Levende by
Her kommer Miljøpakkens seks nye snarveger
Traséen nedenfor Bispehaugen skole er en av seks snarveger som rustes opp i år. Hans Kringstad/Miljøpakken
Miljøpakken skal gjøre det tryggere og mer attraktivt å gå i Trondheim. Er du nysgjerrig på hvor nye snarveger skal bygges i år? Her kommer svaret.
Siden 2014 har Miljøpakken rustet opp viktige forbindelser som gjør det bedre å gå til skolen, butikken eller arbeidsplassen. Elleve snarveger er bygd så langt. I sommer skal seks nye stå klare for trondhjemmerne.
– I mai går SG entreprenør i gang med å oppgradere de seks traseene. Alle skal stå ferdig i år, forteller Torgeir Haugstulen gågruppa i Miljøpakken. I tillegg har Miljøpakken flere rene belysningsprosjekter som gir fotgjengerne økt trygghet.
Sparer 20 minutter
Grusvegen fra Saupstadringen ned til Bjørndalen er en av de viktigste snarvegene Miljøpakken ruster opp i år. Denne skal få bedre dekke og belysning og fundamenteres slik at den kan brøytes. Dermed kan folk gå trygt også vinters tid.
– Dette er en snarveg som gjør gåturen fra Saupstadringen til Tillerbyen hele 20 minutter kortere. Vi gleder oss også spesielt over at stien nedenfor Bispehaugen skole nå får et ansiktsløft, sier Haugstulen.
Kort om de seks snarvegene som blir bedre i år
Bjørndalen
Svært viktig forbindelse mellom to folkerike bydeler. Knytter sammen Saupstadringen og Tillerbyen via Bjørndalen. Snarveg til lokalsentre, idrettsanlegg, Heimdal vgs og en rekke andre målpunkt.
Lengde: 320 meter.
Hva blir gjort: Får en standard slik at den kan brøytes, bedre drenering og dekke, ny belysning.
Bispehaugen skole
Byens beste utsikt, viktig tråkk rett nedenfor Bispehaugen skole.
Lengde: 165 meter.
Hva blir gjort: Lys, nytt grusdekke, sittebenker og skilting.
Stien har en fantastisk utsikt over deler av Trondheim, og er et hyggelig og raskere alternativ mellom deler av Øvre og Nedre Møllenberg. Her kommer benker for den som vil nyte panoramaet. Stien er også skoleveg for en del barn.
Moholtlia
Mye brukt snarveg mellom Moholtlia og gang- og sykkelveg ved Omkjøringsvegen (E6).
Lengde: 50 meter.
Hva blir gjort: Oppgrusing, nye gjerder, rekkverk (er svært bratt), skilting.
Fra Balders veg til Moholtlia
Populær «shortcut» mellom større boligområder, til/fra jobb og NTNU Dragvoll.
Lengde: 75 meter.
Hva blir gjort: Oppgrusing og skilting.
Stavset
Snarveg til skole og lokalsenter på Stavset.
Lengde: To små stitråkk på henholdsvis 20 og 35 meter.
Hva blir gjort: Oppgrusing, og blir litt bredere.
Solvollvegen-Bromstadekra
Snarveg til skole og buss og mellom boligområder.
Lengde: Gruset sti på 90 meter.
Hva blir gjort: Bedre og drenert dekke og rekkverk. I enden ved Solvollvegen ledes stien mellom nye stakittgjerder for å skille tydeligere mellom offentlig og privat område.
I tillegg kommer det lys på allerede gode snarveger for myke trafikanter:
Langs Nidelva – fra Bakklandet til Elgeseter bru
860 meter lang mye brukt gangforbindelse langs elva får belysning i løpet av året. Denne har mange ventet på. Når det mørkner igjen om kveldene skal lysene på plass.
Kjærlighetsstien
Som navnet tilsier er dette en attraktiv snarveg. Den er 400 meter lang og går mellom Belvedere trikkestasjon på nedre Byåsen og Osloveien/Marienborg. Viktig trasé til St. Olavs hospital, Elgeseter, Gløshaugen og Midtbyen. Lys kommer i løpet av året. Du sparer åtte minutter sammenlignet med å gå rundt.
Les mer om alle snarvegprosjektene i Miljøpakken.
Vi går for lite
PS: Halvparten av Norges befolkning går mindre enn 500 meter i løpet av en dag, ifølge nasjonal gåstrategi. Helsedirektoratet anbefaler minst 30 minutter moderat fysisk aktivitet per dag. Det tilsvarer 2-3 kilometer gåing. Det er anslått at hver kilometer du går sparer samfunnet for 52 kroner. Fysisk aktive lever lenger og bedre.