Trondheim 2030

Hei! Vi ser du bruker Internet Explorer

Microsoft har sluttet å oppdatere sikkerheten til Internet Explorer og anbefaler at man bruker Microsoft Edge istedet. På dette grunnlaget er ikke denne nettsiden optimalisert for Internet Explorer. Vi anbefaler at du åpner nettsiden i en annen nettleser.

Les mer her.

Litt smarter

Bendik ber alltid om el-taxi

Del denne artikkelen
drosjesjåfør og kunde

Foretrekker el: Bendik Laumann Vedal synes det er genialt at han kan reise utslippsfritt. El-taxien til Kenneth Bye er en av de han ber om når han bestiller taxi.

Bendik Laumann Vedal er en gullkunde for TrønderTaxi, og han synes det er genialt å kunne reise utslippsfritt.  Det setter el-drosjesjåfør Kenneth Bye pris på.

Tekst
Håvard Egge
Foto
Håvard Egge

Med ukentlige taxiturer kjenner Bendik Laumann Vedal TrønderTaxi sin drosjeflåte inn og ut. Gullkundens favorittbiler? Det er de elektriske.

– Så når jeg ringer for å bestille taxi ber jeg alltid om en el-taxi, sier Bendik.

sjåfør og passasjer i drosje

Foretrekker el: Bendik Laumann Vedal vil reise utslippsfritt. El-taxien til Kenneth Bye er en av de han ber om når han bestiller taxi.

Han synes det er genialt at det er mulig for han å kjøre utslippsfritt. 

– I tillegg til at det er bra for miljøet og gir bedre luftkvalitet i byen er det også mest behagelig å kjøre elektrisk. Bilene er bedre utstyrt, har lavest støynivå og mer komfort. Dessuten sparer jeg åtte kroner i bompenger. Det gjør turen rimeligere også.

Lavere driftskostnader med el-taxi

Vi møter Bendik på vei til Midtbyen i el-taxien til drosjesjåfør Kenneth Bye. Han har kjørt utslippsfritt siden i fjor sommer, og er meget fornøyd med å ha satset på el-taxi.

– Det er lavere driftskostnader med elektrisk bil, og enkelt for meg som kjører alene, for jeg kan lade hjemme om natta, sier Bye, som valgte el-bil både av miljøhensyn og på grunn av det økonomiske.

– I begynnelsen hadde jeg litt rekkevideangst, og bekymringer i forhold til kapasitet på batteri og lademuligheter, men jeg så raskt at det ikke var noe problem.

Under reportasjen lader Bye opp bilen på den nye lynladestasjonen for taxier på Leutenhaven.

– Jeg lader som sagt hovedsakelig hjemme, men om jeg har vært på langtur er det godt å ha mulighet til å hurtiglade i løpet av arbeidsdagen, sier Bye.

Stadig bedre infrastruktur

I tillegg til laderen på Leutenhaven har Miljøenheten også etablert en hurtiglader for drosjenæringen i Losgatga.

sjåfør ved elbillader

Lynlader: Kenneth Bye lader på lynladestasjonen på Leutenhaven i løpet av arbeidsdagen når bilen trenger litt kjapp påfyll av energi.I teorien lader man 3 til 6 ganger raskere med en lynlader kontra hurtiglading.

– Det har skjedd en del utbygginger av ladeinfrastrukturen den siste tiden, og det blir stadig bedre. Ladestasjonene for taxier er nok viktigst for de bilene som har ansatt sjåfører og dermed kjører stort sett døgnet rundt.

Ønsker bedre «gulrøtter»

Kenneth Bye er én av foreløpig kun ti el-taxier i TrønderTaxi sin drosjeflåte på over 500 biler.

– Insentivene ved kjøp av elektrisk bil er dessverre ikke så gode som de kunne vært. Jeg betaler like mye som privatpersoner, i og med at drosjeeiere uansett ikke betaler moms ved kjøp av nytt kjøretøy, sier Bye.

Sånn sett blir det faktisk større verditap på elektriske enn fossile biler for drosjeeiere, forklarer han.

– Også mener jeg at prisene på de offentlige laderne som er beregnet på taxi burde vært lavere, for å gjøre det mer attraktivt å investere i slike biler, sier Bye.

Her finner du oversikten over ladepunkt i Trondheim. Og lademulighet på landsbasis.

Utslippsfri drosjeflåte innen 2024

Salg- og markedsjef Bjarne Aas Farbu forteller at TrønderTaxi har satt seg som mål at hele drosjeflåten i Trondheim skal være utslippsfri innen 2024.

– Vi som kjører så mange kilometer ønsker å gå foran, og er glad for at kommunen og fylkeskommunen bidrar med ladeinfrastruktur, slik som på Leutenhaven og i Losgata. Om vi skal klare å bli utslippsfrie er vi naturligvis avhengig av mange flere ladestasjoner, men vi er i tett og god dialog med kommunen for å se på muligheter for dette, sier han.

Konkurransefortrinn

Farbu mener det er et konkurransefortrinn å kjøre el-taxi.

– Våre kundeundersøkelser viser at folk ønsker å reise utslippsfritt, og det vil vi bidra til. For å få våre sjåfører over på elektriske biler er det i tillegg til ladeinfrastruktur viktig at det er gunstig prismessig, for eksempel i form av lavere strømpriser og bomavgiftfritak, sier Farbu.

Har du lest disse sakene?