaler går ut vil de skifte ut ti av sine tretten biler. Skiftet vil skje innen de neste fire årene.

Miljø og bunnlinja utslagsgivende
Grunnen til omleggingen av bilparken er todelt og tydelig: − Miljøaspektet har betydning for oss. I tillegg ser vi på bunnlinja at vi sparer rundt 40 000 kroner i året per el-varebil, sammenliknet med dieselbil. Det er mye penger, poengterer daglig leder, Birger Ingemar Kristoff Wold.

Bedriften jobber mye for både St. Olavs, NTNU og Trondheim kommunes ulike virksomheter. En stor del av oppdragene deres er i sentrum og dermed aktuelle for å kjøre el-varebil, til og fra. Da slipper de bompenger og avstandene er korte. Når dagen er omme, settes bilene til lading over natta. Dersom de har behov for hurtiglading, kan de kjøre innom hos Nissan eller Peugeot. El-varebilene krever også markant mindre service enn dieselvarebilene.

Bedriften var tidlig ute med å teste elbil, men har ventet på at teknologien skulle bli moden før de satset for fullt.

Signaleffekt:Orion Vaktmesterservice AS synliggjør at de kjører el-varebil med ulike merker på bilen. De håper deres valg kan inspirere andre. Her viser daglig leder, Birger Ingemar Kristoff Wold, fram den nyeste el-varebilen deres. Foto: Unni Skoglund

− Vi prøvde Buddy for ti år siden, med tanke på at det kunne være en bil som vi i administrasjonen kunne bruke til og fra møter, men batterikapasiteten var for dårlig. I dag er situasjonen en annen, og med litt planlegging fungerer det godt. Vi må gjøre vårt for miljøet. Og en ekstra bonus er pengene vi sparer, sier Birger Wold. I dag kjører vaktmesteravdelingen Peugeot Partner, mens tømreravdelingen har kjørt Nissan ENV 200 i halvannet år.

Forankret hos de ansatte
Vaktmester- og tømrerbedriften som holder til i Fossegrenda har vært Miljøfyrtårnbedrift i 10 år. De har blant annet jobbet bevisst med å kutte unødvendig kjøring, noe som kommer godt med når du kjører elvarebil. De planlegger alltid kjøreruta godt på forhånd for å være sikre på at de har nok strøm også på vinterstid, når oppvarming av bilen krever mye energi.

− Vi diskuterte mye i forkant av anskaffelsen av el-varebil. Flere ansatte var skeptiske. Men til slutt konkluderte arbeidsmiljøutvalget med at vi skulle gå for el-varebil. Heldigvis har erfaringene vært positive og alle i bedriften er innstilt på at de kommer til å gå over til å kjøre el-varebil på jobb, før eller siden, sier Wold.

I forkant av at de gikk til anskaffelse av vaktmesteravdelingens Peugeot Partner, benyttet de seg av kommunens prøveordning hvor de fikk låne elvarebil gratis i en uke. Det var en nyttig erfaring og gjorde det enklere å ta valget om å gå fra diesel til el.

Kommunen med flere støttetiltak
Nå har Trondheim kommune flere nye tiltak for at det skal bli enklere for bedrifter å velge el-varebil framfor bensin- eller dieseldrevne varebiler: Kommunen tilbyr nå tilskudd til leasing av batteridrevne varebiler og etablering av ladepunkt til elvarebil. Hensikten med ordningen er å stimulere til at flere kjører el-varebil i jobbsammenheng, slik at utslippene fra næringstransport også reduseres. Ordningen er en del av kommunens arbeid for det grønne skiftet i transportsektoren, og man kan søke støtte frem til 1.mai 2019. Orion Vaktmesterservice AS har tatt valget uten å vite om tilskuddene som kommunen nå lanserer. De er positive til tiltakene, men fant altså ut at regnestykket gikk i pluss også uten støtte.

− For oss er helt klart den økonomiske gevinsten av stor betydning. Det er en god følelse å spare penger samtidig som vi sparer miljøet for utslipp. Vinn-vinn, rett og slett, sier Birger Ingemar Kristoff Wold.

Suser i vei: En av bedriftens to el-varebiler på vei til oppdrag. Firmaet skal nå skifte ut ytterligere åtte dieselbiler med el. De gjenværende tre bilene i bilparken deres beholdes fordi disse må kunne trekke store hengere og lifter. Foto: Unni Skoglund

I garasjeanlegget  i Fossegrenda er vaktmesterbilen ferdig lastet og klar for innsats. Dagens rute går først til Vikhammer og deretter til Midtbyen. De stillegående egenskapene til bilen har også en fordel:

− Nå kan vi spille musikk uten å plages av motorstøy, sier Lars Erik Wold og Stian Svendsen med brede smil før de ruller av gårde.

 

Vil du ha de siste nyhetene fra Trondheim 2030?

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Takk for din påmelding!

Saken plassert geografisk

Se alle saker på kartet

Har du lest disse sakene?