Litt smarter
Styreleder Tove skaffet sameiet ladestøtte
Enkelt og greit: Da styret i Sameiet Blussuvoll allé forstod at de måtte utvide systemet for lading i parkeringsgarasjen, sørget styreleder Tove Jebsen for å søke Trondheim kommune om tilskudd. Hun skryter av enkel søknadsprosess og kort behandlingstid.
– Det var veldig enkelt og greit, altså! sier Tove Jebsen. Sameiet Blussuvoll allé har søkt og fått tilskudd til å etablere ladeinfrastruktur i garasjekjelleren.
Det er tre år siden Tove og de andre beboerne i Sameiet Blussuvoll allé flyttet inn i nybygde leiligheter med parkeringskjeller. Om lag 30 av de 73 boenhetene meldte interesse for ladeboks før innflytting. Den gang, i 2018, var drøyt 30 prosent av det norske nybilsalget ladbare biler. I 2021 kryper andelen mot 60 prosent, og denne utviklinga merkes også på Tyholt.
Hjemmelading viktig
– Vi oppdaget tidlig at vi ville trenge flere ladebokser. Å kunne lade hjemme er jo nærmest en forutsetning for å ha elbil, sier Tove Jebsen. Styrelederen i sameiet mener at en større omlegging tvinger seg frem for alle boligselskap etter at Eierseksjonsloven fra i år lovfester seksjonseiers rett til å sette opp eller få satt opp ladepunkt. Boligselskap kan dermed vente på beboerkrav, eller de kan være på tilbudssida.
– Styret vårt synes det var best å få gjort en felles opprustning nå, sier Tove Jebsen. Hun opplyser at utvidelsen av ladeinfrastrukturen har kostet sameiet 220 000 kroner. 40 000 av disse ble dekket av kommunens tilskudd.
Vil gjøre det enkelt å velge elbil
Jøran Solli er rådgiver i kommunens miljøenhet og ansvarlig for tilskuddsordningen for ladeinfrastruktur for boligselskap. Han peker på at det kan kreve betydelige investeringer å legge til rette for billading i stor skala. Støtten kan dekke inntil 20 prosent av investeringskostnadene når det elektriske anlegget må etableres eller oppgraderes før ladepunkter kan monteres.
Kommunen har denne tilskuddsordningen for å gjøre det lettere for boligselskap å gjennomføre en klimasmart investering på vegne av fellesskapet. Det overordnede målet er å gjøre det enkelt å velge elbil, slik at flere bilister går for kjøretøy med nullutslipp.
– Enkelt og greit
– Det var litt tilfeldig at jeg kom over informasjon om denne tilskuddsordningen. Det kunne gjerne vært reklamert for den i avisa eller lignende, sånn at flere fikk vite om den, sier Tove Jebsen, som er svært fornøyd med oppfølginga fra kommunen etter at hun tok kontakt for å få informasjon.
– Jeg har fått raske og imøtekommende svar på henvendelser både på mail og telefon, og det hele var veldig enkelt og greit. Jeg sendte en enkel søknad og fikk svar med tilskudd nærmest med en gang, sier Tove Jebsen. Etter at arbeidet var utført, sendte hun dokumentasjon på dette, og fikk tilskuddet utbetalt.
Dette er omfattet av støtten
En av beboerne som kjørte fossilbil i 2018, men som i dag trenger ladepunkt, er Svein Berg.
– Jeg har kjøpt en ladbar hybrid, og da trenger jeg jo en boks. Siden sameiet hadde utvidet inntaket og systemet, var det gjort på dagen for meg å få montert ladeboksen, forteller han. Beboerne i Sameiet Blussuvoll allé melder inn ønsket om ladepunkt via et nettskjema. Styret samordner bestillinga inn til leverandør av systemet.
Lading av bil krever mye strøm, og når mange bokser skal monteres, kan det ofte være behov for å legge kraftigere strømkabler og etablere nye fordelingsskap.
– I tillegg kan det være behov for å grave, for å trekke nye kabler som skal kobles på, eller det kan for eksempel være nødvendig å etablere internettkobling slik at boksene kan snakke med hverandre, forklarer Randi Henriksen, som er kommunens saksbehandler. Dette er elementer i den infrastrukturen kommunen kan gi tilskudd til. Selve ladepunktet er ikke omfattet at tilskuddsordningen.
Hver beboer betaler for sin lading
– Hver beboer betaler selv for etableringa av sitt ladepunkt, og en gang i året går vi inn i skapene og leser av forbruket til den enkelte og sender regning. Slik betaler de for sin egen lading, forklarer Tove Jebsen på Tyholt. Erfaringa så langt er at de årlige laderegningene ligger mellom 1000 og 3000 kroner. Svein Berg er fornøyd med ordningen. Først og fremst fordi det er enkelt for ham å sette bilen på lading hver gang han kommer hjem, men også fordi han tror det øker verdien på boligen hans.
– Hvis jeg en gang i verden skal selge, er det fint at dette er på plass. Det kommer garantert til å være en av de tingene boligkjøpere har på ønskelista, sier han.
Randi Henriksen opplyser at Sameiet Blussuvoll allé er ett av 174 borettslag, sameier og velforeninger som har blitt innvilget tilskudd siden ordningen ble startet i 2018.
– Vi har delt ut til sammen nærmere 7 millioner. I år er det satt av 2 millioner kroner som skal fordeles blant boligselskap som søker innen 15. november. Ordningen fortsetter neste år, sier hun. Søknadene behandles fortløpende