Transport & miljø

Sikret seg tilskudd rett før fristutløp

Del denne artikkelen
Litt smarter
Mange fordeler: Med elvarebil har Oskars Nazars (foran) redusert bedriftens utgifter til drivstoff og bompasseringer. Som budsjåfør setter han stor pris på å ta seg effektivt fram i trafikken ved hjelp av kollektivfeltene.

Mange fordeler: Med elvarebil har Oskars Nazars (foran) redusert bedriftens utgifter til drivstoff og bompasseringer. Som budsjåfør setter han stor pris på å ta seg effektivt fram i trafikken ved hjelp av kollektivfeltene.

Vurderer du elvarebil til din bedrift? Da er det akkurat NÅ – før 1.mai – du skal gå fra tanke til handling.

Tekst
Guro Kulset Merakerås
Foto
Guro Kulset Merakerås

Én av ti biler i trondheimstrafikken er varebiler- flesteparten av disse går på bensin eller diesel.  Men din bedrift kan gjøre et smartere og mer miljøbevisst valg; elvarebil. Send en søknad innen 1. mai og få tilskudd til leasing av en slik bil, og/eller etablering av ladepunkt for elvarebil. Din bedrift kan få opptil 130 000 kroner fra Trondheim kommune ved overgang til elvarebil.

–Glad vi gjorde det

Blant de som allerede har søkt og fått innvilget støtte, er Oskars Bud AS, som eies og drives av ekteparet Emma Hope Nazare og Oskars Nazars. Sistnevnte er glad bedriften hans gjorde nettopp det.

<Strong>Sparer penger:</Strong> Oskars Nazars er storfornøyd med at elvarebilen lar ham spare penger og tid i hverdagen som budsjåfør.

Sparer penger: Oskars Nazars er storfornøyd med at elvarebilen lar ham spare penger og tid i hverdagen som budsjåfør.

– Det er så deilig å sette seg i bilen uten den motorstøyen, og så vite at du kjører utslippsfritt, sier Oskars. På sikt ønsker han å skifte ut hele bedriftens bilpark, slik at de sju andre ansatte også kan kjøre utslippsfritt, billig og effektivt i kollektivfeltet når matvarene skal bringes fra Meny til kunder i hele stor-trondheim.

Penger å spare

Som budfirma med nattkjøring av aviser og andre trykksaker og dagkjøring av dagligvarer, ser ekteparet at det ligger betydelige kostnadsbesparelser i omleggingen til elvarebil. Emma har følgende resonnement: 

– Vi har fire dieselbiler som fyller drivstoff for rundt 25 000 kr per måned, og som påfører oss rundt 5000 kr i månedlige bomutgifter. Vi har egentlig snakket om at vi burde gå over til elbil ganske lenge, og nå som elvarebiler med lengre rekkevidde er kommet på markedet, er vi endelig i ferd med å gjøre alvor av det.

Hjelp å få

Erfaringen med den første elvarebilen deres, en Nissan e-NV200, er at den kjører over 20 mil med bykjøring når den er fulladet etter natta. – Det hender jeg må lade ekstra i løpet av arbeidsdagen. Da går det med 10 – 15 minutter på en hurtiglader, så er jeg på veien igjen, forteller Oskars. Bedriftens første elbil kjøpte de, nummer to skal leases. De har søkt kommunen om og fått innvilget støtte til ett ladepunkt og én leasingbil. Søknaden tok Emma seg av. – Det var egentlig ikke vanskelig å fylle ut skjemaet, men jeg hadde jo ikke gjort det før, og var litt usikker på begrepene, spesielt dette med renteandel. Men Renate hos kommunen var veldig hjelpsom og forklarte alt jeg trengte å vite, så da gikk det greit, sier Emma.

Søk nå – hent bil senere

Renate Stakvik, prosjektmedarbeider i Trondheim kommunes miljøenhet, er glad hun kunne være til hjelp for Emma.  

<Strong>Siste mulighet:</Strong> Renate Stakvik i Miljøenheten håper at bedrifter og organisasjoner som vurderer å gå over til elvarebil kjenner sin besøkelsestid og at de fyller ut søknaden eller tar kontakt med henne innen 1. mai.

