Levende by
Bedre parkering – verre for sykkeltyver
Slik blir nedkjøring til førsteklasses sykkelhotell rett bak Trøndelag Teater.
Med 2020 innleder Miljøpakken en ny tidsalder for sykkelparkering i Midtbyen.
- De ti første sykkelskapene til offentlig bruk er på plass bak Byhaven.
- I høst starter bygging av sykkelhotell med 158 plasser på Leüthenhaven
Forsikringsselskapene anslår at tyver stikker av med en sykkel hvert tiende minutt i Norge. Stadig flere kjøper dyre elsykler. Trygg parkering trengs.
– Det er lett å sette fra seg sykkelen i byen, gjerne rett utenfor butikken mens man stikker innom. Men skal du på tannlegetime, kino eller restaurant og trenger et trygt og tørt sted, er tilbudene få og langt imellom. Det kan bli bedre og skal bli bedre, sier Richard Sanders i Miljøpakkens sykkelgruppe.
Trøndersk teknologi
11. mai åpnet ordfører Rita Ottervik de ti første sykkelskapene som alle kan bruke i Midtbyen. Skapene står rett bak Byhaven. Gründerne i selskapet SafeBikely i Trondheim har utviklet skapene, og produserer dem. Du reserverer, åpner og låser med appen til SafeBikely. De fire første timene er gratis, deretter koster det ti kroner timen.
Sykkelentusiast Anders M. Brun var en av de første som testet tilbudet:
– En fantastisk løsning i Midtbyen. Mange har god sykkelparkering på jobb, men her får du trygg og i praksis gratis parkering også om du har et ærend i byen. Låsbare sykkelskap kan gjøre at flere velger å sykle. Jeg tror at flere også kan komme til å investere i elsykkel når det fins tilbud som dette. Sikker parkering betyr en bekymring mindre.
Miljøpakken har kjøpt de ti skapene, som koster ca 30 000 kr. stykket. Richard Sanders i sykkelgruppa lover mer av det samme.
– Målet vårt er å anlegge mange flere gode parkeringstilbud for syklister; flere stativer under tak, flere sykkelhotell og flere sykkelskap. Visjonen er at det blir mer attraktivt å parkere sykkelen enn bilen. Da får vi flere til å velge sykkel framfor bil i hverdagen.
Hotell Leüthenhaven
Snart vil syklister som bruker Midtbyen få et nytt tilbud av høy klasse. Ved en tidligere nedkjørsel til parkeringshuset på Leüthenhaven skal Miljøpakken bygge et femstjerners sykkelhotell. Her får du riktignok ikke enerom som i sykkelskapene, men hotellet vil tilby bad (vaskemulighet). Det er spesielt viktig vinters tid med salt og slaps.
Byggestart er i høst. Planen legger opp til 148 trygge p-plasser for vanlige sykler og ti plasser for transportsykler.
Siden Miljøpakken startet arbeidet i 2010 har antall daglige
sykkelturer i Trondheim økt fra 34 000 til over 50 000. Målet er 100 000 i 2025. Trygg parkering er et viktig virkemiddel.
– Både Miljøpakken og andre bør bygge flere sykkelhotell. Vi ønsker å prøve ut sykkelskap og «sykkelhospits» plassert der det i dag er gateparkering – synlig og praktisk plassert i byrommet, ikke gjemt i ei veit, sier Richard Sanders.
Også utenfor Midtbyen
I mars åpnet Miljøpakken et sykkelhotell med 50 plasser på Heimdal stasjon. Pris: 50 kr per måned. Nå planlegger Miljøpakken et tilsvarende hotell ved på knutepunktet for buss på Tonstad. Det kan stå ferdig i løpet av 2020. Disse hotellene legger til rette for å kombinere kollektivtrafikk og sykkel. I Midtbyen har Miljøpakken etablert 600 nye parkeringsplasser for sykkel de siste årene, men slett ikke alle er trygge.