Litt smarter
Nyfrelst vintersyklist
Sykkelvei er arbeidsvei: Torstein Bolstad sykler fra Byåsen til NTNU Gløshaugen hver dag.
– Jeg har vært skeptisk til å sykle på vinteren lenge. Nå som jeg har kommet i gang ser jeg at det var uten grunn, smiler den nyfrelste vintersyklisten Torstein, som sparer tid, penger og stress på å sykle til jobben.
Torstein Bolstad bor på Byåsen og jobber på NTNU Gløshaugen. Han har alltid syklet til jobb, men ikke om vinteren. Fram til nå.
– Jeg har lenge vært skeptisk til å sykle om vinteren. Mest av sikkerhetsmessige årsaker, etter å ha forvillet meg ut på glattisen uten piggdekk en tidlig høstmorgen i ny og ne. Men med utstyret i orden føles det mye tryggere enn jeg hadde trodd, sier han.
Denne vinteren har han syklet til jobb hver dag.
Kjøpte piggdekk
Torstein har syklet hele livet, og aldri eid bil, men om vinteren har det blitt mye buss.
– Jeg har ikke turt å bevege meg ut på glatt føre før i fjor. Da kjøpte jeg piggdekk til halv pris gjennom Miljøpakken, og det fungerte overraskende godt. Men det ble ikke til at jeg syklet så ofte på grunn av mye hjemmekontor, forteller han.
I år har Torstein kjøpt elsykkel, og det føles enda tryggere.
– Nå er jeg ikke i tvil om hvordan jeg skal komme meg på jobb, sier den nyfrelste vintersyklisten, som også bruker elsykkelen til flere ulike ærend.
– Jeg har god plass i sykkel-bagene, og om jeg skal kjøpe større ting kan jeg låne bil av foreldrene mine.
Kler seg godt
Trondheim kommunes innbyggerundersøkelse fra november viste at vær er en av de aller største hindringene for å velge sykkel framfor bil.
– Jeg var litt bekymret for hvordan kle meg, og så for meg å velge mellom å være kald i nedoverbakkene eller ha på så mye klær at jeg svettet i oppoverbakkene, men det har ikke vært noe problem. Spesielt ikke etter at jeg fikk meg elsykkel. Jeg kler meg bare for å ha det behagelig, sier Torstein, som har på seg stillongs, joggebukse og regnbukse, t-skjorte, genser, jakke og turjakke, refleksvest, hals og hansker, samt en lue under hjelmen.
Sparer tid og stresser mindre
Med elsykkelen bruker Torstein maks 15 minutter fra han begynner å kle seg hjemme på Byåsen til han går inn kontordøra på Gløshaugen.
– Det tar en del tid å få på alt klær og utstyr, og få sykkelen ut av garasjen. Selve syklinga tar rundt ti minutter. Jeg anslår at jeg sparer minst ti minutter hver dag, om ikke mer, på å sykle i stedet for å ta buss. Og så slipper jeg å stresse med busstider og være bekymret for forsinkelser, sier Torstein.
Han er positivt overrasket over hvor fint det går å sykle vinterstid.
– Isete veier går helt fint med piggdekk. Om du har grei sykkelvei om sommeren virker det greit å sykle på vinteren også. Det er egentlig ingen ting å være redd for, så lenge du ikke må sykle mye på stier og fortau som ikke er brøytet.
Torstein synes det er deilig å endelig være helårssyklist.
– Både på grunn av miljøet og at det er dyrt å ha og eie bil. Det er egentlig en frihet å slippe, og vi klarer oss fint uten.
Mange vil sykle
Rådgiver i Trondheim kommune Mathias Midbøe forteller at innbyggerundersøkelsen viser at mange i byen vår er villig til å endre reisevanene sine.
– Min opplevelse er at folk gjerne kan tenke seg å sykle. Det mange bekymrer seg for er hvor sikkert det er å sykle på glattisen om vinteren. Derfor er det viktig med piggdekkampanjer slik at folk får erfare hvor godt det fungerer, sier han.
I tillegg tror han det er avgjørende for mange at det finnes sykkelparkeringer hvor syklene står trygt.
– Derfor finnes det en tilskuddsordning hvor man kan søke om penger til å bygge parkeringsplass for sameier og borettslag. Miljøpakken bygger dessuten trygge sykkelveier, og jobber med å få folk til å prøve elsykkel. Mange kjøper det etter å ha testet det ut, sier Midbøe.
Stadig mer sykkelvennlig
Prosjektleder i mobilitets og samferdselsenheten i Trondheim kommune Richard Torbjørn Liodden Sanders, tror elsykkel gjør sykkelhverdagen overkommelig for svært mange.
– Du slipper å svette og kommer deg raskt fra dør til dør. Elsyklene er blitt veldig gode, og det finnes et bredt spekter å velge blant. Og de som ikke har forsøkt piggdekk har en positiv opplevelse i vente, sier han.
– Hva gjør kommunen for å gjøre det mulig å være helårssyklist?
– Vi skiller bilister, gående og syklende og lager et tilbud som oppleves som trygt, slik politikerne har vedtatt. Blant annet er vi opptatt av at syklister ikke skal dele veibane med biler som kjører fort. Vi tror dette er avgjørende for at flere skal velge sykkel.
– Hva gjør man for å gjøre sykkeltraseene så sikre og fremkommelige som mulig?
– Vi drifter deler av hovednettet godt, så det oppleves attraktivt og trygt, sier Sanders, og tipser de som ikke har vintersyklet før om å sjekke på kartet (https://miljopakken.no/sykkelkart-i-trondheim) hvor du kan forvente god drift.
– Legg opp løypa og følg strekene fra hjem til jobb.