Levende by
Hvordan skal bydrift få ned utslippene?
Dieselpumpa til Trondheim bydrift blir mindre og mindre brukt når utstyrsparken byttes ut med kjøretøy som går på biogass og elektrisk kraft. Merete
Utslippene må ned og Trondheim bydrift er i gang med det grønne skiftet. Brøyting, feiing, løypekjøring og lastebiler slipper ut mye CO2. Sammen skal de få utslippene ned.
Ønsker, muligheter og begrensninger
– Hovedformålet med jobben er å kutte CO2-utslipp i bydrift! Det sier en engasjert miljørådgiver Markus Karijord i Trondheim bydrift. Han sier at for å få til dette må de skifte ut fossile kjøretøy. Den nye miljørådgiveren har allerede rukket å jobbe et godt halvår i Trondheim bydrift og sier han begynner å få mer oversikt.
– Jeg var nysgjerrig på dette når jeg begynte, hva er egentlig handlingsrommet mitt?, sier Markus. Nå har han blitt litt mer kjent med hvordan ståa er, og ikke minst hvordan ting gjøres.
Markus påpeker at de er politisk pålagt å kutte utslipp, men samtidig bedt om å være økonomisk effektive og holde en høy standard. -Dette er spagaten de som drifter byen står i, for rammene for hva vi skal gjøre, står temmelig fast. Og som byens vaktmestere gjør vi naturligvis jobben vi blir bedt om, sier Karijord.
I første omgang gir dette en ramme hvor det enkleste her og nå er å bytte ut i ny teknologi.
Karijord har derfor fokusert på å kartlegge ulike kjøretøy og maskiner som kan gå på el-drift og biogass, når de vil være tilgjengelige og hvilken påvirkning de vil ha på driften.
Den andre muligheten vil være å prøve å omorganisere hvordan bydrift gjør arbeidsoppgavene sine, slik at de bruker mindre energi. – For eksempel kan vi frakte mer på hvert kjøretøy, dele på kjøretøy og mannskap eller planlegge kjørerutene våre annerledes, sier Markus. Han påpeker også at her er det gjort veldig mye i bydrift fra før.
Hvor høy standard bør vi ha?
Drift av infrastruktur er noe Trondheim bydrift er pålagt å utføre og mye er helt nødvendig. Men Markus stiller spørsmålet om alt de bruker energi på er helt nødvendig. Det er også hans jobb å stille utfordrende spørsmål ved miljøutfordringer knyttet til drift. Hvor god skal egentlig standarden være?
– Vi bruker drivstoff i drifta vår, og det er min jobb å dokumentere hvor mye drivstoff vi bruker på arbeidsoppgavene våre, sier Markus. Likevel er jeg minst like opptatt av å se på hva som gjør at vi bruker drivstoff. For det aller beste for miljøet, er jo faktisk er å ikke klippe gresset, la folk tråkke opp skiløypene selv til fots og la snøen ligge i gatene. Det betyr ikke at han ønsker å stoppe all aktivitet. Han understreker at det er politikere som må få fakta og bestemme på det grunnlaget.
– Vi må tørre å utfordre behovene for det vi gjør. Hva skal vi prioritere å bruke energi på?
Grønn fremtid ute i drift
– Det er mye som skal gjøres fremover og utfordringen blir å finne ut hva han skal prioritere. En stor det av rollen min om å samle info, ideer og dokumentasjon, sier han.
Han har blant annet laget en oversikt over kjøretøy og utslipp. Oversikten over de 183 kjøretøyene skal gjøre det enklere å få konkrete tall på utslipp.
Han ønsker å lære om den praktiske drifta og har vært med ut for å luke ugress, satte ut livbøyer, teste elektrisk gressklipper og befaring. Han ser frem til å bli med ut mer fremover for å få en praktisk forståelse av hva de holder på med.
Det var en åpenbaring å bli med ut! Se etter muligheter og snakke med folk om hvordan vi kan gjøre ting annerledes, sier Markus.
Råd til andre enheter og bedrifter
Så hvilke råd har miljørådgiveren til andre enheter og bedrifter? Han sier at det kreves ekstra ressurser i grønn omstilling, innenfor innkjøp og grønne anskaffelser for eksempel. Man må kartlegge hva som finnes på markedet, kartlegge om dette fungerer i drift og behov i praktisk gjennomføring.
– Det viktigste er at vi får til å bruke nye tekniske løsninger. Det finnes teknologi, det finnes penger, vi må bare bruke de mulighetene vi har, sier Karijord.
Per Øystein Karlsen er leder for Trondheim bydrift og sier at det å lede organisasjonen gjennom det grønne skiftet er en av de viktigste oppgave fremover. – Jeg er positivt overrasket over det vi har fått til så langt, og at så mange ansatte engasjerer seg og ønsker å bidra, sier Karlsen.
Ønske for fremtiden
Markus Karijord ønsker at kommunen og bydrift skal være frempå og teste nye løsninger. Teste ut pilotprosjekter og utforske grønn teknologi. Det er en ambisjon at de ansatte skal være med på det grønne skiftet.
– Det her er noe vi gjør sammen og heldigvis er dette noe jeg føler vi allerede gjør i dag, sier Karijord.
Siden i fjor har Trondheim bydrift fått 5 biogassbiler og begynt å fylle biodiesel på 19 av sine lastebiler. Karijord påpeker at alt karbonet de slipper ut fra dette allerede var i atmosfæren fra før av.
Utskiftinger i år
- to elektriske 16 tonns lastebiler (gatemaling og parkdrift)
- Elektrisk feiebil nummer 2
- Elektrisk søppelbil
- 3 elektriske sitteklippere
- 2 brøytebiler på biogass
- 2 biogassbiler til parkdrift
- Biogass kjøretøy som trillende verksted
- Biogass-kranbil med elektrisk kran
- 8 elektriske varebiler
- 7 elektriske firhjulstrekkere
Drømmer for neste år
- elektrisk løypemaskin
- elektriske snøscootere
- utprøving av Norges første elektriske varebil med firehjulstrekk
- biogass-slamsugere til å suge opp sand og septik
- Norges første biogass-traktor