Levende by
Trondheims best likte byrom blir enda bedre
Park og sitteplasser: Det blir park og mange nye sitteplasser på Bakklandstorget. Selv om tomta er bratt, er det lagt stor vekt på universell utforming slik at området blir tilgjengelig for alle. (Illustrasjon fra Asplan Viak)
Bakklandstorget har i flere år blitt kåret til Trondheims best likte byrom. Nå blir det enda triveligere å oppholde seg der.
Parkeringsplassene må vike slik at det blir park og sitteplasser på hele tomta.
– Vi skal gjøre størst mulig del av arealet universelt utformet slik at det blir tilgjengelig for flest mulig. Om du kommer med barnevogn eller rullestol, så skal du også kunne slå deg ned på Bakklandstorget, forteller prosjektleder Alejandra Madero fra Kommunalteknikk i Trondheim kommune.
Spennende bysofa
– Vi planlegger nesten 50 nye sitteplasser i parken. Vi lager en spennende “bysofa” – en lang benk i betong og tre. Materialbruken gjenspeiler materialer som allerede er brukt på plassen i minnesmerket etter Otto Nielsen. Bysofaen blir et slags skille mellom det store “trillevennlige gulvet” og den frodige grønne delen.
Tomta er bratt. Topografi og grunnforhold gjør at det ikke er mulig å gjøre store inngrep. Men en god løsning blir et friareal med mye grønt hvor for eksempel barn kan leke fritt.
– Her vil vi prioritere planter og blomster som biene setter pris på. Det skal bli et grøntområde som fremmer biologisk artsmangfold, forklarer Madero.
Mest mulig av arealet skal bli universelt utformet
slik at det blir tilgjengelig for flest mulig
Radio Otto på plass i 2020
Minnesmerket etter Otto Nielsen “Radio Otto” kom på plass på Bakklandstorget i juni 2020. Den ble straks en publikumsmagnet og skaper mye nysgjerrighet fra de som passerer. Torgdelen ved siden av skulpturen er godt tilrettelagt for oppsett av en liten scene eller paviljong hvis en ønsker å ha arrangement der.
– Vi planlegger også endringer på vestsiden av gaten med flere sitteplasser i tillegg til plantekasser rundt trærne.
Mange ønsker flere sitteplasser og mer grønt
Madero forteller at det har vært utfordrende å få til gode medvirkningsprosesser det siste året.
– Koronasituasjonen har gjort at vi ikke har kunnet ha fysiske møter. All kommunikasjon med naboene har derfor enten vært skriftlig eller gjennom digitale verktøy. Det blir ikke helt det samme, men vi har i alle fall hatt god kommunikasjon med Bakklandet og Lillegårdsbakken velforening.
Mange har kommet med innspill til utforming av plassen, og det er gjennomført en digital spørreundersøkelse. Mange ønsker seg flere møteplasser, sitteplasser med ryggstøtte og mer grønt. Det samme er svaret i den siste byromsundersøkelsen i 2020 “Folk i byen”.
Parkeringsplasser flyttes
Det er imidlertid en ting som ikke alle blir enige om. Det er prioritering av parkeringsplasser. Både mange beboere, velforening og næringsliv er opptatt av gjesteparkering. Nå har politikerne bestemt at det blir park på hele arealet. Det etableres i stedet parkering for bevegelseshemmede og gjesteparkering som kan brukes av tjenestebiler ved Øvre Bakklandet 52.
Stor sykkeltrafikk
I tidsrommet når folk skal til og fra jobb er det svært mange syklister på Bakklandstorget. I byromsundersøkelsen er det stort sett fotgjengere sine synspunkt som gjenspeiles og mange av de etterspør lavere sykkelfart i området.
Samtidig som parken etableres blir det også endringer i gata. Selv om gata allerede i dag er skiltet som gatetun, vil en ny utforming gjøre det lettere å prioritere gående.
– Fortauene blir breiere og høydeforskjellene i gata jevnes ut. Den nye løsningen vil gi mulighet for bedre vinterdrift på fortauene. I tillegg vil dagens sykkelheller bli byttet ut med skjært storgatestein. Så den nye løsningen som finansieres gjennom Miljøpakken vil bli bedre for alle parter. Vi vil bruke ledelinjer og kontrastfarger for å gjøre det enklere for synshemmede, forteller Madero.
Bygging neste år?
Prosjektlederen er nå svært fornøyd med at politikerne har besluttet prosjektet og at det blir mulig å ruste opp park og gate samtidig.
– Det har tatt lang tid å få på plass alle nødvendige vedtak, men nå kan vi fortsette planleggingen. Vi håper på bygging neste høst i 2022!