Litt smarter

Slik kan den nye fløttmannen bli

Del denne artikkelen

Ny fløttmann: NTNU-forsker Egil Eide viser fram en prototype av den selvkjørende ferjen. Foto: Håvard Egge

Neste år kan du reise med verdens første førerløse ferje fra Ravnkloa til Brattøra. Lurer du på hvordan en ferje uten fører fungerer? Vil du bli med?

Tekst
Håvard Egge

Den førerløse miniferjen kommer til å gå fra Ravnkloa og over til Vestre Kanalkai, og skal kunne brukes av alle som ønsker å krysse kanalen.

– Ferjen blir en fin snarvei for myke trafikanter mellom sentrum og Brattøra, og det er bra for mobiliteten i byen vår, sier enhetsleder for Miljøpakken Inger Mari Hansen Eggen.

Hun tror den nye fløttmannen kommer til å få faste brukere, samtidig som ferjen også blir et nytt tilbud til turister i Trondheim.

– Den åpner muligheten for flotte rundturer på Skansen og Brattøra, sier Eggen.

Trondheim 2030 har vært med på en testtur med en prototype av nyvinningen, som utvikles av forskere ved NTNU.

Helt trygt

Den førerløse ferjen skal styres via 5G-nettet.

– Datamaskiner og sensorer om bord vil sørge for navigering, styring og kartlegging av omgivelsene, forklarer førsteamanuensis ved Institutt for elektroniske systemer ved NTNU Egil Eide.

Han kan forsikre om at det kommer til å være helt trygt å bruke den såkalte autonome ferjen. 

– Den forholder seg til sjøveisregler, og tar hensyn til andre båter slik at man unngår kollisjon, sier Eide.

Bestilles via en app

Miniferjen skal fungere etter et såkalt on demand-prinsipp. 

– Den skal kunne bestilles via en app slik at den ligger klar når du skal over. Så er det bare å gå eller sykle om bord og trykke «kjør» – nesten som i en heis. Turen kommer til å ta under et minutt, og vil gjøre det enkelt å komme seg over til Brattøra, sier Eide.

Ser fram til å få testet teknologien

Smart transport: Prosjektleder i Hans Kristian Ryttersveen legger til rette for godt samarbeid mellom NTNU og kommunen – og ser fram til å få testet den nye teknologien. Foto: Håvard Egge

– De største byutviklingsområdene i Trondheim ligger utover på Brattøra og Nyhavna. Det er her byen kommer til å vokse mest i de neste 10-30 årene fremover i tid, så å se på mobilitetsløsninger på vann, som dette er kjempeinteressant for kommunen, sier Hans Kristian Ryttersveen, prosjektleder for byutvikling, Universitetskommunen TRD3.0.

Slik jobber Universitetskommunen TRD3.0 med byutvikling.

Han ser fram til å få testet den nye teknologien.

– Det blir kjempespennende, og vil gi oss kunnskap som vi ønsker å bruke i den videre byutviklingen i Trondheim – både på Nyhavna og Brattøra. Men, også å se på hvordan dette kan legge til rett for nye former for næringsliv i Trøndelag, og hvordan det kan eksporteres og brukes i resten av verden.

  • Ny snarvei: Neste år kan kanalen i Trondheim få en ny helelektronisk fløttmann. Foto: Håvard Egge

  • Passasjertrafikk: Den nye miniferjen begynner prøvedrift etter neste sommer. Foto: Håvard Egge.

Klar til bruk i 2021

Versjon to av miniferjen kommer til Trondheim før sommeren. I løpet av høsten skal NTNU sjøsette og teste den nye ferjen, som vil ha en kapasitet på 12 passasjerer.

Planen er å begynne prøvedrift for gående og syklende sommeren 2021.

Har du lest disse sakene?