Litt smarter
Tilbyr vinter-service for ansatte
Tilrettelegger for helårssykling: Administrasjonssjef ved høgskolen ved Dronning Maud Geir Inge Lien har hyret inn Sykkelreperatør1 til å stelle de ansattes sykler og gjøre de klare for vinteren. Sykkelmekaniker Audun Volden gjør omtrent 25 sykler klare for vinteren.
Sykkelreparatør1 har et «litt smarter» forretningskonsept. Han reiser rundt på service-besøk til bedrifter og fikser de ansattes sykler imens de er på jobb.
Før hanen galer har Audun Volden i enmannsbedriften Sykkelreperatør1 stablet opp sitt pop up-sykkelverksted i garasjen på Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning. Her er han hyret inn for å fikse de ansattes sykler og gjøre dem klare for vinteren.
– De leverer sykkelen her når de kommer på jobb, så fikser jeg den i løpet av arbeidsdagen. Det er helt klart veldig populært, smiler Volden. Han har snart 20 års fartstid som sykkelreparatør for Sykkelbua og Sportsbua. Da sistnevnte gikk konkurs tidligere i år, startet han opp sin egen virksomhet.
Piggdekk, renhold og smøring
I løpet av morgenkvisten er det rundt 25 ansatte som stikker innom med sykkelen sin på vei til jobb. Mange trenger å legge om til piggdekk og smøre kjedet mens noen også krever ytterligere stell. Anne Holla Sivertsen bor på Byåsen, og er en av de som skal få overhalt sykkelen sin.
Gode tips
– For å gjøre sykkelen klar for vinteren er det naturligvis viktig å få på piggdekk. Utover det er renhold og smøring essensielt vedlikehold. Sykkelen må smøres mye oftere på vinterstid ettersom den blir utsatt for mye salt som tørker ut alt av drivverk. I tillegg anbefaler jeg å spyle sykkelen så ofte som mulig, tipser Volden.
Selv om det er fare for at ting fryser bør altså sykkelen vaskes grundig, påpeker han.
– Det kan for eksempel komme vann på girvaierne, men førsteprioritet er likevel å få bort salt og annet svineri. Om man har mulighet er det naturligvis best om man kan tørke den etter spyling.
Har syklet hver vinter i 19 år
Olav B Lysklett har syklet til og fra jobb hver dag i hele karrieren på Dronnig Maud – det vil si de siste 19 årene. I dag har han med vinterdekk, nytt kjede og bakkrans sammen med sykkelen.
– Det er sånne ting som må skiftes jevnlig, også har jeg med en ny slange for den gamle er litt lekk, sier Olav og fremholder:
– Dette tilbudet er selvfølgelig helt topp. Det sparer meg for flere timers arbeid, og det er kjærkomment.
Olav bor på Dalgård, en snau mil unna.
– Når jeg sykler til jobb sparer jeg litt tid om morgenen, og ikke minst slipper jeg å sitte i kø, som er det verste jeg vet. Samtidig får jeg viktig trim. Jeg skal jo hjem læll, sier Olav, som forteller at han ofte tar en omvei og sykler om Bymarka for treningens skyld.
Motiverer til vintersykling
Anne Holla Sivertsen kjøpte elsykkel for fire år siden, og har syklet til jobb hvert sommerhalvår siden. Hun forteller at hun bruker 17-18 minutter på sykkel mens det kanskje tar rundt 25 minutter med bil.
– Det går fortere, så jeg sparer mye tid og penger på det, også er det så deilig å starte dagen med litt luft i stedet for å sitte å stampe i bilkø. Med de nye sykkelveiene kan jeg sykle på sykkelvei nesten hele veien hjemmefra. Det gjør det veldig mye mer tilgjengelig, sier hun. Anne tror det er flere som vurderer å sykle på vinteren. Derfor synes hun det er strålende med slike tiltak.
– De siste par årene har jeg tenkt på å begynne å sykle om vinteren, men så har jeg droppet det. Da dette tilbudet dukket opp bestemte jeg meg for å slå til.
Mindre trykk på parkeringsplassen
Dronning Maud har glimrende forhold med sykkelparkering, garderobe og dusjanlegg, men likevel er det mange i dag som benytter bil, forteller administrasjonssjef ved høgskolen Geir Inge Lien.
– Vi har 150-160 ansatte, og ofte kjører halvparten. Spesielt på vinteren blir det fullt på
parkeringsplassen her. Dette er et forsøk på å få ned biltrafikken uten å måtte innføre en
betalingsordning, sier han. Lien fikk ideen til å hyre inn en sykkelmekaniker da han likevel måtte ha skolens elsykler på service og dekkskifte.
– Vi fikk fire elsykler fra Miljøpakken for noen år siden. Mange lånte dem og endte opp med å kjøpe seg egen elsykkel i etterkant. Når det er fint vær så er det ikke noe problem da er det mange som sykler, men når det er dårlig vær er det fristende å kjøre. Nå blir det spennende å se om vi lykkes å motivere flere til å sykle vinterstid. Ut ifra oppmøte i dag ser det lovende ut synes jeg, sier Lien.
Sykkeldager to ganger i året
Også på Teknobyen er det sykkeldager denne uka. De arrangeres av KLP, og er en tjeneste alle leietakerne deres får tilbud om to ganger i året.
– Det er blitt satt svært stor pris på, og er veldig populært, forteller markedskoordinator i KLP, Steffen Ødegård.
På sykkeldagen gir mekanikeren gratis service. Det smøres, strammes, og gis ett overblikk på sykkelen.
– Om det er deler som begynner å bli slitt og må byttes får eieren tilbakemelding fra mekaniker på dette i etterkant, forteller Ødegård, som håper tiltaket kan bidra til den ekstra lille «dytten» for å inspirere flere til å starte med sykling til og fra jobb.
Han mener å se en svak tendens til at det blir stadig flere vintersyklister fra sesong til sesong.
– Det er svært gledelig ettersom det er noe vi i KLP ønsker å bidra til.