Siste mulighet: Renate Stakvik i Miljøenheten håper at bedrifter og organisasjoner som vurderer å gå over til elvarebil kjenner sin besøkelsestid og at de fyller ut søknaden eller tar kontakt med henne innen 1. mai.

– Det er flere som har søkt og allerede fått ut tilskudd, men muligheten for å få støtte gjelder helt klart for flere. Kanskje sitter noen på gjerdet og venter på nye modeller som kommer på markedet i tiden fremover, sier Renate. Folket på gjerdet kan trygt hoppe ned. Tilskuddsordningen gjelder også kontrakter som inngås nå, selv om leasingperioden starter senere.

– Så lenge leverandøren har åpnet for bestilling, kan man benytte seg av ordningen, sier Stakvik. Det eneste kravet er en signert leasingkontrakt, for kommunen gir tilskudd uavhengig av når leasingperioden begynner. Leaser du allerede en varebil med kontrakt som løper for eksempel til 2020, er du litt smartere hvis du signerer avløsende kontrakt for elvarebil innen 1. mai i år. Og har dere allerede elvarebil i bedriften, kan dere også søke om ladepunkt til den eller de bilene, sier Renate.

Et konkurransefortrinn

Klima- og miljøhensyn blir stadig oftere et tellende element i anbud, og da kan elvarebil være et konkurransefortrinn. – Vi ser hvordan samfunnet endrer seg i retning mer klimavennlige løsninger og det vil vi være en del av, sier Emma Hope Nazare i Oskars Bud AS.

<Strong>Fungerer godt i travel hverdag:</Strong> Oskars Nazars´ firma Oskars Bud AS har fem varebiler. Den elektriske varianten har gitt mersmak, og på sikt ønsker Oskars å tilby alle ansatte en arbeidshverdag i lydløse biler som er billige i drift og bedre for klimaet.

Fungerer godt i travel hverdag: Oskars Nazars´ firma Oskars Bud AS har fem varebiler. Den elektriske varianten har gitt mersmak, og på sikt ønsker Oskars å tilby alle ansatte en arbeidshverdag i lydløse biler som er billige i drift og bedre for klimaet.

En elektrisk varebil som kjører rundt med bedriftens logo er dessuten bra omdømmebygging, påpeker Renate Stakvik og fremholder: –  Legg til lavere driftskostnader med billigere drivstoff og mindre vedlikeholdsbehov, så har du en bra pakke, sier Renate. Så langt har det kommet inn flest søknader fra små bedrifter.

Tak på 130.000 kr

Kommunen tilbyr seg å dekke 50 % av den totale rentekostnaden i kontraktsperioden, begrenset oppad til 16000 per bil. I tillegg legger de 10.000 kroner på bordet per ladepunkt bedriften etablerer for lading av varebil.

– Vi har satt et tak på fem biler og fem ladepunkt per bedrift, det vil si at maksimalt støttebeløp er 130 000 kr, sier Stakvik.

Tilskuddsordningen ble etablert i 2018 for å hjelpe flere bedrifter til å gå over til elvarebil. Nå håper Miljøenheten at det kommer et aldri så lite skred like før tilskuddsperioden utløper 1. mai.

Rekker du fristen?

Renate Stakvik vet at en del kvier seg for å starte en søknadsprosess om tilskudd. Hun understreker at hun og hennes kolleger står klare til å hjelpe dersom noen skulle stå fast ved utfyllingen av det som er et relativt enkelt skjema.

– Den eneste dokumentasjonen du trenger er en leasingkontrakt. Når du signerer den, kan du spørre bilforhandleren om hvor mye renta utgjør, for dette beløpet skal du fylle ut i skjemaet, forklarer Stakvik.

Og hvis du på ingen måte rekker å dra innom en bilforhandler før 1. mai?

– Ta en telefon  eller send en epost til oss, oppfordrer Renate. – Målet vårt er å få flere bedrifter til å bruke elvarebil. Vi utviser ganske stor fleksibilitet for å hjelpe bedriften din over i nullutslippsgjengen hvis vi først har opprettet en dialog om saken, sier Renate Stakvik.

Vil du ha de siste nyhetene fra Trondheim 2030?

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Takk for din påmelding!

Har du lest disse sakene?