Litt smarter
Utslippsfri varelevering i virustider
Smittevern-tiltak: Et av tiltakene for å redusere smitterisiko forbundet med varelevering, er at sjåførene setter leveransen like innenfor varemottaksdøra, og sjåføren signerer selv på skanneren - uten å komme i nærheten av de ansatte i butikken. Foto: Knut Okkenhaug
Vareleveringene til matbutikkene i Trondheim går som normalt, selv om det meste annet føles «mot normalt» denne våren. Målet er at all transport skal være smittefri. En del er også utslippsfri.
For to måneder siden var rikspressens klimaøyne rettet mot Asko i Trondheim. At det midtnorske regionkontoret til en logistikkbedrift som frakter dagligvarer, skulle være verdens første til å ta i bruk serieproduserte hydrogenlastebiler, det var en aldri så liten sensasjon.
Du skal snart få høre hvordan det er mulig å kjøre en bil med vanndamp som eneste utslippsprodukt, men først over til det som preger alles hverdag denne våren: korona og smittefrykt. I første fase av vanlig drift på hydrogenlastebilene i Trondheim, fikk bedriften nemlig plutselig noe annet å tenke på.
Ekstra-tiltak
– Det går fint for transportnæringa å opprettholde vareleveransene så lenge kundene i dagligvarehandelen ikke hamstrer, men vi har selvsagt vært nødt til å sette inn en del ekstra tiltak for å sikre at leveransene forgår på en smittefri måte, forteller administrerende direktør Jørn Endresen. På telefon, selvsagt.
Det er ikke tidspunktet for å komme på besøk hos Asko, for å si det slik.
– Nei, nå har bare våre egne ansatte tilgang, sier Endresen. Det er ingen fysiske møter nå, heller ikke i regionsjefens kalender. I kantina er det slutt på all annen servering enn innpakket, påsmurt baguett, og de ansatte må sitte med minst 2 meters mellomrom. De som kan ha hjemmekontor har det, men det er vanskelig å kjøre lastebil på hjemmekontoret. Varetransport er en samfunnsviktig funksjon, og så å si alle sjåfører er i drift. Endringer er det like fullt. Alle varemottak, all tømming og lasting gjøres av ASKOs egne ansatte, som er opplært i gode rutiner for vask av hender og utstyr. Eksterne sjåfører må pent vente utenfor.
Slik går hjulene rundt i virushverdagen
Ute hos kunden er også rutinene endret for minimal kontakt. Varene leveres like innenfor varemottaksdøra, og sjåføren signerer selv på skanneren, i stedet for å oppsøke kunden for å få signatur.
– Signering foregår vanligvis med finger på skjermen, og det kan jo føre til spredning av smitte. Vi har gjort avtale med kundene våre om at det gjelder andre rutiner i denne perioden. Vi har heldigvis det nødvendige tillitsforholdet som skal til for at de aksepterer at våre sjåfører kvitterer selv.
Butikksjef hos Kiwi Dalgård, Kenneth Bjærum, bekrefter at dette fungerer greit.
– Bortsett fra dette går alt som vanlig, varene kommer som de skal og vi får det vi bestiller, sier han.
Mindre kjøring – mer opplæring
Asko har foreløpig greid å holde 97 % av sine ansatte i jobb, til tross for at 80 % av kundene er satt på pause på grunn av stengte skoler, barnehager, hotell og restauranter.
– Sjåførene har mindre kjøring, men vi har framskyndet planlagte interne opplæringsprosjekt og satt i sving en del tekniske byggeprosjekt der vi nå bruker egne folk. I tillegg opplever vi stor fleksibilitet hos de ansatte, som har tilbudt seg å ta ut ferie eller avspasering. Jeg føler at dugnadsånden er over oss på alle områder, sier Jørn Endresen.
Utslippsfrie biler
Det var ikke dette de så for seg som vårens fokus. Disse månedene skulle handle om bedriftens stolthet, de nye hydrogendrevne lastebilene. Tre av de fire bilene i Trondheim står og venter på en oppgradering som må utføres av Scanias teknikere fra Sverige og en underleverandør fra Tyskland, så mens innreiseforbudet gjelder, får Asko nøye seg med å bruke den ene 0-utslippsbilen som er i drift.
– Sjåførene er veldig fornøyd med den, de rapporterer om lite støy og sier at den er enkel å kjøre, sier Endresen.
Asko er et eksempel på hvordan aktører i næringslivet kan bidra med løsninger, ikke bare under koronakrisen, men også på klimakrisen. Bedriften har en ambisjon om at de innen 2026 skal gjøre all distribusjon av matvarer med nullutslippsbiler, altså elbiler og hydrogenbiler. Ett år etter planen, men like fullt først i verden, kan de altså skryte av å ha verdens første hydrogendrevne lastebiler.
– Når kunder sier at de ønsker et skilt på veggen med «Våre leveranser kommer fra Asko med biler som har nullutslipp», da tar vi det som et godt tegn på at miljøinnsats bygger omdømme, sier Endresen, som også håper miljøinnsats vil telle mer i framtidens offentlige anbud.
– Grønt hele veien
Også på Kiwi Dalgård opplever de å ha kunder som bryr seg om butikkens klimasatsing. Butikken, som er selvforsynt på strøm ved hjelp av varmebrønner i bakken og solceller på bygget, er fornøyd med å få varer tilkjørt med nullutslippskjøretøy.
– Da snakker vi grønt hele veien, og vi kommuniserer dette til kundene våre. Mange av dem er nysgjerrige på hvordan dette med hydrogenbiler fungerer, forteller butikksjef Kenneth Bjærum.
Kommunen ønsker mer hydrogen i trafikken
– Hvis vi skal nå målet vårt om 85% reduksjon i utslippstallene fra 1990 innen 2030, trenger vi mer infrastruktur for nullutslippstrafikk i byen vår, sier Jøran Solli, som er rådgiver i Miljøenheten til Trondheim kommune. I løpet av året utføres en analyse som skal fortelle kommunen hvilke tiltak som må gjøres tilknyttet ladestasjoner og fyllestasjoner for hydrogen og biogass for å komme i mål. – Vi ønsker både å legge til rette for flere brukere og å støtte næringsvirksomhet i regionen som er knyttet til produksjon av biogass og hydrogen, sier Jøran Solli.
Han roser Asko for å være en kraftfull pådriver.
– Vi forsøker å aktivt legge til rette for hydrogendrevne tyngre kjøretøy og har blant annet nylig sendt inn en søknad til Enova i forbindelse med en bil til Trondheim Renholdsverk, men Askos satsing skal vi ikke ha noe av æren for. Der har vi bare vært heiagjeng, sier Solli.
Den store smellen
I fjor sommer var Trondheim kun uker unna å få en energistasjon med fyllemuligheter for hydrogen også for privatmarkedet. Drivstoffselskapet Uno X, med styreleder Odd Reitan i spissen, hadde rukket å åpne tre stasjoner på landsbasis og Trondheim og Hell sto for tur. Men så sa det pang i Sandvika. En feilmontert plugg i en hydrogentank i Bærum utløste en kraftig eksplosjon som til alt hell bare førte til materielle skader. Etter dette la Uno X Energi all videre hydrogensatsing på is.
– Vi vil ikke tilby hydrogen til privatmarkedet før utviklingen har tatt teknologien noen steg videre. Det handler fremfor alt om sikkerhet, opplyser selskapets ledelse til Trondheim2030.
– Etter eksplosjonen hos Uno X stoppet arbeidet med hydrogensatsingen opp fra juni til desember. Vi gjorde ekstra sikkerhetstiltak for flere millioner. Nå står høytrykkstankene på taket, og vi føler oss helt trygge på at en eksplosjon som den i Sandvika ikke kan skje på vårt anlegg, sier Askos Jørn Endresen.